Jag har köpt ett litet Algot-hyllsystem på IKEA. Elfas variant räcker att bara fästa den horisontella monteringsskenan men enligt IKEA-beskrivningen verkar det som att man även måste skruva fast de vertikala skenorna. Behöver jag verkligen det? Någon som monterat Algot och bara hängt de vertikala väggskenorna i den och monterat konsoler och hyllplan på dem?

Väggen är en gipsvägg (utan OSB bakom) och skenan som är 190cm lång (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20236484/) sitter med 7 skruvar med anpassad plugg (ej mollyplugg utan vanliga plastplugg också från IKEA). I monteringsskenan hänger 3st 84cm långa väggskenor (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30218535/#/10218536) med 80cm mellanrum där jag kommer ha totalt 6st hyllplan (4st à 38x80 och 2st à 58x80). Kan jag på något sätt räkna ut hur mycket vikt jag teoretiskt kan sätta på hyllorna utan att riskera problem? Har inte tänkt ha särskilt tunga saker men vill så klart ändå inte att det ska ramla ner. Men samtidigt vill jag inte sätta totalt 12 skruv till i väggen som IKEA verkar rekommendera.

Planerar att köpa fler hyllor och kan man inte montera på detta sättet så blir det nog resten Elfa.
 
S
skulla ej ha vanliga plastplugg! molly eller plugg som gör någon knut eller vinge bakom gips.
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
N nsjostrand skrev:
Jag har köpt ett litet Algot-hyllsystem på IKEA. Elfas variant räcker att bara fästa den horisontella monteringsskenan men enligt IKEA-beskrivningen verkar det som att man även måste skruva fast de vertikala skenorna. Behöver jag verkligen det? Någon som monterat Algot och bara hängt de vertikala väggskenorna i den och monterat konsoler och hyllplan på dem?

Väggen är en gipsvägg (utan OSB bakom) och skenan som är 190cm lång ([länk]) sitter med 7 skruvar med anpassad plugg (ej mollyplugg utan vanliga plastplugg också från IKEA). I monteringsskenan hänger 3st 84cm långa väggskenor ([länk]) med 80cm mellanrum där jag kommer ha totalt 6st hyllplan (4st à 38x80 och 2st à 58x80). Kan jag på något sätt räkna ut hur mycket vikt jag teoretiskt kan sätta på hyllorna utan att riskera problem? Har inte tänkt ha särskilt tunga saker men vill så klart ändå inte att det ska ramla ner. Men samtidigt vill jag inte sätta totalt 12 skruv till i väggen som IKEA verkar rekommendera.

Planerar att köpa fler hyllor och kan man inte montera på detta sättet så blir det nog resten Elfa.
Gjorde samma misstag snålade och köpa Algot på Ikea. Ska fästa upp 4m hylla i källaren och har inte särskilt stor lust att borra 6x8 extra hål för monteringsskenorna.

Hur gjorde du? Vågar man chansa?
 
Spontant skulle jag säga att 6st mollyplugg ska klara den lasten. Men beror ju helt klart vad du ska ha på hyllplanen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.