Igår kväll rann det ett stora mängder vatten på hallgolvet då golvbrunnen inte hann ta hand om allt vatten när badkaret tömdes (Det är antagligen inte korrekt anslutet till golvbrunnen?).

Misstänker att stora mängder vatten har runnit ner genom golvspringorna. Frågan är vad jag gör nu? Hur vet man om man har fått en fuktskada? Detta är en lägenhet med massivt furugolv. Hus är byggt 1904.
 
Du ringer ditt försäkringsbolag. Dock kommer de att undra varför du inte ringer förrän nu, då de vill komma in så fort som möjligt för att kunna minimera skadan.

Ja, du har fått en fuktskada.
 
Det är viktigt att röret från badkaret går ner och möter vattenspegeln i golvbrunnen. Slutar röret för högt upp, så sväljer brunnen inte. Är det hyreslägenhet eller bostadsrätt?
 
Det är bostadsrätt, man ska inte avvakta och låta det torka?
 
Skadan går inte att minimera i detta läge, det vatten som hann rinna ner har runnit ner. Oklart exakt hur mycket men skulle uppskatta det till 6-8 liter ...
 
Hur mycket vatten var det egentligen?

Lite elakt kan man väl säga att du vet att du har en fuktskada när grannen under kommer upp och frågar om du haft en vattenläcka eftersom de har en blöt fläck i taket.

Risken är ju att materialet i trossbotten är blött och börjar mögla samt att putsen i taket på våningen under släpper.
 
Bor det någon under? Syns det inget där är det ingen större skada om det inte upprepas. Får det chans att torka ut helt kan inte mögel växa. Värre är det om det smårinner under en längre period.
 
Det kan gå att borra upp ett gäng 16mm hål längs väggen och sätta avfuktare som suger luft genom dessa, samt tryck in torr luft i andra änden.

Har iofs bara sett detta i en idrottshall, så det är kanske inte ekonomiskt försvarbart i en lgh, mot att riva i golven.

Oavsett är det försäkringsbolaget och fastighetsägaren som har besluten, så du behöver kontakta dem.
 
Kan det torka utan att jag river upp golvet? Tror nu att det faktiskt är mindre vatten än jag först trodde.
 
Ursäkta för att jag återupplivar en gammal tråd. Men hur gick det för dig med detta?

En väldigt liknande situation har uppstått för oss.

Jag har skaffat en avfuktare och en fläkt som nu blåser på området där vattnet åkte ner. Avvaktar och hoppas på det bästa.
 
J
Vet du om det är sand under , s.k. flytande golv , vad ligger som golv
 
R
J jojo123 skrev:
Vet du om det är sand under , s.k. flytande golv , vad ligger som golv
.
 
Fredrik831 Fredrik831 skrev:
Ursäkta för att jag återupplivar en gammal tråd. Men hur gick det för dig med detta?

En väldigt liknande situation har uppstått för oss.

Jag har skaffat en avfuktare och en fläkt som nu blåser på området där vattnet åkte ner. Avvaktar och hoppas på det bästa.
Ringt försäkringsbolaget antar jag?
 
Hej alla,

Kul att denna tråd vaknat till liv. Ingenting hände faktiskt. Antar att det torkade av sig sjävt. Det har nu gått tre år och inga tecken på fuktskador eller mögel, varken hos mig eller i lokalen under :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Skönt att det löste sig för dig. Det verkar ha gått bra för mig också!

Vi ställde in en fläkt och en avfuktare som fick jobba i flera dygn. Första dygnet sög den upp ca 2-3 liter vatten ur luften, andra dygnet några deciliter och tredje dygnet endast en deciliter.

Nu märker man faktiskt ingenting av att det skulle vara något problem med fukt så jag antar det fungerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.