Hej,
För några veckor sedan blev vår installation av ett FTX system (Systemair SAVE VTR 500) klart, tidigare var det självdrag i huset (huset byggt 1969). Vi har en 1-årig son och har därför ett antal dörrar stängda dagtid när han är vaken (vårt sovrum, badrum samt en toalett). På natten så är dörren till sonens rum stängd. Det jag har funderat på är om man bör göra något åt springorna i dessa dörrar för att få ett bra luftutbyte även när dörrarna är stängda? Karmen/dörren till vårt sovrum samt till sonens sovrum ser ut att sluta ganska så tätt när dörrarna är stängda (ca 1-2mm). Till toaletten har jag en ca 7-9mm springa i nederkant, så denna bör vara ok. Till badrummet är det ca 5-6mm springa i nederkant, så den bör också vara ok tycker jag.

Uppmätta flöden vid drifttagning:
Sovrum (vårt): 15 L/s
Sovrum (sonens): 6 L/s
Badrum: 15 L/s
Toalett: 10 L/s
 
Redigerat:
Åsa Lund
Injustering ska såvitt jag vet göras med dörren till rummet stängd. Vad säger protokollet därifrån?
Byt tröskel mot tröskelplatta eller såga av dörrbladet några mm upptill eller nertill om du är orolig.
 
Jag kapade alla dörrarna 20 mm i botten.
 
A arowe17 skrev:
Uppmätta flöden vid drifttagning:
Sovrum (vårt): 15 L/s
Är dessa flöden uppmätta med dörrarna stängda?
I så fall är det ju OK.

En fråga: Varför stänger ni barnets dörr?
Om han drömmer mardrömmar och vill gå till mamma/pappa, får han inte det då?

Ett påstående: Vi har inga små barn hemma, men två kattfröknar.
Och de gillar inte stängda dörrar. Då försöker de krafsa sig igenom väggen :)
För övrigt har vi inga trösklar, så ventilationen funkar u.a.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Injustering ska såvitt jag vet göras med dörren till rummet stängd. Vad säger protokollet därifrån?
Byt tröskel mot tröskelplatta eller såga av dörrbladet några mm upptill eller nertill om du är orolig.
Det står inget i protokollet om dörrarnas läge vid flödesmätningen. Jag var hemma vid tillfället när injusteringen gjordes, men kan inte minnas hur de gjorde. Det får nog bli till att kapa lite på dörrarna alternative hitta en platt tröskel som passar.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är dessa flöden uppmätta med dörrarna stängda?
I så fall är det ju OK.

En fråga: Varför stänger ni barnets dörr?
Om han drömmer mardrömmar och vill gå till mamma/pappa, får han inte det då?

Ett påstående: Vi har inga små barn hemma, men två kattfröknar.
Och de gillar inte stängda dörrar. Då försöker de krafsa sig igenom väggen :)
För övrigt har vi inga trösklar, så ventilationen funkar u.a.
Jag minns tyvärr inte dörrarnas läge.

Han är 1 år och sover då fortfarande i spjälsäng i rummet precis intill vårat. Och givet att huset är byggt -69 => tunna väggar så hör vi honom utan problem om han vaknar ;)
 
Eftersom ni har tilluft i sovrummet så måste den ju ta vägen någonstans även om dörren är stängd. Känns lite överarbetat att göra springor.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Ett hus från 69 har ju inte lufttäta rum. Om du känner hur det drar från utsuget(n) så kommer ungefär samma luftmängd in i huset.
Att ge sig på att såga i dörrar är som sagt owerkill imho.
 
O olotor skrev:
Eftersom ni har tilluft i sovrummet så måste den ju ta vägen någonstans även om dörren är stängd. Känns lite överarbetat att göra springor.
E etompau skrev:
Ett hus från 69 har ju inte lufttäta rum. Om du känner hur det drar från utsuget(n) så kommer ungefär samma luftmängd in i huset.
Att ge sig på att såga i dörrar är som sagt owerkill imho.
Ok, jag ville bara vara säker på att majoriteten av luften som kommer in i sovrummen sedan åker ut i badrum/toaletten. Anledningen är att jag vill åt värmeåtervinningen i FTX-aggregatet. Jag vill ju inte att tillluften trycks ut genom fönster eller ytterväggar. Jag har monterat nya tätlister på våra fönster.
 
Är du osäker på luftflöden så sätt ett överluftsdon på respektive sovrum. Kostar cirka 500-700 per don om de ska vara ljuddämpande men är det vanliga sovrumsdörrar så kan du bygga dem själv med två ventilgaller och lite flexibelt ventilationsrör, diameter 100-125 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.