Hej,

Jag har köpt en lägenhet där man tryckt in en bänkdiskmaskin i skåpet under diskhon. DM sitter såpass tajt att endast gångjärn i ovankant av lucka ryms, i nederkant saknas gångjärn pga. platsbrist.
Detta medför att luckan sitter väldigt löst och "faller ner" när man öppnar.

Någon som har en kreativ idé på hur detta kan lösas? :)
(att flytta DM till annat skåp är i nuläget inget alternativ. Gångjärnet som en gång satt där finns kvar)

Se bilder.
Stort tack på förhand!

Bänkdiskmaskin inklämd under diskhon i köksskåp med synligt övre gångjärn och saknad av nedre gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diskmaskin intryckt under diskho i köksskåp, öppen lucka visar saknade gångjärn i nederkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt av snävt monterad bänkdiskmaskin under diskhon med endast övre gångjärn på skåpluckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en bänkdiskmaskins lucka utan nedre gångjärn, vilket gör att luckan hänger löst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bänkdiskmaskin intryckt under diskhon i köksskåp, med övre gångjärn och saknad av nedre gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
det jag hade gjort om det var mitt kök är att kapa luckan eller köpa en lådfront med rätt mått för utrymmet ovanför diskmaskinen, och sen helt skippat att ha lucka för diskmaskinen utan skutit ut den lite så dens framkant livar med skåpstommen.

om det inte är massiva luckor eller om det känns som att det hade varit svårt att få det snyggt hade jag satt en avvikande lucka/lådfront istället i tex rostfritt.

kan tillägga att min far tänkt göra något liknande i sitt kök - han hade egentligen tänkt sig en fullstor diskmaskin men insåg att han verkligen inte ville avvara en utdragslåda som sitter högst under bänkskivan så då får det bli en liten diskmaskin istället. sen så är inte hans lösning klar eller ens påbörjad än, så kan inte säga hur det har gått eller hur han fått till det snyggt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
En variant hade väl varit att sätta det andra gångjärnet precis ovanför diskmaskinen under det befintliga gångjärnet för att förhoppningsvis styva upp det hela tillräckligt.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
S
Om det finns tillräckligt med plats mellan diskmaskinen och avloppet kan du ställa diskmaskinen på något och skruva tillbaka gångjärnet.
 
Mina tankar är som tidigare talare. Antingen sätta det andra gångjärnet ovanför diskmaskinen (vilket troligen kommer kräva att du tar ut ett sånt hål ur luckan, alternativt tar bort nersänkningen på gångjärnet och bara håller den på plats med skruv) eller att (om plats finnes) att du kan få dit gångjärnet om du kan skjuta in något under maskinen som den kan stå på.
Det andra alternativet hade jag kollat på i första hand, dels för att det blir liite mindre att böja sig (hehe) men främst för att det känns absolut lättast.

Övriga "kreativa" lösningar:
-Strunta i vanliga gångjärn för kök och se om du kan sätta dit ett sånt där långt "pianoluckegångjärn" som du fäster med små skruvar hela vägen. Detta KAN funka om det finns spelrum nog för luckan att öppnas osv.
-Ta bort luckan och sätt ditt nått annat. Nån form av skjutdörr kanske? Denna måste ju dock svänga runt maskinen då diskhon annars är ivägen :) Lättaste för denna lösning är ju att köra old school och ha ett draperi i tyg?
 
En tredje kreativ lösning som kräver lite snickarglädje och gärna vettiga verktyg:
Fimpa gångjärn och häng upp luckan på annat sätt (men ändå gärna utan att för stora ansträningar att ta loss den igen, t.ex. pluggar den hänger på samt en skruv eller så). Gör sedan ett "hål" i luckan så att diskmaskinen inte är täckt. Om diskmaskinen hamnar innanför "hålet" så kan du sätta nån snygg list runt?
 
En så snygg diskmaskin behöver inte gömmas bakom en lucka. En diskmaskin avger dessutom värme, som kan behöva ventileras ut. Ett enkelt och glest skydd framför diskhons undersida borde räcka.
Om det var min diskmaskin, skulle jag snickra en liten pall att sitta på när jag plockar in och ur.
 
S
Tog bort mitt inlägg för jag insåg en tankevurpa.
 
S sinuslinus skrev:
Tog bort mitt inlägg för jag insåg en tankevurpa.
Kontrade med att fimpa min kommentar på kommentaren :)
 
K Krigarleif skrev:
En variant hade väl varit att sätta det andra gångjärnet precis ovanför diskmaskinen under det befintliga gångjärnet för att förhoppningsvis styva upp det hela tillräckligt.
Detta känns helt klart som ett intressant alternativ, vad tror ni andra: kommer detta bära eller kommer problemet kvarstå?
 
S simonnnn skrev:
Detta känns helt klart som ett intressant alternativ, vad tror ni andra: kommer detta bära eller kommer problemet kvarstå?
Det är ju det där "hålet" du måste fräsa ur i dörren i så fall. Det är ju en "kopp" i gångjärnet som skall sänkas ner i dörren. Alternativet till "hålet" i dörren är att såga/klippa bort denna "kopp" från gångjärnet och bara använda skruvarna - vilket ju inte ger hela stabiliteten som dessa är avsedda för. Men såna gångjärn är ju ändå rätt billiga om du vill testa att bara skruva - så testa :)
 
L LimpTheGimp skrev:
Det är ju det där "hålet" du måste fräsa ur i dörren i så fall. Det är ju en "kopp" i gångjärnet som skall sänkas ner i dörren. Alternativet till "hålet" i dörren är att såga/klippa bort denna "kopp" från gångjärnet och bara använda skruvarna - vilket ju inte ger hela stabiliteten som dessa är avsedda för. Men såna gångjärn är ju ändå rätt billiga om du vill testa att bara skruva - så testa :)
Tack, nej jag tänker ett 35 mm borr och sen vara lite försiktig :)
 
L LimpTheGimp skrev:
Det är ju det där "hålet" du måste fräsa ur i dörren i så fall. Det är ju en "kopp" i gångjärnet som skall sänkas ner i dörren. Alternativet till "hålet" i dörren är att såga/klippa bort denna "kopp" från gångjärnet och bara använda skruvarna - vilket ju inte ger hela stabiliteten som dessa är avsedda för. Men såna gångjärn är ju ändå rätt billiga om du vill testa att bara skruva - så testa :)
Bättre att borra upp hål i luckan ovanför diskmaskinen och fästa gångjärnet ordentligt.

Har gjort detta några gånger tidigare på överskåp där gångjärnet har varit tvunget att flyttas högre upp pga köksfläkt i skåpet.

Gick hur enkelt som helst men var försiktig! Så du inte borrar igenom för långt.
 
  • Gilla
simonnnn
  • Laddar…
Filip94 Filip94 skrev:
Bättre att borra upp hål i luckan ovanför diskmaskinen och fästa gångjärnet ordentligt.

Har gjort detta några gånger tidigare på överskåp där gångjärnet har varit tvunget att flyttas högre upp pga köksfläkt i skåpet.

Gick hur enkelt som helst men var försiktig! Så du inte borrar igenom för långt.
Tips på hur man undviker att borra för djupt? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.