Hej.
Vet inte om det är rätt forum. Det hände en liten olycka för en vecka sen. Vi hade eldat i kaminen ( när det var som kalast). Det var snö på skorstenen. Så alla rök kom in i huset. Hela huset rökfylldes. Det luktar fortfarande sotlukt. Vi har ringt försäkringsbolaget och dem sa att så länge det inte är sot på väggarna så hjälper dem inte till. Det är inget sot. Men det luktar som bara den. Vi har vädrat varje dag och tvättar gardiner mm.

Vad ska man göra. Huset har ventilaktion för radon och det är stark fläkt. Rummet är på 70-80 kvadrat meter.

Tacksam om någon kunde hjälpa till. Någon kanske har erfarenhet av det.

Mvh

Martin
 
En skål med ättika och gurkbitar brukar fungera för att få bort tobaksrökslukt, kanske funkar här med.
 
Jag råkade ut för en liknande händelse i källaren för ett antal år sedan. Tak och väggar i källaren blev så illa angripna av röken att jag var tvungen att måla om men övervåningen klarade sig utan synligt sot men dock en stark lukt.
Jag sökte en hel del och bortsett från husmorskurer (som tex ättika) så var ozonsanering det enda beprövade jag kunde hitta. Tyvärr upplevde jag det som dyrt och omständigt så jag lät tiden göra sitt jobb. Redan efter några veckor var den påtagliga lukten borta och på sikt försvann även lukten från soffor och andra tyger.

Rådet är alltså att avvakta och om det inte ger sig så sök på ozonsanering.
 
  • Gilla
Fransyskans
  • Laddar…
För att avlägsna svår röklukt efter brand används ozonaggregat. Finns att köpa eller hyra.
 
Ta kontakt med Ocab t.ex. http://www.ocab.se/

De är experter på sanering och borde kunna hyra ut ett par ozonaggregat.

Jag hade två sådana stående i ett par veckor i somras efter en brandincident,
och det tog hand om röklukten.

God Jul!

Och var försiktig med alla ljusen nu i juletider!
 
Vissa mäklarfirmor har ozonaggregat stående med, för att städa bort röklukt inför försäljningar.
Och bilhandlare...
 
Kolla upp fler än Ocab, har haft med dessa att göra vid ett tillfälle och de var inget under av service och effektivitet direkt. :thumbdown:
 
Hej

Ättika funkar inte mot brandlukt iallafall, visst det är billigt att köpa men strunta i detta det tar bara tid och det börjar lukta ättika istället och brandrök.

Jag vet inte varför dessa råd sprids på nätet för det funkar inte för fem öre!

När det gäller att få bort lukt skall en ozongenerator funka bra har jag läst men tyvärr finns risken att detta förstör elartiklar som TV, ugn, kylskåp, frys, TV-spels konsoller m.m. Tydligen skall risken vara liten att något går sönder men de som jobbar med det och hyr ut ozongeneratorer eller kommer och sätter upp dom och sätter igång dom kan inte lämna några garantier att inget kommer gå sönder så tills ni kollat upp hur stora riskerna är och om ni vågar chansa så väl detta alternativ bra.

I övrigt verkar inga alternativ finnas om man inte vill tvätta hela rummen från golv till tak och vissa har sagt att det hjälper att tvätta möbelklädsel (dock luktar våra möbler inte) men ja. Strunta i ättikan iallafall ni kommer bara bli besvikna. Man kan även vädra och vänta i 1-3 veckor enligt vissa källor.

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.