Jag behöver brandsäkra en vägg i ett badrum som vetter mot en annan lägenhet. Det ska vara i minst brandklass EI60 dvs två lager gips + kakel. Har nu upptäckt att det endast sitter ett lager gips bakom kaklet och jag vill helst undvika att riva hela badrummet med tätskikt och allt för att lägga på ytterligare ett lager gips.

Är det helt otänkbart att limma på en gipsskiva utanpå befintligt kakel på den berörda väggen, som jag sedan kaklar och låter det befintliga tätskiktet vara intakt? Dvs att lagren från reglarna sett blir:
gips, tätskikt, kakel, gips, kakel.

Och om det är acceptabelt ska jag då ha täkskikt utanpå hela/delar av nya gipsskivan eller låta det vara obehandlat?

...alternativ två är att jag sätter in duschkabin och skippar tätskikt, alternativ 3 är att bygga om badrummet.
 
nä du kan inte ha gips bakom kaklet naket. Den suger åt sig fukt som en tvättsvamp.
Varför måste du brandsäkra nåt befintligt?
 
vad finns där på andra sidan av väggen ?
har du kakel från golv till tak så borde det motsvara ett lager gips
t
 
Tack för svar. Ja klinker motsvarar ungefär ett lager gips, men det ska vara tre lager totalt eftersom jag endast vill/kan ha brandskyddet på ena sidan av väggen. Spontant så känns det som att ett helkaklat badrum är ganska brandtåligt, men regler är regler.

Takstolarnas placering gör det svårt/omöjligt att brandsäkra andra sidan av väggen hela vägen upp till nock. Svårt att förklara men ni får lita på mig :)
 
Rickard.
Tänk på att allt i väggen räknas in i beräkningen från skivan i grannens rum ända till ditt kakel. Det finns många lösningar som inte i kräver dubbelgips. Vad är det för vägg? Isolering? Betong?

Är det ett nyrenoverat badrum där ni glömt? För man behöver inte riva upp gamla rum för att uppfylla alla nya standarder.
 
Vi ska inreda ytterligare en bostad, en sk Atterfallsdelning. Det är inte själva väggen utan främst bjälklaget och vinden som är utmaningen. På ena sidan väggen (den mot badrummet) går takstolarna parallellt med väggen vilket innebär att det går att komma hela vägen från golv till nock, men på andra sidan väggen går takstolarna vinkelrätt i förhållande till väggen vilket gör det svårt att brandavskilja bjälklag och vinden. Även om jag säkrar "andra sidan" av väggen så kan eld ta sig upp på vinden och ta sig över på andra sidan. Det finns lösningar på det med, jag kan tex klä in hela innertaket så att nedanvåningen blir en egen brandcell eller klä in/brandskyddsmåla alla takstolar samt klä in råsponten på yttertaket mm...

Hur som helst så är det färdigutrett av brandingenjörer och jag en brandskyddsbeskrivning på 32 sidor, det är diskuterat med min KA och kommunen mm och inte de frågeställningarna som var meningen med just denna tråden. Jag var mest intresserad kring huruvida det finns material eller metoder som gör det möjligt att bygga på en befintlig kaklad badrumsvägg eller ej :)
 
Men om ett lager kakel räknas som ett lager gips, då ja du väl bara kakla ett lager till direkt på det befintliga lagret. Alltså kakel på kakel?
Enkelt och snabbt om det är godkänt och påverkar inte tätskiktet.

Då blir det alltså Gips - kakel - kakel = 3 lager
 
sir_erken sir_erken skrev:
Men om ett lager kakel räknas som ett lager gips, då ja du väl bara kakla ett lager till direkt på det befintliga lagret. Alltså kakel på kakel?
Enkelt och snabbt om det är godkänt och påverkar inte tätskiktet.

Då blir det alltså Gips - kakel - kakel = 3 lager
Kanon, det har jag inte tänkt på. Kaklet är ganska glansigt, så vet inte om fixet biter men det går kanske att slipa och rugga upp ytan.
 
T
Kakel klassat som brandtåligt? Kanske, men kakelfixet är inte brandtåligt, det kommer att leda till att plattorna faller ner till golvet vid en brand.
 
Istället för att kakla direkt på befintligt kakel, går det inte att sätta någon form av cementbaserad skiva innan det nya lagret kakel?

Det hade löst minst två problem, dels hade jag kunnat jämna ut befintligt kakel som bla har en bård av tjockare kakel och dels så hade det minskat risken för att det innersta lagret kakel hade släppt och ramlat ner vid brand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.