Nåja, lite upplysning kan väl inte skada någon :)
 
Sommartorparn skrev:
Den här tråden handlar om hur man optimerar Ph-lampors ljusegenskaper. Ni som inte gillar dessa lampor och vill förespråka andra belysningsarmaturer får skapa egna trådar i stället för att sabba denna! :(
Jag gillar PH5:an skarpt. Men jag inbillar mig inte att den fortfarande är state-of-the-art på samma sätt som jag inte inbillar mig att farsans gamla Saab 96 trubbnos från -62 skulle ha något att hämta mot en modern bil.

Samtidigt var Saaben mkt innovativ på sin tid. Och så ljudet från en 3-cylindrig tvåtaktare...

Det jag reagerar på med PH lampan är när man börjar prata om 100-200ws ljuskällor för att kunna få ut ordentligt med ljus. Det är ju inte särskilt svårt att producera bländfritt ljus om man kan kräma på hur mycket man vill. Pendla en 500ws halogenstrålkadtare och rikta allt ljus i taket. Vipps bländfritt indirekt fint ljus...

Nu ska jag försöka att inte göra fler off-topic inlägg. För PH lampans förträfflighet får man visst inte ifrågasätta.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Lördagstrams:

Har just, som av en händelse, hittat en PH 5 till salu i närheten.
Men priset är lite högt, 600.000, vad säger ni?
PH5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då följer det i och för sig med en trerummare, men ändå :)
http://bostad.lansfast.se/bilder.aspx?GUID=4CS2174SCLBIIK1H&typ=CMBoLgh
 
nikasp
Är det någon som känner till en dimbar LED-lampa som funkar i en PH5? Stör mig något enormt på att min LED-konvertering i huset av energislukaren i köket. Jag är oklar över årtal men den är i alla fall minst 10 år gammal.
 
Det finns inte många LED lampor med E27 sockel med ett ljusflöde motsvarande 100-200W (glödlamapa) att välja på. När du dessutom kräver att de ska vara dimbara (antagligen utan att du är villig att byta din dimmer till en som är konstruerad för att styra LED särskilt).

Dert blir dyrt och det finns inte mycket all välja på. När du dessutom troligen har synpunkter på färgtemperatur och storlek och utseende på själva lampan, undrar jag om det ens finns någon?

Men för bara några år sedan var ju taket på LED med E27 motsvarande 40W glödlampa och dyra var de, vänta några år till så finns de nog, eller betala de ca 350:-. en 30W LED med E27 kostar idag, plus bytet av styrdonet då.... ;)
 
nikasp
Det stör mig så pass att jag kan lägga rätt mycket pengar för att spara en älv. Men... det verkar vara "uncharted waters" det här med dimmer och LED. http://www.schneider-electric.se/sv/faqs/FA87224/ Får väl lida ett tag till då. Känns bra att de flesta lampor är på 1-4 watt och sen blåsa på med 200 bara i köket... :)

Nisken skrev:
Det finns inte många LED lampor med E27 sockel med ett ljusflöde motsvarande 100-200W (glödlamapa) att välja på. När du dessutom kräver att de ska vara dimbara (antagligen utan att du är villig att byta din dimmer till en som är konstruerad för att styra LED särskilt).

Dert blir dyrt och det finns inte mycket all välja på. När du dessutom troligen har synpunkter på färgtemperatur och storlek och utseende på själva lampan, undrar jag om det ens finns någon?

Men för bara några år sedan var ju taket på LED med E27 motsvarande 40W glödlampa och dyra var de, vänta några år till så finns de nog, eller betala de ca 350:-. en 30W LED med E27 kostar idag, plus bytet av styrdonet då.... ;)
 
bra-byggare skrev:
Osram har också en 105W halogen som kanske fungerar, men den har jag inte testat så rapportera gärna om du provar. [länk].
Jag sprang på Osram Halolux Ceram på Bauhaus och 205-wattaren (4200 lumen) passade bra i mammas PH5. Nu blir hon väl bländad istället, för ljuset blev faktiskt riktigt anständigt :cool:
 
svartöra skrev:
Jag sprang på Osram Halolux Ceram på Bauhaus och 205-wattaren (4200 lumen) passade bra i mammas PH5. Nu blir hon väl bländad istället, för ljuset blev faktiskt riktigt anständigt :cool:
Hur funkar det med värmen från halogenlampan? Blir skärmen och starkströmsledningen lika varm som med tidigare lampa? Hur stark lampa ersatte du?
 
Den har alltid matats med 200W glödlampor men på senare år har det varit 140W halogen eller nu senast bara 105W halogen eftersom de inte hade 140-wattare ens (och killen bakom disken blev förnärmad när jag frågade efter 140W och sa med eftertryck att 105W minsann motsvarande 140W så det så!)

Armaturen är märkt 200W. Jag märkte ingen anmärkningsvärd temperatur när jag kände med handen efter ett tag.
 
Tack för svar!
 
Så där ja. Den 23W lysrörslampa jag hade i PH5:an i köket började bete sig, så det blev dags att uppgradera till lämplig LED. Hittade en 19,5W Philips lampa mer 2500lm på Hornbach, som passade perfekt. Efter ny injustering av lampläget ger den faktiskt ännu bättre spridning än tidigare. Lite för ljust, tyckte frugan.
Rekommenderas!

https://www.hornbach.se/shop/PHILIP...-2700-K-varmvit/6756933/artikel-detaljer.html
 
  • Gilla
Jehu
  • Laddar…
Den såg ju också bra ut!
 
nikasp
Jag fick just den där Osram 21W som tips i en riktig lampbutik och ska nog köpa den idag. Bytte nyss dimmer i köket då jag uppgraderar till Schneider Exxact Primo i hela huset. Glömde att nu kan jag fimpa min 205W (Osram Halolux Ceram-nånting). Kommer att kännas lite bättre med tanke på energiförbrukning (inte bara hemma utan i det stora hela).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.