Y
Vill sätta staket runt tomten och har trädlinje längst vägen som jag klurar på smart lösning för kunna fortsätta klippa med åkgrässklipparen. Sätter jag staket på ena eller andra sidan så skapas kluriga fickor som kräver grästrimmerjobb.

Då slog det mig att jag kanske kan sätta nätstaketkrokarna direkt i trädstammarna.
- frågan är om träd tål det? Eller är det bara kopparspik dom dör av, eller hur nu det var.
 
Jag har skruvat en hel koja i ett träd. Inga problem. Det växer och är grönt.
 
  • Gilla
PetrusLingonsylt
  • Laddar…
Många träd överlever glatt att det spikas i dem.

När jag var liten hade vi två tallar där pappa hade skruvat en regel med genomgående vagnsbult genom tallarna för att hänga en gunga i. Tallarna levde vidare och svällde ut över regeln allt eftersom att de växte. Men det är klart, har man otur så dör trädet säkert.
 
Y Yrrol skrev:
Vill sätta staket runt tomten och har trädlinje längst vägen som jag klurar på smart lösning för kunna fortsätta klippa med åkgrässklipparen. Sätter jag staket på ena eller andra sidan så skapas kluriga fickor som kräver grästrimmerjobb.

Då slog det mig att jag kanske kan sätta nätstaketkrokarna direkt i trädstammarna.
- frågan är om träd tål det? Eller är det bara kopparspik dom dör av, eller hur nu det var.
sätt inte kopparspik i trädet bara
 
  • Gilla
Månster
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Tallarna levde vidare och svällde ut över regeln allt eftersom att de växte. Men det är klart, har man otur så dör trädet säkert.
Det som händer om man drar en regel vinkelrät mot trädet är att det stryps. sav och näring stiger under barken men kan inte komma förbi brädan. Det är bättre att t.ex borra och dra i en grov gängstav som infästning eller sätta en smal distans som trädet kan valla in.

Att bara dra skruv eller krokar i träd klarar de utan problem
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Det som händer om man drar en regel vinkelrät mot trädet är att det stryps. sav och näring stiger under barken men kan inte komma förbi brädan. Det är bättre att t.ex borra och dra i en grov gängstav som infästning eller sätta en smal distans som trädet kan valla in.

Att bara dra skruv eller krokar i träd klarar de utan problem
Nu överlevde träden ändå. Regeln var bortruttnad innan träden togs ner, och det var inte för att de hade dött.
 
Byurn Byurn skrev:
Nu överlevde träden ändå. Regeln var bortruttnad innan träden togs ner, och det var inte för att de hade dött.
bara inte trädet växer då följer staketet med du kan slå i många kopparspik innan trädet tar skada det värsta är om man ringbarkar träden då är det döden för dom
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
johnsilver johnsilver skrev:
bara inte trädet växer då följer staketet med
Det är väl bara att spänna tråden lite om kroken skulle följa med när trädet växer?
 
Granar och björkar tål sällan att man spikar i dem. Tallar tål det litet bättre. Förrförra ägaren gärdade kring några ängsplättar i vårt skogsskifte genom att spika taggtråd från träd till träd och de flesta av de träden är mer eller mindre innanruttna eller döda i dag. Medan jämngamla träd i närheten är hyfsat friska.
Trädet sväller ut kring märlorna och tråden så att tråden till slut går igenom trädet.... och där inne får rötan fäste och så ruttnar trädet inifrån.

...... och så får man dråp i sinnet då man sågar bräder och det tjuter till i klingan och hårdmetalltänderna flyger omkring för att någon jävel hade spikat i trädet någon gång för länge sedan.........
..........sågar man med kolstålsklinga kommer man att tänka på grov misshandel i stället för dråp. Då räcker det med ett par timmars slipande för 400 kronor i timmen innan man kan såga vidare.....
 
  • Gilla
djatko
  • Laddar…
johnsilver johnsilver skrev:
bara inte trädet växer då följer staketet med du kan slå i många kopparspik innan trädet tar skada det värsta är om man ringbarkar träden då är det döden för dom
Men träd växer på bredden, inte på höjden... Det vill säga att barken barken inte flyttar sig uppåt. Grenarna sitter också på den höjd de satt från början.
 
johnsilver johnsilver skrev:
bara inte trädet växer då följer staketet med du kan slå i många kopparspik innan trädet tar skada det värsta är om man ringbarkar träden då är det döden för dom
Det där med kopparspik är jag tveksam till.
Jag har testat att slå i kopparspik i träd som jag vill ska dö, men de dog definitivt inte.
En ring med kopparspik runt hela stammen. Två år senare märktes ingen som helst skillnad på trädets livsglädje.
 
  • Gilla
johnsilver och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.