Bakgrund: jobbar för tillfället på ett sågverk som sågare, många gånger så får jag skapligt hög feber när jag kommer hem.. helst efter kvällsskiftet och bara när vi sågat fura.
Sågar vi gran är det helt ok luft i såghuset men när vi sågar fura är det alltid en ljust grå slöja och det luktar ganska så starkt av terpentin?

Började känna mig lite hängig vid 22-23 tiden igår och när jag satt i bilen hem började jag frysa, väl hemma i sängen så slog det till ordentligt så jag låg med frossa, kollade tempen vid 02 tiden och hade då 39.1 mätt med örontemp. Vid 04-05 så började det vända och vid 09 så har jag helt normal temp igen.
Så här ser det ut lite då och då och jag misstänker att jag kan vara överkänslig mot fura/terpentin?

Finns ju många snickare här så nån kanske har upplevt samma sak?
 
S
Kontakta skyddsombudet och anmäl det. Företagshälsovården behöver utreda också.
Även om det bara är du som är överkänslig (och inte ska jobba med det där) så verkar det inte helt bra med luftkvalitén.
 
Har sagt till om luften men det är väl som vanligt... så har det alltid varit och ingen tar tag i det
Vill ju inte dra igång nåt stort när jag inte är 100 på vad det beror på...
 
Dina symtom kan vara tecken på olika orsaker där en allmänläkare eller företagshälsovården kan börja med utredningen och givetvis beakta differentialdiagnostik.

Miljömedicin (via landstinget) kan ibland besöka arbetsplatser och bidra med sin kompetens. I Dalarna har de ett samarbete med Uppsala.

Träarbetare riskerar att drabbas av allergisk alveolit/"hypersensitivty pneumonitis", där sjukdosju har flera variationer. En immunologisk reakation mot ett inhalerat ämne. Ibland kan det vara en reaktion mot mögel i trä. Allergiska reaktioner mot trä förekommer, men det är mindre vanligt än med mögel, fågel och djurantigen.
Symtomen brukar vara feber, sjukdomskänsla, hosta, andningsbesvär.

Undvikande av antigenet är alltid en hörnsten i behandligen. Kan du undvika just det momentet i arbetet för att utvärdera?
Virussjukdom och astma kan leda till liknande besvär, men även andra mindre vanliga differentialdiagnoser som inhalationsfeber, ODTS, m.fl.

Om du är rökare är det bäst att sluta nu.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
S
Via skyddsombud?

Företagshälsovården kan hjälpa till med att utreda.
 
Hosta och andningsbesvär har jag nog också...
känns som om det går tyngre att andas

Undvika går inte...

Händer kanske varannan månad, borde det inte vara hela tiden ?
Brukar iof undvika att vara i såghuset så mycket det går men jag har ju arbetsuppgifter där som måste utföras

Röker inte
 
Skolboksexemplet är symtom 12h inom exponering men det varierar. Någon expert kanske kan hävda att sjukdomen inte varierar i sådan grad och att det är utesluter om du enbart drabbas någon gång per månad.

Det gäller att utesluta andra orsaker. Diagnosen är svår att ställa, det är en sammanvägning.

Hälsokontroll med prover, lungfunktionsmätning och lungröntgen. Det är lämpligt att en lungläkare är involverad. Lungmottagningen i Falun är bra, och de kan få hjälp med yrkesmedicinsk konsultation.

Om du är drabbad gäller det att i den tidiga fasen att förebygga och förhindra en varaktig, irreversibel lungskada. Därför är det bra om du kontaktar din vårdcentral, eller skickar en egenremiss till lungmottagningen, via 1177. Då kan de antingen boka in en tid eller hänvisa till VC.
Då kanske du har större möjligheter att ställa dina krav, som du lagligen har rätt till, även utan skuldom.

Det är tråkigt när en arbetsgivare inte bedömer och åtgärdar riskerna i arbetsmiljön.
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ska börja med att kontakta företagshälsovården så får vi se vad dom säger.

Jag får även allergi eller liknande om jag sågar golvspånskivor med cirkelsåg.
Börjar med att näsan börjar rinna och jag börjar nysa.
Sen känns det som att huden blir varm och jag blir fruktansvärt trött, då är det bara att åka hem och sova en stund.
Nu använder jag för det mesta dammsugare till cirkelsågen och munskydd om det är mycket som ska sågas.
Har fått nässpray utskriven att ta vid behov som jag tycker hjälper skapligt
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Du besbeskriver allergiska symtom, och då kan nässpray lindra de besvären. Tröttheten är svårare att medicinerna mot, och det låter som om det påverkar din livskvalitet. Bra att du tar tag i det! Det viktigaste är att du kan må så bra som möjligt och undvika onödiga risker. Alltid svårt med allergier om orsaken är arbete eller husdjur.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.