Hur mycket pigment använde ni när ni lutade?

Har lite funderingar på att kanske luta och mattlacka trägolvet i vardagsrummet, men vill ha ett rätt så täckande lutat golv... så hur mycket pigment har ni använt som lutat tidigare?? bifoga gärna bild om ni har...

har tidigare varit inne på att täckmåla golvet vitt, men vill inte ha så blankt golv så det känns inte som ett alternativ längre. kan inte heller vitolja golvet för vi har sågspån precis under trägolvet...
taket kommer bli matt vittmålat, vill har något som inte skiljer sig för mycket mot det, eller ska jag kanske luta taket också??

*förvirrad*
 
Eller är det så att man inte kan välja hur mycket pigment man vill ha i luten när man lutar? Är det fler strykningar som gäller om man vill ha mer täckande resultat av lutningen? (man läser så mycket om olika behandlingar överallt så man blir till slut alldeles snurrig...)

kanske är när man oljar man kan ha olika mycket pigment beroende på hur ljust man vill ha??

*hoppas någon har svar på mina frågor*
 
Hej man kan som jag har förstått det såpa sina golv också och då använda såpa med pigment i, även jag har en golvtråd uppe nu som heter Nu vill vi se era golv och trappor!
 
ja det har jag också sett att man kan, men hur pass ljust blir det av att såpa? kan man välja hur mycket pigment man vill ha i? om man såpar så behövs det göras regelbundet va? känner mig lite lat för det, men om jag ser ett såpat golv som är vääldigt snyggt så kan man ju alltid ändra sig... ;)

har du fått in några bilder på golv?
 
Kalket i luten är vad jag förstått bara buffer för luten. Ren lut blir inte lätt att stryka ut jämnt.
Bäst resultat blir om du torrskurar golvet efteråt med en stor vit Scotch-Brite(all lös kalk skall bort) och använder pigmenterad olja.
Personligen ogillar jag all pigmentering av golv och föredrar "naturellt". En sådant golv blir betydligt lättare att underhålla och ser betydligt mer levande ut....efter ett par år.
 
Hej nej jag har inte fått in så mycket bilder än och jag vill också se ett såpat golv.
 
Vad har du för träslag. Vi har en gammal fiskbensmönstrad exparkett
som vi funderade på att luta. Efter lite tester (finns inget annat sätt än att testa)
så visade det sig att eken innehåller syra som gör att ek+lut ofta blir laxfärgat
(blev inte alls snyggt). Vi landade med vitpigmenterad Timberex olja (och vi har också
cutterspån under golvet, men det var inga problem - enligt golvfirman som gjorde
jobbet. Underlagsgolvet var väl så tätt att det inte går ner någon olja).
För att få en lite mjukare nyans så blekte vi golvet med väteperoxid direkt
efter slipning (fick lite ljusare,gulare ton).

Har använt golvet 7 år, med småbarn i huset och förrutom våttvätt i bland (träsåpa) så har vi inte gjort något mer. Ser fortfarande fräscht ut ! Blev så bra att vi nu i fjol valde att sipa hela ovanvåningne med samma ytbehandling(då gjorde vi det själv med lika
bra resultat)
Är helt för en träolja istället för lack. Det går att fixa ev skador osynligt i ett oljat golv,
och jag tycker det blir mer en mer levande yta. Skötsel tycker jag inte har varit något
problem. Det enda man ska passa sig för är våta saker som står länge (golvkrukor el liknande)

Lycka till !
Mats
 
Sorry, "exparkett" ska naturligtvis vara EKparkett. /M
 
Klassisk miss att försöka luta ett ekgolv. Det brukar bli helt svart. Garvsyran i eken är synnerligen närvarande. Lädergarvare brukar ju använda ekspån för att göra de finaste skinnen till skomakare.
Också en anledningen varför man inte skall använda ek i matlagning. En skärbräda i ek är hetl olämpligt att hantera matvaror på...ändå säljs de i handeln.
 

Jag har järnvitriolbehandlat och oljat ekmöbler. De får en svart yta där strukturen fortfarande framträder. Jag har inte vågat göra det med ett ekgolv men det skulle vara coolt om man vill ha ett svart golv...
 
MatsT skrev:
Vad har du för träslag. Vi har en gammal fiskbensmönstrad exparkett
som vi funderade på att luta. Efter lite tester (finns inget annat sätt än att testa)
så visade det sig att eken innehåller syra som gör att ek+lut ofta blir laxfärgat
(blev inte alls snyggt). Vi landade med vitpigmenterad Timberex olja (och vi har också
cutterspån under golvet, men det var inga problem - enligt golvfirman som gjorde
jobbet. Underlagsgolvet var väl så tätt att det inte går ner någon olja).
För att få en lite mjukare nyans så blekte vi golvet med väteperoxid direkt
efter slipning (fick lite ljusare,gulare ton).

Har använt golvet 7 år, med småbarn i huset och förrutom våttvätt i bland (träsåpa) så har vi inte gjort något mer. Ser fortfarande fräscht ut ! Blev så bra att vi nu i fjol valde att sipa hela ovanvåningne med samma ytbehandling(då gjorde vi det själv med lika
bra resultat)
Är helt för en träolja istället för lack. Det går att fixa ev skador osynligt i ett oljat golv,
och jag tycker det blir mer en mer levande yta. Skötsel tycker jag inte har varit något
problem. Det enda man ska passa sig för är våta saker som står länge (golvkrukor el liknande)

Lycka till !
Mats
Hej!
Nej det är inte parkettgolvet som ska fixas till,det ska slängas ut! det är det gamla spåntade golvet under som det gäller, och där har vi spånen precis under golvet så vågar inte olja... Har kommit på en annan lösning nu, men tack ändå för att du tog dig tid att svara!
 
johan77 skrev:
Jag har järnvitriolbehandlat och oljat ekmöbler. De får en svart yta där strukturen fortfarande framträder. Jag har inte vågat göra det med ett ekgolv men det skulle vara coolt om man vill ha ett svart golv...
Det låter väldigt fint! men är inte det farligt att behandla ett helt golv med järnvitriol? Har hört att det är giftigt...??
skulle gärna vilja se bild på dina möbler!
 
´tessan´ skrev:
men är inte det farligt att behandla ett helt golv med järnvitriol? Har hört att det är giftigt...??
Järnvitriol skall inte användas inomhus; inte heller på ytor som man går/sitter på då det definitivt är giftigt. Man bör tom använda handskar när man järnvitriolbehandlar tex plank eller husfasad.
 
´tessan´ skrev:
ja det har jag också sett att man kan, men hur pass ljust blir det av att såpa? ... om man såpar så behövs det göras regelbundet va? känner mig lite lat för det, men om jag ser ett såpat golv som är vääldigt snyggt så kan man ju alltid ändra sig...  ;)
Jag har lutat och såpat grangolv i övervåningen jämte trapp upp. Nu har jag inte bott här mer än ett halvår men med den korta erfarenhet jag har :
Golvet skall inte såpas alltför ofta och inte med för mycket såpa i vattnet då såpan lätt ger golvet en gulaktig ton. Jag trodde i min enfald att såpan skulle skydda men nu har jag den senaste månaden endast våttorkat med vatten och på det sättet fått bort den lätt gula ytan.

Golvet tycks mig mycket mer lättskött än jag tidigare kunnat ana. Jag har livlig, tung hund med långa klor (dalmatiner har trampdynor liknande katter!) och trots hans framfart som ett gehuu upp och nerför trappen självläker eventuella klomärken genom vattentvätten.

Jag är otroligt nöjd med mitt såplutade golv!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.