Vad sotarna säger ska man ta med en nypa salt. Har råkat ut för ett par sotare som höll på att spränga samma gaspanna i luften TVÅ ggr, trots att jag hade instruerat dem om vad de gjorde för fel första gången, gjorde de samma fel igen... *suck*
De lyssnade inte på vad jag sa, för de visste ju bäst..

 
Min sotare knäcker nockpannan bredvid skorstenen med sin stora sko vareviga gång, har snart slut på pannor, suck... och varenda gång glömmer jag att titta efter så den är hel INNAN han klampar upp, dubbelsuck...
 
Vissa sotare kräver plattform på taket bredvid skorstenen.
 
Efter att ha erfarit det själv kan jag rekommendera http://www.welandstal.se/. Har dock inte hunnit införskaffa krävda prylar än.
 
hempularen skrev:
Men räknas pannrummet som en egen brandcell, i en vanlig villa?

Jag har fått för mig att det i princip bara är garage som skall vara egen brandcell.

Sedan kan det ju vara en god idé för den egna säkerheten att säkra lite extra.

Vill bara försöka förtydliga det här med den egna brandcellen.
För att veta om sitt egna "pannrum" skall vara utfört som ett pannrum enligt gällande praxis så skall man:
1. se efter när pannan installerades och se vilka byggregler som gällde på den tiden
2. se i pannans typgodkännande, det kan vara så att pannan inte behöver stå i egen brandcell
3. var i byggnaden är pannrummet placerat

Generellt så gäller att en panna som man inte kan visa ett typgodkännandebevis på och är installerad före -94 skall stå i egen brandcell, EI30. MEN om pannrummet passeras hela tiden i huset, alltså personflödet i huset är på sådant sätt att man har full koll på sitt pannrum så kan man eventuellt frångå egen brandcell. Kravet på EI30 kan även gälla utanför det rum som pannan står i, t.ex. om jag har min panna i källaren(vilket är vanligast) så kan jag välja att ha min brandcellsavskiljande del i trappan upp till våningen ovanför, alltså dörren upp i bostadsdelen. Källaren får då inte användas för boende, enbart som traditionell källare.

Ett sista tips är att ta kontakt med den lokala räddningstjänstens förebyggande avdelning och fråga hur dom ser på saken. Be dom även titta i de gamla byggreglerna och se vad som gällde då. Man kan tyvärr inte tillämpa dagens byggregler, BBR, på en gammal anläggning. Om denna retroaktiva lagstiftning skulle gälla så hade det inte funnits många äldre byggnader kvar i vårat avlånga land.

Det som man skall tänka på när man läser byggregler är att de är lägsta kravet som du får bygga med, reglerna är minimikrav, inget maximalt skydd.

 
Joey Tempest skrev:
Vill bara försöka förtydliga det här med den egna brandcellen.
För att veta om sitt egna "pannrum" skall vara utfört som ett pannrum enligt gällande praxis så skall man:
1. se efter när pannan installerades och se vilka byggregler som gällde på den tiden
2. se i pannans typgodkännande, det kan vara så att pannan inte behöver stå i egen brandcell
3. var i byggnaden är pannrummet placerat

Generellt så gäller att en panna som man inte kan visa ett typgodkännandebevis på och är installerad före -94 skall stå i egen brandcell, EI30. MEN om pannrummet passeras hela tiden i huset, alltså personflödet i huset är på sådant sätt att man har full koll på sitt pannrum så kan man eventuellt frångå egen brandcell. Kravet på EI30 kan även gälla utanför det rum som pannan står i, t.ex. om jag har min panna i källaren(vilket är vanligast) så kan jag välja att ha min brandcellsavskiljande del i trappan upp till våningen ovanför, alltså dörren upp i bostadsdelen. Källaren får då inte användas för boende, enbart som traditionell källare.

Ett sista tips är att ta kontakt med den lokala räddningstjänstens förebyggande avdelning och fråga hur dom ser på saken. Be dom även titta i de gamla byggreglerna och se vad som gällde då. Man kan tyvärr inte tillämpa dagens byggregler, BBR, på en gammal anläggning. Om denna retroaktiva lagstiftning skulle gälla så hade det inte funnits många äldre byggnader kvar i vårat avlånga land.

Det som man skall tänka på när man läser byggregler är att de är lägsta kravet som du får bygga med, reglerna är minimikrav, inget maximalt skydd.
Kan du utvekla punkt två?
I BBR står bara kravet om egen brandcell för pannor över X kilowatt.
Var återfinns kravet om att pannornas typgodkännande styr kravet på brandcell?
Jag känner igen det från formuleringar av typen "typgodkänd för installation i bostadens bostadsdel", men jag har aldrig lyckats hitta just det kravet.



En lurig detalj i den här diskusionen är om kravet på brandcell gäller för pannor i eget pannrum även då pannan är på mindre än X kW, men står i ett separat pannrum.
 
poiu skrev:
En lurig detalj i den här diskusionen är om kravet på brandcell gäller för pannor i eget pannrum även då pannan är på mindre än X kW, men står i ett separat pannrum.
Det ska bli kul att se vad vi  kommer fram till. Enligt min sotare JA, personligen har jag inte hittat något som styrker det....
 
Tusan jag visste att det skulle bli lagvrängning hit och dit när jag svarade på frågan. Men det är bara kul. I detta exemplet utgår jag från min egna byggnad.  :)

Min panna installerades 1983, för att jag skall kunna veta vad som gäller då för min panna läser jag i SBN 1980 utgåva 2(har jag tillgång till) vilket är Svensk Byggnorm och den är föregångare till BBR. Min anläggning är mindre än 60kW(tur det!). Jag läser då i kapitel 65 följande

En varmvattenpanna som är typgodkänd enligt 45:31 anses i sig själv ge erforderligt brandskydd

Bläddrar kvickt till kapitel 45 och läser(nu blir det lite text men det är ju så i det här läget)

De allmänna säkerhetskraven enligt 45:1 förutsätt vara uppfyllda för en eldstad, en eldningsapparat eller tillbehören till en sådan apparat om ettdera av följande villkor är uppfyllda:
a) Bestämmelserna i :32-:37 är i tillämpliga delar iaktagna
b) Eldstaden etc är i vederbörlig ordning typgodkänd och uppställd enligt till typgodkännandet hörande installationsanvisningar
c) Det på annat sätt påvisats att angivna krav uppfyllts


Vi kan ju se att min panna som jag inte har något typgodkännandebevis för kanske kan falla inom punkten a jag kan ju faktiskt även göra en egen beräkning på brandspridning från installationen, men jag testar med punkten a först. Jag läser under 45:32 till 45:37.

Paragraf                                         Uppfyller jag den?
:32 Eldstads anordnande                      Ja
:33 Bärande underlag                          Jaha då inga problem
:34 Yttemperatur                                 Jajjemensan
:35 Skydd mot antändning                   Jodå, har gjutna valv
:36 Eldstadsplan                                  Ja golvet var ju i betong
:37 Eldningsapparat för fast bränsle      Jodå inga problem

Jaha då skall vi se vad detta innebär vad stod det i kapitel 65? En varmvattenpanna som är typgodkänd enligt 45:31 anses i sig själv ge erforderligt brandskydd Ja just det men typgodkännandebeviset hade jag inte men enligt punkt a i kapitel 45:31 så har ju min panna erforderligt brandskydd, vilket innebär helt plötsligt att min sotare kan stoppa upp viskan någon annanstans än i min panna  ;) Nejdå skojar bara, men min panna är godkänd trots att jag har en enkel trädörr in i pannrummet samt har stora hål i väggarna ut i korridoren i källaren. Skulle sotaren komma och vifta med BBR då viskar jag till honom med SBN 1980.

Den som väntar på något gott har ofta väntat för länge men på onsdag får jag hit sotaren(som jag även känner  ;D) Jag skall då slänga fram detta till honom och se hans reaktion.... Den som lever får te(Kinesiskt ordspråk)
 
Ser ivrigt fram mot din rapport från mötet med sotaren. :)

Passa dig bara för att reta honom alltför mycket, blir han arg kommer han att tvinga dig att klä hela källaren med minerit, byta takstege, samt höja skorstenen 3 dm.
 
T
Har för mig att det är byggnadsåret för fastigheten som styr reglerna för brandskydd i pannrum, vi har haft liknande trådar om man varit tvungen att klä in hela pannrummet i minerit . Dessutom skulle det då handla om en retroaktiv lagstiftning om husägaren byter ut sin uttjänta oljepanna till en ny med bättre verkningsgrad, då skulle han ev tvingas klä in pannrummet i minerit för att pannan är ny men kåken är fortfarande lika gammal, och då lär det bli backjobb för en massa företag som bytt pannor de senaste åren och inte bättrat på det omtalade brandskyddet.


Däremot höjs nog brandskyddskraven ordentligt om husägaren skulle konvertera från olja/gas till pellets beroende på utformning och var förrådet läggs och tvärtom när olja/gas slängs ut och ny värmepump kommer in.

Däremot bör man se upp med moderna kondenserande oljepannor som lämnar kondensvatten ifrån sig, det kan fräta fint på gjutjärnsavlopp. Så original-avloppsrör i pannrum som byts till ht-plast bör isåfall klara sig med gipsskiva runt alt rockwool om den skulle gå precis invid pannan.
 
TN-Funkis skrev:
Har för mig att det är byggnadsåret för fastigheten som styr reglerna för brandskydd i pannrum, vi har haft liknande trådar om man varit tvungen att klä in hela pannrummet i minerit .
Det är inte byggnadsåret för fastigheten som styr utan installationsåret för din panna som bestämmer i vilken bygglagstiftning du skall leta. Som tur är så gäller bygglagstiftningarna inte retroaktivt, din nya panna skall betraktas med de nya lagstiftningarna. Så om du har ett rum i din källare som en gång varit klassat som ett pannrum så har det kvar den klassningen så länge som det inte är gjort någon större förändring/renovering.

Installation av pellets blir som du säger en annan femma, pelletsförrådet skall avskiljas på något sätt. I övrigt så gäller även typgodkännandet där också. I pelletsanläggningen är bakbrand och statisk elektrisitet det viktigaste att tänka på att förebygga. Bakbrand förhindras genom minst två oberoende system och det statiska genom potentialutjämning. Men däremot byggnationsmässigt så innebär det inte så stora förändringar från dagens pannrum. En ny anläggning under 60kW = inget pannrum och inga andra åtgärder såvida din anläggning kan ta hand om de två riskerna som jag beskrev ovan.
 
Joey Tempest skrev:
Tusan jag visste att det skulle bli lagvrängning hit och dit när jag svarade på frågan. Men det är bara kul. I detta exemplet utgår jag från min egna byggnad. Smiley

Min panna installerades 1983, för att jag skall kunna veta vad som gäller då för min panna läser jag i SBN 1980 utgåva 2(har jag tillgång till) vilket är Svensk Byggnorm och den är föregångare till BBR. Min anläggning är mindre än 60kW(tur det!). Jag läser då i kapitel 65 följande

En varmvattenpanna som är typgodkänd enligt 45:31 anses i sig själv ge erforderligt brandskydd

Bläddrar kvickt till kapitel 45 och läser(nu blir det lite text men det är ju så i det här läget)

De allmänna säkerhetskraven enligt 45:1 förutsätt vara uppfyllda för en eldstad, en eldningsapparat eller tillbehören till en sådan apparat om ettdera av följande villkor är uppfyllda:
a) Bestämmelserna i :32-:37 är i tillämpliga delar iaktagna
b) Eldstaden etc är i vederbörlig ordning typgodkänd och uppställd enligt till typgodkännandet hörande installationsanvisningar
c) Det på annat sätt påvisats att angivna krav uppfyllts

Vi kan ju se att min panna som jag inte har något typgodkännandebevis för kanske kan falla inom punkten a jag kan ju faktiskt även göra en egen beräkning på brandspridning från installationen, men jag testar med punkten a först. Jag läser under 45:32 till 45:37.

Paragraf Uppfyller jag den?
:32 Eldstads anordnande Ja
:33 Bärande underlag Jaha då inga problem
:34 Yttemperatur Jajjemensan
:35 Skydd mot antändning Jodå, har gjutna valv
:36 Eldstadsplan Ja golvet var ju i betong
:37 Eldningsapparat för fast bränsle Jodå inga problem

Jaha då skall vi se vad detta innebär vad stod det i kapitel 65? En varmvattenpanna som är typgodkänd enligt 45:31 anses i sig själv ge erforderligt brandskydd Ja just det men typgodkännandebeviset hade jag inte men enligt punkt a i kapitel 45:31 så har ju min panna erforderligt brandskydd, vilket innebär helt plötsligt att min sotare kan stoppa upp viskan någon annanstans än i min panna Blinka Nejdå skojar bara, men min panna är godkänd trots att jag har en enkel trädörr in i pannrummet samt har stora hål i väggarna ut i korridoren i källaren. Skulle sotaren komma och vifta med BBR då viskar jag till honom med SBN 1980.

Den som väntar på något gott har ofta väntat för länge men på onsdag får jag hit sotaren(som jag även känner Le) Jag skall då slänga fram detta till honom och se hans reaktion.... Den som lever får te(Kinesiskt ordspråk)
Det är inte byggnadsåret för fastigheten som styr utan installationsåret för din panna som bestämmer i vilken bygglagstiftning du skall leta. Som tur är så gäller bygglagstiftningarna inte retroaktivt, din nya panna skall betraktas med de nya lagstiftningarna. Så om du har ett rum i din källare som en gång varit klassat som ett pannrum så har det kvar den klassningen så länge som det inte är gjort någon större förändring/renovering.

Installation av pellets blir som du säger en annan femma, pelletsförrådet skall avskiljas på något sätt. I övrigt så gäller även typgodkännandet där också. I pelletsanläggningen är bakbrand och statisk elektrisitet det viktigaste att tänka på att förebygga. Bakbrand förhindras genom minst två oberoende system och det statiska genom potentialutjämning. Men däremot byggnationsmässigt så innebär det inte så stora förändringar från dagens pannrum. En ny anläggning under 60kW = inget pannrum och inga andra åtgärder såvida din anläggning kan ta hand om de två riskerna som jag beskrev ovan.
Nu närmar vi oss nog pudelns kärna, typgodkännandet som anges i databladen/reklamen har med den gamla lagstiftningen att göra inte nuvarande BBR.
 
Kan säga som så här att mitt såkallade pannrum numera inte är ett pannrum!!! Jag hade en diskussion med skorstensfejaringenjören och han håller med mig i mitt resonemang men han tyckte att min plankdörr in i mitt "pannrum" skulle förses med tändskyddande beklädnad då dörren är ca 40cm från pannan. Jag håller med honom om dörren och skall åtgärda det, men annars är det stora hål för rörgenomföringar i mina väggar in i "pannrummet" så han har köpt mitt resonemang helt! ;D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.