??? Jag har grävd brunn och en hel del järn/mangan i vattnet. Jag har hydropress och behöver sätta in ett filter. Finns det någon som har erfarenheter av vattenfilter och kan ge några tips om vad man skall tänka på.
1. Fabrikat som ni har och är nöjda med?
2. Var bör ett rimligt pris vara?
3. Vad bör man undvika?

Tack för tips
 
Jag undrar ungefär samma sak, men är ägare till hydrofor och med lukt i vattnet förutom järn/mangan.

Kolla gärna in:
www.winnerhaga.se Inbyggnad av rening i själva hydrofortanken, manuell backspolning genom att tömma hydrofortanken (går ej med hydropress) ca 5000:-

www.egvattenfilter.se Stort filter som bara behöver backspolas manuellt några ggr per år. ca 11-17000:-

www.jms-vattenrening.se Lite mer lull-lull, dvs bl a automatisk backspolning beroende av förbrukning (kräver dock viss kapacitet av pumpen vid backspolningsprocessen) Ca 20000:-

Enligt Anders Nelsson på Geotec (www.geotec.se) ska man satsa på ett enkelt filter med backspolning (styrd av ex klocka) och det ska kosta runt 12000:-, dvs inget av ovanstående.

Också tacksam att få höra andras erfarenheten!
 
Jag kan säga så här:
vi har ett riktigt skitvatten. Mycket järn och mangan och berggaser.
För att råda bot på det köpte vi en hydrofor, en luftinjektor och ett Aquapal F10 vattenfilter.
Det har gjort vattnet acce...Nä förresten. Det är inte alls acceptabelt!

Jag tänkte så här:

Kan inte de med egen brunn som gjort analys ta och posta sina värden här och samtidigt berätta om vatten ger brunt porslin, om de köpt filter, vilken typ av filter och om det funkar bra - hur vattnet är efter filtrering.

Själv tänker jag lämna in en komplett analys på onsdag. Vi har inte gjort nån än utan köpte filter ett efter en "quick&dirty" kemisk analys av en filternasare.
Då fick vi följande resultat:
ph 7.8
mangan 0.17mg/l
järn 0.4mg/l
hårdhet 5 dh (tyska grader)

Personligen tror jag inte det här stämmer - värdena måste vara mycket högre, eller också är vårt filter ruttet..
 
Som sagt, jag tror inte att mina siffror stämmer och jag tycker att vattnet bara blir sämre och sämre...
Men jag tror inte att det är humus - det är vanligt i grävda brunnar men inte i borrade om inte foderrören börjar rosta sönder. Men man vet ju aldrig. Det ska bli minst sagt spännande att få provresultaten.
 
Hammarn skrev:
Då dessa borrade brunnars tillflöden är minst sagt skumma så börjar jag undrar om du har ovanligt mycket sumpgas tex. Har ni något "naturligt" gödselställe i närheten, åkermark eller liknande? Jag uppfattar att vattnet gränsar till "äckligt" och då borde ni ha någon stark påverkan av något!
Jag vill inte personligen påstå att jag har speciellt mycket sumpgas, men min fru kanske är av annan åsikt.. ::) ;D

Det är jättesvårt att säga. Vår tomt gränsar ju till en hästgård, men deras vatten är verkligen tipp-topp.
Annars bor vi i ett område med ett ruskigt grundvattenflöde så det är svårt att säga var påverkan kommer ifrån.
 
Grannen och vi borrade samtidigt, brunnarna ligger ca 30 meter ifrån varandra och har helt olika vattenkvalité. Tyvärr är det vårat som är dåligt :( Mycket järn och luktar illa.
Grundvattnet verkar ta det mest konstiga vägar ...
 
Jesper, har ni analyserat vattnet?
Isåfall kan du väl posta värdena här?
 
En liten fråga till dig Hammarn: I din vattenanalys står det "efter luft och filt" för järn. Gällde detta efter ditt filter? Jag antar inte eftersom värdet verkar högt, men jag måste i alla fall fråga. Om inte, har du möjligtvis något värde mätt efter ditt filter?

/Rob
 
Här tigger jag om vattenanalyser - så postar jag inte ens min egen!
Men sent ska syndaren vakna, och här kommer resultatet.
Järn: 0,33 mg
Mangan 0,17 mg
COD: 2,6
hårdhet: 4,5
pH: 8,1
Kalcium: 24
Turbiditet: 4,6
Färg 10

Inte speciellt mycket järn och mangan, alltså.
Men varför är det då massor av bruna avlagringar i dusch, toastol och diskmaskin?

En representant för filtertillverkaren kom hit och inspekterade. Enligt mina värden ska filtret jag köpt ge önskat resultat på reningen. Men icke.

Han gjorde en kemisk snabbanalys vilken gav för handen att pH-värdet var 6,5! Ganska oväntat. Det ställer helt andra krav på filterutrustningen eftersom ett vanlig järn- och manganfilter slutar funka under pH 7. Killen beskrev det som att manganet lägger sig som en olja runt filtersanden och järnet rinner rakt igenom.

Med dessa nya fakta på handen ansåg filterkillen att jag borde endera byta upp mig till en modell kombinerad avsyrning och järn-manganflter eller, vilket han tyckte var bättre, ett speciellt avsyrningsfilter före filtertanken för järn och mangan.

Eftersom jag är till naturen skeptisk, speciellt till ett litet snabbtest vars resultat medför ökade kostnader för mig på tiotusentals kronor plus det faktum att två tidigare mätningar visat pH på runt 8, så köpte jag en pH-mätare på Clas Ohlson för att kunna följa upp om värdet fluktuerade. Och det gjorde det verkligen - mellan 6,5 till 8 under en vecka.

Jaha. Man har köpt fel filter....
Jag fick specialpris på en lösning från filtertillverkaren, men var tveksam. Dels visste jag inte om järnet verkligen skulle gå bort, och dels fanns det ingen som kunde säga om vattnet skulle bli gott. Då skulle det krävas ett aktivt kolfilter också. Ett tiotal tusenlappar till.

Jag beslöt mig för att kika lite på begagnatmarknaden.
Där finns mycket. Det är många som säljer av fina utrustningar när de fått kommunalt vattet för en spottstyver jämfört med nypriserna.
Jag hittade en utrustning, med avsyrnings-, järn- och manganfilter plus aktivt kolfilter av märket Rekomat i Oskarhamn till bra pris så jag brände dit och handlade. Den var använd runt fem gånger - han hade järn och humus i sin grävda brunn och behövde filtrera men klarade inte att backspola ordentligt, det fanns helt enkelt inte tillräckligt med vatten för det i den grävda brunnen. Han borrade och hade turen att få bra vatten på direkten.

Idag har jag kopplat in grejorna. Jag har kanonvatten nu!!
Kristallklart och så gott det kan bli. Ingen mer svavelvätedoft heller...

Vilket nöje det ska bli att borsta tänderna nu. Gonatt. :)
 
Jag har själv en waterboss (från jms vattenrening) som funkar alldeles utmärkt på vårt vatten med mycket järn och kalk. Utan filter hade vi cirka 30 grader dH och 1-2 mg järn/liter (varierade lite mellan olika mätningar). Riktigt skitvatten alltså. Smakade illa, rören kalkade igen och tvätten blev missfärgad. Med filtret försvinner allt järn och kalk och vattnet smakar kanon. Nackdelen med ett sånt här kombinerat järn- och kalkfilter är att vill man bli av med allt järn försvinner även all kalk. Man vänjer sig dock rätt snabbt vid att det är lite svårare att skölja av tvålen i duschen.
 
Hemmakatten
Vad härligt Kalle!! Själv skulle jag stå i duschen 1 timme o ligga i badet minst 2 timmar o borsta tänderna en halvtimme. Vad udnerbart att kunna koka färskpotatis, blanda saft o framförallt DRICKA klart, härligt vatten!!
Du måste vara överlycklig!
 
Vi har något förhöjd järnhalt som ibland smakar lite lite som om man bitit sig i tungan. Vidare så har vi högt färgtal dvs grumligt/ogenomskinligt. Färgen varierar också. Järnsmaken har inget samband med färgen. Färg i toastolarna får vi.

Ska installera två björnfilter i serie: Ett nylonfilter eller bomullsfilter för partikelavskiljning och ett kolfilter för färgen. Kostnad under 1000 lappen. Sen tillkommer visserligen byte av kolpatronen a 99kr då och då.

Hoppas på att detta räcker till mina förhållandevis små problem.

Så till anledningen till att vattenkvaliteten varierar:

Sprickor finns i berget på alla höjder medan de stora vattenmängderna oftast finns i närheten av maximalt borrdjup. I mitt fall 75m. Vid snösmältning och regn så kommer i vissa fall humus att leta sig ner genom sprickorna. De sprickorna kan ligga långt från brunnen. Ett annat scenario kan vara att berget närmast marken och en bit ner kan förorena vattnet om vattennivån stiger för högt upp i brunnen
För att åtgärda det senare så kan borraren sätta i en manchett som tätar hålet på valt djup så att höga vattenmängder ändå inte kommer upp så högt i hålet och kan förorena. Sugen på att prova detta om inte björnfiltren fungerar
Det sista kan vara otät cementering kring stålröret, men är inte det mest troliga.

Så. Om vattenkvaliteten varierar mycket så har ni ett par tänkbara anledningar.
 
Har en nyborrad brunn 102 meter med genomsläpp vid 17 resp 70 m (fick trycka - därefter 1500 l/h). Vattnet, kristallklart och smaklöst,har ett övertryck varför överskottsvattnet fick avledas till dagavlopp.

Problemet är lukten. :(

Alltemellanåt kommer luktstötar (berggas) som gör att önskemålet att släcka törsten snabbt avtar. >:(

Platsen är en ödebygd i "vildmarken" med 2 fastboende och inga utsläpp. :D

Frågor
1) Om man har berggas är den bestående eller kan den avklinga? (Grannen har ingen berggas i sitt borrade hål)
2) Var testar man vattenkvaliteten?
 
Berggaser är kommande och gående. Har du det i ditt hål dröjer det oftast bortom rimlig tidsgräns innan det försvunnit.

Berggaser är förhållandevis lätta att lufta bort. Det kan i många fall räcka med att byta från hydropress till hydrofor, där vattnet får viss luftning. I annat fall får man sätta på en luftinjektor, och i svåra fall ett sandfilter med syresättning, där svavelvätet fälls ut till sulfater som fångas av filtermassan av sand.

Kontakta miljökontoret på din kommun. Många kommuner har avtal med laboratorier om vattenanalys till cirka halva ordinarie priset.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.