Mycket träd som har fallit nu!
Hur många har motorsåg i bilen ?

Vi hade den turen att denna kille hade det...:)
 
  • Person i vägkanten vid nedfallna träd över snöig väg, sedd från bilens insida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Om jag lyckas uppfatta en blåsig prognos så lägger jag i motorsågen. I verkligheten har jag hittills fått åka en omväg hem för att hämta den...och sedan inte behövt den mer så länge den legat kvar i skuffen... Nu finns i alla fall en japansk grensåg permanent förvarad i bilen för enklare fall.
 
  • Gilla
matsfaxer1 och 9 till
  • Laddar…
ullberg
Som, Bo, dvs vid risk för / efter blåst så är sågen med. Exv igår åkte jag med såg (tja två sågar) i bilen - hjälpte inte allt för mycket då jag hamnade bakom röjningsteamet (en TMA-bil och en pickis med röjare) på min väg upp genom Roslagen. Tror iof inte myndigheterna riktigt gillar att man ”privatsågar” så tveksamt om jag skulle ge mig på det på någon större väg, men på småvägar känns det rimligt att hugga in...

/U
 
Man ska väl vara jäkligt försiktig om man ska ge sig in på att kapa vindfällen?
 
Ja, jag brukar hålla motorsågen med bara en hand då ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 12 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om jag lyckas uppfatta en blåsig prognos så lägger jag i motorsågen. I verkligheten har jag hittills fått åka en omväg hem för att hämta den...och sedan inte behövt den mer så länge den legat kvar i skuffen... Nu finns i alla fall en japansk grensåg permanent förvarad i bilen för enklare fall.
En japansk grensåg låter lite klent...
Hur gör man här ?
 
  • Nedfallna trädstammar på en snöklädd mark sedd från en bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sir James Sir James skrev:
En japansk grensåg låter lite klent...
Hur gör man här ?
Ringer efter ngn med motorsåg? :)

Nä, seriöst, en japan-såg beror på hur lång den är. Med min har jag sågat igenom ett träd som var 20cm i diameter. Det var inte njutbart. Det gick inte snabbt. Men det gick :) (jag är inte alls envis..)
 
  • Gilla
  • Haha
ylven och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Sir James Sir James skrev:
En japansk grensåg låter lite klent...
Hur gör man här ?
Man sätter luftfjädringen i högsta läget och kör runt?

Även om jag hade en motorsåg i bakluckan skulle jag inte ens tänka tanken att ge mig på ett vindfälle.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Man sätter luftfjädringen i högsta läget och kör runt?

Även om jag hade en motorsåg i bakluckan skulle jag inte ens tänka tanken att ge mig på ett vindfälle.
Hur ofta slår vindfällen tillbaka när man börjar kapa ?
 
Om jag visste det skulle jag kunna tänka mig att använda en såg jag hade i bakluckan istället för att köra runt....:)

Det handlar ju inte bara om att trädet reser sig igen, man vet ju inte var det tar vägen när man börjar kapa i grenar osv.

Hur gör den som kan? I vilken ordning ger man sig på ett träd?
 
MathiasS MathiasS skrev:
gör den som kan? I vilken ordning ger man sig på ett träd?
Beror på... Man får helt enkelt se hur spänningarna i trädet går och ta det därifrån
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
ullberg
MathiasS MathiasS skrev:
Om jag visste det skulle jag kunna tänka mig att använda en såg jag hade i bakluckan istället för att köra runt....:)

Det handlar ju inte bara om att trädet reser sig igen, man vet ju inte var det tar vägen när man börjar kapa i grenar osv.
Det är helt rätt att man ska ha den yttersta respekt för kraften i träd, inte minst vindfällen. Låt vara att vi inte ser riktigt hela träden men de två exempel som kommit upp hittills i den här tråden ser väldigt rättframma ut och personligen skulle jag absolut ”vågat” ge mig på, men hela tiden sett till att ha fritt bakåt om det skulle börja röra på sig.

Vill givetvis inte rekommendera någon som känner sig det minsta osäker att ge sig i kast med ett träd, som sagt - den yttersta respekt.

...Men det är väl helt enkelt så att man tar olika risker här i livet, vissa är villiga att ta risken med motorsåg i enklare träd som blåst omkull, och andra är villiga att ta risker med sänksågar utan klyvkniv... ;)

/U

PS: om din allroad faktiskt kan forcera träd & höjder som de som figurerat i tråden blir jag grymt imponerad!
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Har sågen i firmabilen i så när jag har beredskap så är jag redo med skyddskläder och allt, ibland kommer de till användning.

I privatbilen finns varselväst, liten snöskyffel, startkablar, bogserlina, liten campingyxa, samt en lika grensåg som Bo S. har. Har dock inte använt grejerna själv i privatbilen, har lånat ut startkablarna någon gång men det känns bra att ha grejerna med.
 
Redigerat:
Jag har alltid en ganska liten yxa under förarsätet i bilen men efter senaste tidens stormar funderar jag på att sätta dit en fullstor yxa i stället. Har kapat ett par träd med den lilla och det var onödigt krångligt.
I bakluckan har jag alltid ett järnspett och vintertid en skyffel.

När det handlar bara om enstaka träd går det bra att kapa en 30 eller 35 cm stam med yxa. När jag skall köra mycket på småvägar i dåligt väder brukar jag dessutom ta med en större yxa och en stor Purmo bågasåg av den sorten som skogshuggare använde förr.
Det ryms inte så mycket verktyg i en liten Opel Kadett........ och motorsågen med verktygsback och bränsledunk och hjälm tar mycket utrymme så dem har jag bara med om de verkligen skall användas.

Att hugga vindfällen är inte så farligt som folk tror förutsatt att man tar det lugnt och eftertänksamt och har förstånd att undvika vissa extrasvåra vindfällen.
Min vanliga metod är att fundera ut vilken sida av trädet som är säkrast och sedan ställa mig där och börja kvista. Finns det ingen hyfsat säker sida säkrar jag ibland trädet med en kätting eller med vinschvajern från traktorn så det inte slår åt min sida.
Varefter man kvistar brukar trädet sjunka ned på marken och spänningarna släpper bit för bit. Sedan kapar jag loss stammen från rotvältan. Om rotvältan är stor och kan falla över mig säkrar jag den med stöttor eller med vinschvajern.
Träd som hänger i luften försöker jag oftast dra ned med våld. Vinschen drar två ton och med det kommer man långt. Annars går det ibland att säkra stammen med kätting eller med vajern och kapa....... men ibland är det så illa att jag bara konstaterar att det trädet går över min kompetensnivå och då lämnar jag det i fred.

Jag har inte kunnat hugga vindfällen på 6 år på grund av ryggproblem men efter stormarna nu i vinter har jag börjat litet försiktigt igen någon timme i gången. Både en kamrat och vi själva har stormskador i skogen och någon måste ju göra det...... och jag håller på att bli frisk.

Någon utbildning på området har jag inte men jag fällde mitt första träd (en 6 cm asp) som 5-åring och var med pappa i skogen varje sportlov från 10-årsåldern och framåt. Fick börja med motorsåg då jag var 16 och började hugga vindfällen på egen hand då jag var kring 20. Vindfällen var så gott som gratis där de låg i andras skogsskiften och på det viset fick jag billigt virke till mina projekt.
 
  • Gilla
Christian80sthlm och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.