Nu när de flesta rivit sin eternit har dessa fått en ny hög kulturstatus och igen börjat väcka uppmärksammas som ett evighetsmaterial vilket iofs sig stämmer. Den har även räddat mängder med hus som annars inte skulle klarat sig.

Eternit förknippas fortfarande av den äldre generation mest med giftskandalen om asbest och skepsis trots att den är helt ofarlig när den inte sågas eller slipas.

Många av de kvarvarande eternithusen k-märks nu i snabb takt och många nya husköpare väljer att behålla fasaden i eternit för att slippa alla framtida fasadarbeten.
Har själva börjat rädda ett större gods/gård rån 1645 som är K-märkt och klädd med sidiplattor.
Udda nog sägs sidi-plattorna börjat tillverkas först på 1950talet i Sverige,
dock har vi bilder på huset från 40talet med dessa.

Även vi väljer givetvis att behålla det underhållsbefriade materialet men har några plattor som gått i backen och behöver ersättas och all handel är förbjuden. Vi har träimiterad grå sidi med våg i underkant.

Är det någon som vet om någon träfibercement producent som framställer snarlika nu då efterfrågan måste bli större och större för dessa nya träfibercement-plattor utan asbest ?
 
Tyvärr ingen idé om nyproducent. Dock fick vi tag på eternitplattor från en kompis som renoverade sitt hus och TOG BORT????!!!! plattorna från sitt hus. Det finns med andra ord en andrahandsmarknad för eternit.
 
  • Gilla
nimphidia
  • Laddar…
Jag har ett helt hus med eternitplattor som någon lycklig kan få ta hand om, om intresse finns?
 
  • Gilla
Anonymiserad 263386 och 2 till
  • Laddar…
K
Cembrit har väl plattor av fibercement som inte skiljer sig nämnvärt från eterniten
 
  • Gilla
nimphidia
  • Laddar…
När vi köpte vårt fritidshus i utkanten på Munkedal för 10 år sedan så var jag den som ville ta bort plattorna och sätta tillbaka en brädfasad. Från allra första början (det är en pytteliten bruksvilla byggd -37) så var det ljusgrön träpanel.
Min fru avfärdade det. Därefter gjorde en arbetskamrat som har hus i Kungshamn, samt en persienn-uppsättare detsamma.
Det fick vara kvar och idag har jag ändrat mig. Tycker t o m i rätt sammanhang att det är snyggt om det är välskött. Sen har det ju i det närmaste oändlig livslängd :)
I förrådet ligger en bunt nya som t o m har etiketten kvar från Lomma eternitfabrik.
// Och ja, jag vet att dom inte får användas eller överlåtas //
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
När vi köpte vårt fritidshus i utkanten på Munkedal för 10 år sedan så var jag den som ville ta bort plattorna och sätta tillbaka en brädfasad. Från allra första början (det är en pytteliten bruksvilla byggd -37) så var det ljusgrön träpanel.
Min fru avfärdade det. Därefter gjorde en arbetskamrat som har hus i Kungshamn, samt en persienn-uppsättare detsamma.
Det fick vara kvar och idag har jag ändrat mig. Tycker t o m i rätt sammanhang att det är snyggt om det är välskött. Sen har det ju i det närmaste oändlig livslängd :)
I förrådet ligger en bunt nya som t o m har etiketten kvar från Lomma eternitfabrik.
// Och ja, jag vet att dom inte får användas eller överlåtas //
Personligen tycker jag inte om eternit. Men mitt föräldrahem är eternitklätt. Med rätt färg kan det nog vara acceptabelt.
Talade med en från Tjörn som menade att eternit är det enda som klarar klimatet där.

Ser man det ekonomiskt så har eterniten stått i 55 år utan underhåll. Sådant spar pengar.
 
  • Gilla
Pannkaksparty och 3 till
  • Laddar…
När vi plockade ner Sidi-plattorna från vårt dåvarnade hus år 1983 så lastade vi dem på en traktorkärra fvb till tippen. Nästan alla plattor var hela.
Och vi kom bara ett hundratal meter innan grannarna hade varit framme och tiggt till sig och burit hem buntar med plattor.
De var väldigt populära att ha som reserv.
För övrigt blir plattorna väldigt snygga när de målas med akrylat i t.ex. solgult!
Och det verkar hållbart också, perfekt målargrund.
 
  • Gilla
nimphidia och 1 till
  • Laddar…
Va eternit dyrt att köpa när det begav sig?
 
  • Gilla
Pannkaksparty och 1 till
  • Laddar…
S
G Gabbe1 skrev:
Jag har ett helt hus med eternitplattor som någon lycklig kan få ta hand om, om intresse finns?
Olagligt att både sälja och skänka asbesthaltiga produkter.
 
  • Haha
EvertL och 1 till
  • Laddar…
J
Men om dom stjäl mina plattor som jag tagit ner och lagt för att transportera bort
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
EvertL och 7 till
  • Laddar…
L
S sinuslinus skrev:
Olagligt att både sälja och skänka asbesthaltiga produkter.
Det där är en tolkningsfråga.
Står ingenstans att man inte får återmontera nedtagen eternit på annan fastighet väl?
CITAT:
"När det gäller användning av asbesthaltiga material, till exempel eternitplattor, som har installerats eller tagits i bruk före den 1 januari 2005, finns ett undantag. Dessa material får användas tills det asbesthaltiga materialet slutförvaras eller tas ur bruk.

Det betyder att man inte har någon skyldighet enligt lag att ta bort byggnadsmaterial som innehåller asbestfibrer så länge som byggnadsmaterialet används. Man får alltså ha kvar och använda byggnadsmaterialet tills det slutförvaras eller tas ur bruk. Till exempel eternitskivor får alltså sitta kvar på huset tills de tas ur bruk vid till exempel rivning eller byte av fasadmaterial. Det är också tillåtet att återmontera tillfälligt nedtagna eternitskivor."
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
 
  • Gilla
gson64 och 1 till
  • Laddar…
Magnussons2019 Magnussons2019 skrev:
Tyvärr ingen idé om nyproducent. Dock fick vi tag på eternitplattor från en kompis som renoverade sitt hus och TOG BORT????!!!! plattorna från sitt hus. Det finns med andra ord en andrahandsmarknad för eternit.
Det är olagligt att överlåta asbesthaltigt material.

"Det finns bestämmelser om asbest i EU:s kemikalielagstiftning (Reach, bilaga XVII, punkt 6), som även gäller för privatpersoner. Det är enligt dessa bestämmelser förbjudet att tillverka, släppa ut på marknaden och att använda asbestfibrer och asbesthaltiga material. Detta förbud gäller även privatpersoner. Det innebär att ingen får sälja eller på något annat sätt överlåta asbesthaltiga material, till exempel eternitplattor som tagits ner vid rivning. "
 
S
L Lärospånet skrev:
Det där är en tolkningsfråga.
Står ingenstans att man inte får återmontera nedtagen eternit på annan fastighet väl?
CITAT:
"När det gäller användning av asbesthaltiga material, till exempel eternitplattor, som har installerats eller tagits i bruk före den 1 januari 2005, finns ett undantag. Dessa material får användas tills det asbesthaltiga materialet slutförvaras eller tas ur bruk.

Det betyder att man inte har någon skyldighet enligt lag att ta bort byggnadsmaterial som innehåller asbestfibrer så länge som byggnadsmaterialet används. Man får alltså ha kvar och använda byggnadsmaterialet tills det slutförvaras eller tas ur bruk. Till exempel eternitskivor får alltså sitta kvar på huset tills de tas ur bruk vid till exempel rivning eller byte av fasadmaterial. Det är också tillåtet att återmontera tillfälligt nedtagna eternitskivor."
[länk]
Du kan ju inte bara delcitera källan som passar din tolkning.
Academias citat är från samma sida...
 
Mikael_L
Ja om det ev olagliga att överlåta några plattor kanske är av akademiskt intresse.
Jag hoppas dock inte att det hindrar någon från att bara göra det normalt vettiga.

Själv skulle jag nog knappt överväga att riva bort en eternitfasad i gott skick ifall jag råkade köpa ett sådant hus.
Vad skönt att veta att man har en fasad som inte behöver något underhåll under resten av sitt liv.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.