Det var äntligen dags att hälla upp bollarna i bollhavet och Fredrik och jag ägnade en stund åt att försöka få till snygga slomo sekvenser när vi kastade upp bollarna.

Person som kastar blåa och gråa bollar i hemmagjort bollhav med mörka väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ganska grymt med ett eget bollhav hemma, väl prövat av ung såväl som gammal, och alla har ett lika stort leende på läpparna när de hoppar i.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Bengt Larsson och 9 till
  • Laddar…
Vad kostar 15.000 bollar????
 
N Noseone skrev:
Vad kostar 15.000 bollar????
8.000 ungefär, köpte från tyska Ebay.
 
  • Wow
  • Gilla
Purre och 3 till
  • Laddar…
Nät med 15.000 bollar översvämmar och fyller en pappkartong avsedd för 1.000 bollar i ett mörkt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En lärdom är att påsarna som 15.000 bollar ligger i fyller en hel låda avsedd för 1.000 bollar.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Färgglada plastbollar i ett bollhav med en hand som flyttar dem, randiga madrasser i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett problem som snabbt uppkom var att det kom in bollar under madrasserna. Första försöket var att sätta upp lite lådor och skivor i bollhavet för att dela av och ösa över alla bollarna till andra sidan, för att kunna "tajta till" madrasserna.
 
Ej färdigställt trä- och metalltrappräcke med överliggare som väntar på slipning och oljning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Projekt trappräcke närmar sig slutet, efter att under långa perioder bara haft ett djupt hål ner i källaren (inkl under min första fest*) har det under några månader stått enbart metallstavar rakt upp. Nu har överliggaren kommit på plats och även om den inte är slipad och oljad ännu sitter räcker ihop.

För de som inte följt med långt tillbaks är detta något av en MVP (Minimum viable product) i väntan på att jag ska bestämma mig vad jag ska göra här i framtiden.

Räcket består av stänger som är rejält förankrade i bjälklaget och sen överliggaren som stabiliserar dessa. Det är fortfarande lite "svajjigt" men det håller ihop och klarar rejält med belastning. Det saknas dessutom en vinkel längst bort så det kommer att bli ännu lite stabilare.

Budget: Kring tusenlappen, vilket känns helt okej.
Tidsåtgång: Hehe... projekttid ungefär ett halvår, effektiv tid 8h.

* Uppmaningen ramla inte ner har fungerat utmärkt!
 
Affisch med en tecknad tiger som bär färgglada solglasögon, veck syns på affischen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beställde affischer från Redbubble och åkte direkt upp till Hornbach när de kom, för att lämna in till inramning. Gissa min besvikelse när jag packade upp dem i butiken och ser att båda är skadade med stora veck tvärs över affischerna.

Som väntat var Redbubble snabba med att åtgärda och skickade nya direkt, denna gång med spårningsbart paket. Det innebär också att det fastnade i julkaoset och nu har det stått som "Beräknad leverans idag" några dagar...

Tips: Hornbach är väldigt duktiga på inramning och har generellt sett riktigt bra pris på det. Verkar vara lite okänt här i Sverige men de är tydligen jättestora på det i Tyskland.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Oinredda rummet med synliga träbjälkar och isoleringsmaterial, samt oväntat användande av laminatgolv på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kreativa rummet är extremt mycket ett experiment och inte ett permanent rum. Bland annat kommer en av innerväggarna att rivas och flyttas och ett nytt fönster ska tas upp i fasaden på några års sikt. Men golv måste jag ju ha så några kvällar ägnades åt att lägga ett snabbt och temporärt golv i rummet.

Ett rum under renovering med temporärt osammanfogat golv, exponerade väggstommar och ett halvfärdigt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till skillnad från vardagsrummet ligger bjälkarna flytande och golvspånet är inte limmat, så att man lätt ska kunna lyfta upp det när det är dags. Det innebär också att jag avvaktar med att installera golvvärme i denna delen av huset.

Person lägger tillfälligt golv med stor matta och grön kantband på ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ida hjälper till att lägga matta i rummet. Jag hade en stor Ådum matta från IKEA och kom på den briljanta idén att lägga den i mitten av rummet och sen komplettera med en bård kring denna.


Prislapp på laminatgolv från Hornbach, vit ek, till ett kreativt och temporärt renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad gör man med väggar i ett rum där man vet att det kommer att rivas ut inom något år, och där det är blandade material, hål och annat "mög"? Hittade ett billigt laminatgolv på Hornbach som jag har skjutit fast med spikpistol på väggarna.

Rum under renovering med temporärt golv och väggar täckta med laminatgolv, skrivbord och lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet blev bättre än jag ens förväntat mig, jag behöver köpa lite mer matta men det blev riktigt läckert med bården.


Temporärt uppsatt laminatgolv på vägg med träram runt inspektionslucka och synliga rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den slutliga väggen kommer att byggas ut lite för att skjutdörrskarmen ska få plats, så skåpet är placerat för detta. Löste detta genom att sätta upp en ram av trä kring luckan, funktionellt och bidrar lite känslan ;)


Rum med röda väggar och tak, LED-formad belysning på väggen, synlig lampa i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina Nanoleafs är lite temporärt uppsatt på väggen.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Ganska grymt med ett eget bollhav hemma, väl prövat av ung såväl som gammal, och alla har ett lika stort leende på läpparna när de hoppar i.
Japp!!!!

Julafton.....
Personer i en lekhall fylld med blåa och gråa bollar, någon tar foto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Haha det moderna ungkarlslekrummet? För oss som vuxit upp med viking line menar jag :)

Hur upplever du djup och storlek i bassängen? Blev det bra? Ett förslag är ju att häfta fast en tunn matta eller tjockt tyg ovan madrasserna.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Haha det moderna ungkarlslekrummet? För oss som vuxit upp med viking line menar jag :)

Hur upplever du djup och storlek i bassängen? Blev det bra?
Den är 3x2 meter stor och jag har fyllt på så just nu är det 20.000 bollar i, har några till som jag inte fyllt på med ännu. Storleksmässigt känns det som en bra storlek, man kan ändå vara flera stycken där samtidigt och det finns gott om utrymme.

Frågan är djupet, om det är lagom nu eller det ska bli lite djupare. Vi får se...
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Ett förslag är ju att häfta fast en tunn matta eller tjockt tyg ovan madrasserna.
Två stora sängöverkast i kraftigt tyg ihopsydda, med synlig söm och del av en fot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Japp, det var så vi gjorde, köpte två stora sängöverkast i ganska kraftigt tyg och sydde ihop dessa. Än så länge har det fungerat, även om det finns en risk att det kommer in bollar i ytterkanterna. Men madrasserna ligger ganska tajt, så vi tror det kommer att fungera.
 
Datagraf som visar en topp i datatrafik med 176 GB nedladdat den 13 december och 17 uppkopplade enheter.
Vad tusan gjorde jag på Lucia? 176 GB nedladdat är verkligen en rejäl topp jämfört med resterande dagar under den senaste månaden. Det märks helt klart när man kopierar in filer till sin DropBox mapp :D

Det är intressant att fundera över att det i snitt är 17 eller 18 enheter uppkopplade till mitt nätverk. Men när man börjar tänka efter blir det ju en hel del. Datorer och telefon är ju självklart, men sen kommer allt det där andra; chippen för att styra belysningen i takstolarna, ugnarna, Nanoleafs lampor, Chromecasts och AppleTV, förstärkaren och sånt. Hoppsan.
 
AndersPS AndersPS skrev:
[bild]

Japp, det var så vi gjorde, köpte två stora sängöverkast i ganska kraftigt tyg och sydde ihop dessa. Än så länge har det fungerat, även om det finns en risk att det kommer in bollar i ytterkanterna. Men madrasserna ligger ganska tajt, så vi tror det kommer att fungera.
Vik upp tyget lite slappt mot träväggarna och nagla fast dem där?
 
Dagen före nyårsfesten kunde jag inte tända spisen. Blev först en förbryllad stund innan tanken slog mig - det måste vara slut på gasol. Hade under de senaste dagarna märkt att det krävdes lite mera fart för att kunna tända plattorna, så nu har jag lärt mig hur man känner igen det.


Person som håller en nästan tom gasoltub utomhus, planterad på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi kopplade in gasolen tog jag min tub från grillen, så jag är imponerad att det räckt så pass länge som det gjort, det var bara lite kvar i "botten". Som tur var hade jag faktiskt gjort som jag tänkt och köpt en ny tub som stod redo att kopplas in. Nyårsmiddagen räddad!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.