Jag har köpt en tomt där jag ska spränga ner en källare i två plan.

Då uppstår ett par frågetecken.
När man har berg runt huset, varför ska man då återfylla mot källargrunden? Jag tänker att det borde vara bättre ur dräneringsperspektiv att inte göra det och istället ha luft mellan berg och källarvägg. Vad anser ni?

Vilka material skulle man kunna använda i en källarvägg om man gjorde på det sättet?

Finns det några som har gjort så, jag lyckas inte hitta den typen av lösningar, men tycker det ändå borde vara en logisk lösning när man sprängt ner och har berg runtomkring
 
J
Är det bara berg runt , så det blir som en bassäng , hur går det då med bergsyran som kommer . Kanske en invändig pool :D
 
J jojo123 skrev:
Är det bara berg runt , så det blir som en bassäng , hur går det då med bergsyran som kommer . Kanske en invändig pool :D
Tanken är att spränga ett schakt in där man kan köra in bilen till källaren så ngn pool blir det inte... Avlopp, dränering etc löses via det schaktet

problemet skulle dock kvarstått även om jag återfyllt runt väggarna, så oavsett behöver det problemet tas om hand...
 
J
På större byggen som spränges in i bergsluttning så är det mellanrum till berget , det är kanske 2 - 3 meter till berget och grov stenkross plus makadam på som ett golv , bergsyra rinner då ner utmed berget och dräneras bort , Det innebär att ingen väta eller fukt kommer till grunden , men det ska vara ventilation där , går bra med självdrag .
I ditt fall skulle jag ha ca 1 meter mellan berg och grund samt möjlighet att kunna gå in och inspektera , det som kan bli lite aber med är att det måste vara ett gjutet tak som lutar ut från grunden , med sikasmörjt berg vid anslutningen till berget ,
Det går även att låta taket gå ut och upp mot berget så det blir som en ränna allt dagvatten kan rinna i till rör som går ner till dräneringen , lite som stuprör invändigt , då fryser det inte
 
J jojo123 skrev:
På större byggen som spränges in i bergsluttning så är det mellanrum till berget , det är kanske 2 - 3 meter till berget och grov stenkross plus makadam på som ett golv , bergsyra rinner då ner utmed berget och dräneras bort , Det innebär att ingen väta eller fukt kommer till grunden , men det ska vara ventilation där , går bra med självdrag .
I ditt fall skulle jag ha ca 1 meter mellan berg och grund samt möjlighet att kunna gå in och inspektera , det som kan bli lite aber med är att det måste vara ett gjutet tak som lutar ut från grunden , med sikasmörjt berg vid anslutningen till berget ,
Det går även att låta taket gå ut och upp mot berget så det blir som en ränna allt dagvatten kan rinna i till rör som går ner till dräneringen , lite som stuprör invändigt , då fryser det inte

Intressant...

Gällande "taket" på mellanrummet så hade jag nog tänkt att bygga det med fall, tror det torde vara det enklaste att få till, iaf på den sidan där tomten sluttar mot huset.

Hur fuktigt kan man förvänta sig att mellanrummet mellan berg och hus blir? Vilka krav ställer en sådan lösning på källarväggen?
 
J
Nu är det så att på de större byggnaderna , då pratar vi om stora volymer , så är det kanske 5 - 6 min i takhöjd och kanske 30m
runt och dagens läge med VP så ventileras det med återvinning och då finns det inget , bara betongen .
Har haft mina funderingar om detta , men inte byggt något , eller tänkt spränga in ett hus , det som framkommit är att den gamla metoden med tjära på utsidan räcker när man pratat med folk , det med isolering ska heller inte behövas , det blir en varmzon i mellanrummet
Ventilation : beror helt på hur mycket vatten som kommer in genom berget men betänk själv hur det utförs när ny dränering görs på hus , en platon eller annat mot grund , bara en matta och fyllning av diverse materiel utför det , då ett par rör 110 mm med svanhals på ett par ställen räcker , det kan vara bra att dra fram något rör för EL till en liten fläkt om det skulle behövas
Finns fläktar som passar direkt i , 110rör , har du kollat så det inte finns radon i berget , då får man fixa venten på lite annorlunda sätt , men går bra att få till det
 
  • Gilla
andeb
  • Laddar…
J
Tanken går inte att stoppa . tänker på en sak , hur blir det om du vid sprängning knäcker en kallkälleåder , det kan komma mycket vatten ur en sådan och det måste då bort , finns det möjlighet för det , i dagens läge ska varje fastighet ta hand sitt egna
dränvatten
 
J jojo123 skrev:
Tanken går inte att stoppa . tänker på en sak , hur blir det om du vid sprängning knäcker en kallkälleåder , det kan komma mycket vatten ur en sådan och det måste då bort , finns det möjlighet för det , i dagens läge ska varje fastighet ta hand sitt egna
dränvatten
Det ligger på en höjd så jag har svårt å tro att det går något vatten i berget där...
 
J
Ingen som vet var vattnet finns i ett berg eller sprickor i det , borrade brunnar i närheten kan säga något om på vilken nivå som vattnet är på
 
J jojo123 skrev:
Är det bara berg runt , så det blir som en bassäng , hur går det då med bergsyran som kommer . Kanske en invändig pool :D
Bergsyra!?
 
J
O Exsicco skrev:
Bergsyra!?
Kallas så i bland när det finns vatten i berget men inte tillräckligt för att försörja en brunn , men det rinner hela tiden och går inte att stoppa , kan gå med injektering men inte ekonomiskt försvarbart
 
J jojo123 skrev:
Kallas så i bland när det finns vatten i berget men inte tillräckligt för att försörja en brunn , men det rinner hela tiden och går inte att stoppa , kan gå med injektering men inte ekonomiskt försvarbart
Ah, tack... googlade och blev inte riktigt klok på vad begssyran skulle ställa till för problem :)
 
J
O Exsicco skrev:
begssyran skulle ställa till för problem
Inte ställa till problem i den utsträckning som kan befaras , men det finns alltid vatten i berg och spränger man så kan det öppna sig eller bli sprickor som ger lite vatten hela tiden , inte mycket men konstant , inget bra mot källarvägg eller .golv
Går naturligtvis att dränera bort , då ska det vara mycket kross under plattan och en bit mellan vägg och berg , om det finns vatten så måste det kunna rinna bort under plattan , det går att få till det med
Vill inte måla gubben på väggen , men har sett sådant förut och det är bättre att ligga i framkant än bakkant i tankarna
 
J jojo123 skrev:
Inte ställa till problem i den utsträckning som kan befaras , men det finns alltid vatten i berg och spränger man så kan det öppna sig eller bli sprickor som ger lite vatten hela tiden , inte mycket men konstant , inget bra mot källarvägg eller .golv
Går naturligtvis att dränera bort , då ska det vara mycket kross under plattan och en bit mellan vägg och berg , om det finns vatten så måste det kunna rinna bort under plattan , det går att få till det med
Vill inte måla gubben på väggen , men har sett sådant förut och det är bättre att ligga i framkant än bakkant i tankarna
Menade växten bergsyra...
 
J
O Exsicco skrev:
Menade växten bergsyra...
:D:D:D:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.