Hej jag undrar vart elpatronen sitter på en Metro therm varmvattenberedare model 2002 från år 1991 mvh Micke
 
Claes Sörmland
Den är ifrån 1991 och modellen heter visst 2002 och är på 200liter undrar bara hur man byter elpatronen mvh Micke
 
J
Lyser lampan på panelen ? stäng av strömmen , Kolla in under den , sitter en plastkopp med en stjärnskruv , under den sitter en patron i keramik med ett bleck mot , blecket sitter under en stor mutter , bara dra bort ledningarna , pass på lite då du tar bort
muttern , hål i patron så den inte ramlar ner , är lite vikt på den
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Google ger att modell 2002 är en Modul. Klicka på länken ovan så får du svar på frågan hur du byter steatitelementet:

Tabell som visar Modul vattenberedare från METRO MODUL, olika modeller och korrosionsskyddstyper, rostfri och emaljerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok tack behöver man tömma den på vatten först?
 
Claes Sörmland
Nej vatten behöver inte tömmas, steatitelementet sitter inskjutet i ett torrt metallrör (en dyktub). Så kolla på bilderna i länken ovan och följ jojo123s instruktion. Om du söker på "steatitelement" på forumet så får du ännu fler bilder.
 
Tack ska ni ha båda två mvh Micke
 
J
Var är du ?
 
Bor i Fjälkinge
 
Har mätt elpatronen nu med en mulltimeter och den gav inget utslag vad ska det ge om den funkar?
 
Är det ohm man mäter på en sådan?
 
Claes Sörmland
Här är det fullservice; jag mätte mitt reservelement till 52 ohm.
 
  • Gilla
MickeTelepass och 1 till
  • Laddar…
J
Det var lite för långt bort , Är det ingen kontakt mellan stiften så är den gången :( , ett avbrott i spiralen som går runt , kommer inte ihåg nu vad den ska vara i ohm men kan mäta , har sådana i bilen .
 
  • Gilla
MickeTelepass
  • Laddar…
Ok då bör det ju vara så att min elpatron är kass för det gav inget ohm motstånd jag köper ett nytt imorgon åter igen tack
 
  • Gilla
jojo123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.