Kom gärna med kreativa idéer och åsikter om vår planlösning.
Huset är 13,4m lång och 7,8m brett, Takhöjden är 2,5m på undervåningen och strax runt 4m som högst på övervåningen.

Kom igen alla idé-kanoner och folk som vet bättre...eller bara de som vill dela med sig av sina erfarenheter.
 
Tyvärr så går det inte att läsa ditt dokument. Kan du lägga ut det som bilder istället
 
Vi gör så här...
 
  • byggahus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först afrågan. Tänker ni använda tvättstugn som groventre också.

Fundera på att byta plats på trappen och badrummet nere. På så sätt får nui en toa närmare dörren vilket jag tycker är prakiskt. Det skulle kunna underlätta uppe också då ni bör kunna få bort den där sneväggen
 
Är absolut ingen expert och har aldrig byggt hus. Faktiskt inte ens fått svar på förhandsbeskedet ännu. :(

Men ser inte fönstret i "allrummet" på ovanvåningen ut att ge alldeles för lite ljus in i rummet?

 
Att det blir lite ljus i allrummet är lite av poängen. Vi har planerat att ha tv och underhållnning i allrummet och därför önskar vi inte för mycket ljus däri. :)
Men allt nytänkande är välkommet idéer och annat. Bring it on! Vi behöver fräscha ögon.
 
mats_o skrev:
Först afrågan. Tänker ni använda tvättstugn som groventre också.

Fundera på att byta plats på trappen och badrummet nere. På så sätt får nui en toa närmare dörren vilket jag tycker är prakiskt. Det skulle kunna underlätta uppe också då ni bör kunna få bort den där sneväggen
Det blir inte lätt att flytta trappan då det blir lite tokigt på övervåningen...
Och ja, tvättstugan ska vara som en groventré. Det kommer att byggas en carport ihop med huset som gör att 'groventrén' kommer ligga under carporttaket.
 
Jag tycker det ser bra ut, några små kommentarer har jag förstås:

-Trappan ser lite konstig ut på övervåningen, den borde gå längre in i rummet än vad den gör, minst lika långt som på nedervåningen iallafall.

- Använd dig av skjutdörrar på nedervåningen in till tvätt och bad/wc, det är jättesmidigt och du kan ha dörren halvöppen utan att den tar plats.

- Tak över entrèn - detta borde ni kunna få dit på ett snyggt sätt och det är verkligen guld värt.

- Tvättnedkast från övervåningen till tvättstugan (jag tolkar rummet i nedre vänstra hörnet som en gigantisk klädkammare (önskar att jag oxå fick plats med en sån...)

- Skippa spisen vid bardisken, sätt spisen bredvid istället, (detta är min åsikt ;), men om det sitter folk vid bardisken så stör fläkten en hel del av sikten, och samtidigt om du har gäster på besök och ni lagar mat så blir det lite stökigt just där.) Vi har spisen bredvid och det är kanonbra, gästerna finns med i köket vid matlagningen, men de störs inte av spisen och jag har en jättestor yta att duka fram smått & gott till dem.)

Lycka till
 
Ms_IT-Nisse skrev:
Jag tycker det ser bra ut, några små kommentarer har jag förstås:

-Trappan ser lite konstig ut på övervåningen, den borde gå längre in i rummet än vad den gör, minst lika långt som på nedervåningen iallafall.

- Använd dig av skjutdörrar på nedervåningen in till tvätt och bad/wc, det är jättesmidigt och du kan ha dörren halvöppen utan att den tar plats.

- Tak över entrèn - detta borde ni kunna få dit på ett snyggt sätt och det är verkligen guld värt.

- Tvättnedkast från övervåningen till tvättstugan (jag tolkar rummet i nedre vänstra hörnet som en gigantisk klädkammare (önskar att jag oxå fick plats med en sån...)

- Skippa spisen vid bardisken, sätt spisen bredvid istället, (detta är min åsikt  ;), men om det sitter folk vid bardisken så stör fläkten en hel del av sikten, och samtidigt om du har gäster på besök och ni lagar mat så blir det lite stökigt just där.) Vi har spisen bredvid och det är kanonbra, gästerna finns med i köket vid matlagningen, men de störs inte av spisen och jag har en jättestor yta att duka fram smått & gott till dem.)

Lycka till
Toppenbra kommentarer.
-Det du skriver om trappan stämmer. Det är jag som ritat lite tokigt.
-Lustigt du skrev det om skjutdörrar. Alla dörrar på övervåningen är skjutdörrar. (syns inte på ritningen)
-Tak över entrén skall verkligen tas i beaktande. Vi har inte komit på nån bra lösning ännu.
-Vi funderar även på ett tvättnedkast från det stora badrummet till tvättstugan.

Spisen vid bardelen ska vi verkligen försöka tänka ut något bra till. Vi ska besöka Marbodal i Tidaholm imorogn hoppas de sitter på alla bra lösningar.

Än en gång tack för dina bra ord. :D
 
Jag har inget tak över mina entreer och det ångrar jag djupt. Går det att lösa på ett bra sätt är det mycket välinvesterade pengar
 
Du skriver att carporten ät blir integrerad med huset. Då borde man kunna utforma den så att taket skyddar såväl groventré som huvudentré.


 
Hur många är ni i familjen? Barn? Ålder på barnen?

När det gäller tvättstuga i groventrén så gör jag tummen ner. Det är väldigt opraktiskt om man har barn.

Jag skulle bytt plats på köket och matplatsen, så behöver man inte ha matplats i vardagsrummet.

Pernilla
 
lite off topic, men varför är tvätt kombinerat med grovkök opraktiskt när man har barn? :-/

TyraMyra
 
I tvättstugan vill jag kunna ha ren tvätt framme och i groventren vill jag kunna ta in smutsiga barn. Ren tvätt och smutsiga barn går inte att kombinera i vårt hem!!!
 
Jag hade nog bytt plats på tvättstugan och badrummet där nere. Detta för att få tvättstugan närmare entrén vilket i min värld är bättre, sen slipper du spring från tvättstugan rätt in i vardagsrummet.

Jag ser på din ritning att fönstrena över diskbänken är fasta och det är en av de saker som vi ångrar lite i vårt hus, så mitt tips är att ha minst ett som går att öppna. När vi ändå pratar om köket så skulle jag nog oxå sätta 11/18 fönster där i stället; det ger mer ljus (jag tror nämligen att ert kök kan bli lite mörkt), du får fönsterbräda och ännu mer kontakt med "ute".

Skulle nog oxå sats på ett liggande lite bredare fönster i badrum nere för att få mer ljus men oxå för att det nog ger ett bättre formspråk utvändigt. Och ni har ju flera sådana redan, fast i andra rum.

/FlitigaLisa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.