Om en besiktningsman har godkänt så finns det papper på det och borde ha ingått i bunten papper du skrev under vid tillträdet.
 
T TottoGBG skrev:
Om en besiktningsman har godkänt så finns det papper på det och borde ha ingått i bunten papper du skrev under vid tillträdet.
Det finns inte. Finns egentligen inga papper alls om besiktning eller kända fel. Har fått svar från föreningen att de inte alls besiktat rör och installationer utan kollat enbart om kranar var täta i badrum (eftersom det har varit vattenläckor i flera lägenheter nyligen så har de börjat med det).
 
Fast ett badkar som inte fungerar, dolt fel? Du hade ju kunnat prova att starta det, kolla under det innan eventuellt köp? Nä inget dolt med detta!!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Om du har köpt brf i befintligt skick, tror jag inte att du kommer att vinna en rättsprocess. Problemet med brf är att detta betraktas annorlunda jämfört med en egen fastighet rent lagmässigt.
 
Fast har säljaren blåljugit om både skick och besiktning tror jag att det är en annan sak.
 
T TottoGBG skrev:
Fast har säljaren blåljugit om både skick och besiktning tror jag att det är en annan sak.

Oavsett vad har du alltid en skyldighet att besiktiga köp! Allt detta som beskrivs ovan hade gått att upptäcka genom att starta badkaret, starta kranen, lägga sig under o kolla badkaret osv osv... allt som går att upptäcka utan att behöva riva saker är inte dolda!!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Inget dolt fel ”tyvärr” undersökningsplikt gäller!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Är det köpt i befintligt skick utan befästelse att det finns våtrumsintyg eller att våtrummet är gjort enligt gällande regler är det sannolikt mycket svårt att vinna en rättslig prövning. Moraliskt har dock TS rätt i sak
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Förstår inte hur man ens kan komma på tanken att det är doltfel när man inte har orkat att böja sig ner och titta under badkar o skåp på visningen!
Eget ansvar måste man också ta!
 
F Fredrik Christensen skrev:
Oavsett vad har du alltid en skyldighet att besiktiga köp! Allt detta som beskrivs ovan hade gått att upptäcka genom att starta badkaret, starta kranen, lägga sig under o kolla badkaret osv osv... allt som går att upptäcka utan att behöva riva saker är inte dolda!!
Men säljaren får inte ljuga.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Möjligen kan säljaren åka på att han eller hon måste visa upp dokumentation från den så kallade renoveringen. Många BRF kräver att man anlitar certifierade företag för badrumsrenovering.
 
N nissenhj skrev:
Förstår inte hur man ens kan komma på tanken att det är doltfel när man inte har orkat att böja sig ner och titta under badkar o skåp på visningen!
Eget ansvar måste man också ta!
Om du läser så hävdar jag inte att det är ett dolt fel, utan frågar bara om det kan tänkas vara det. Jag förstår om det är så att det inte är dolt fel. Jag antar dock när jag köper något att rör inte är lagade med silvertejp och att badkaret fungerar när det står i ett badrum. Hur många känner du som besiktigat en bostadsrätt genom att dra av fronten på badkaret och kravla under skåp på visningen? Jag fattar att man bör göra det, men jag tror inte jag är den enda som inte gjort det utan förväntar sig att basala grejor ska funka om säljaren inte hävdar annorlunda.
 
Fanns det en objektsbeskrivning?
 
E Edda skrev:
Jag antar dock när jag köper något att rör inte är lagade med silvertejp och att badkaret fungerar när det står i ett badrum. Hur många känner du som besiktigat en bostadsrätt genom att dra av fronten på badkaret och kravla under skåp på visningen? Jag fattar att man bör göra det, men jag tror inte jag är den enda som inte gjort det utan förväntar sig att basala grejor ska funka om säljaren inte hävdar annorlunda.
Bara för att någonting står i köket/badrummet/etc så är det inte självklart att sakerna fungerar.


Jag tittade under badkaret, kollade i några skåp etc när jag tittade på bostadsrätten jag köpte, köpte den privat, dom som sålde den hade inte lagt ut någon annons utan dom nämnde att dom behövde sälja bostadsrätten för att få köpa mina föräldrars hus.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.