Hej
Har ett behov av att få lite hjälp med att ordna så några av mina gamla uttag blir jordade samt några uttag i taken också blir jordade. Sedan är det några knappar till lampor som jag skulle vilja ändra, till exempel att en knapp för belysning inte också stänger av ett eluttag :)
Sedan är vi nyinflyttade och det är lite dåligt märkt i proppskåpet. Så detta tänkte jag också få hjälp med samt fixa så man kan köra torktumlare och tvättmaskin samtidigt .

Jag tänkte ringa en elektriker och be om hjälp.
Men innan så vill jag ha ett litet hum om vad jag kan förvänta mig i kostnad. När jag frågat firmor så säger de att de inte kan ge något pris, de jobbar på timme. Jag fattar att det kan ta tid om de stöter på problem osv. Men vad tror ni man kan förvänta sig... bör detta vara en heldags arbete eller är det några dagar de får pyssla med sådant här. Vad borde man förvänta sig att en dags arbete kostar om de är en eller två personer som jobbar med en bil.
 
Du får ju berätta hur många uttag det gäller, utanpåliggande eller infällt etc. Annars är det bara dåliga gissningar.

Proppskåpet kan du själv kontrollera, stänga av propp efter propp och se vad som slocknar. Skriv ner detta på ett stycke papper.

Kanske räcker det med nya uttag. Jordning av uttag är i många fall en överspelad skyddsbarriär, då många prylar i ett hem är dubbelisolerad.
I köksregionen ska uttagen vara jordade.
 
Hej ! Som du skrev så blir det ren spekulation att sia om ett slutpris.
Är rören mellan alla anslutningspunkter i bra skick så kan det gå väldigt fort att jorda dessa uttag. Det kan mycket väl redan vara framdraget jord till kopplingsdosan i rummet, och då borde den biten gå fort, möjligen några timmar.
Att balansera belastningarna kan också gå väldigt fort för en elektriker.
I det bästa scenariot så kan det ta en arbetsdag eller lite mindre, men som ovan skrev så vet vi inte ens antalet uttag eller hur förbindelserna är idag så det är ren spekulation.

Mvh
 
Men om vi nu låtsas att jag har tur och det går ganska fort. Vi säger att det tar en dag. Vad för pris bör man förvänta sig?
 
tommib
Om du inte har en jordfelsbrytare skulle jag starkt rekommendera att du börjar med att installera en sådan. Du bör också byta ut gamla uttag som saknar petskydd. Jordning av uttagen är lite sekundärt men kan med fördel göras i samband med att man bygger om, rum för rum.

Proppskåpet märker du enklast upp själv. Proppbingo är en gammal hederlig sport som jag själv kört i flera bostäder. Ta en propp i taget och se vad som inte lyser. En varning här är att du inte bör dra ut propparna med last på, det orskakar eventuellt en ljusbåge och sot i passdelen i onödan. Det är lite jobbigare att gå runt och försöka tända saker efter att proppen är ute men det är bättre.
 
Vi behöver mer kött på benen. Ge oss ett antal. Hur många uttag, takuttag mm gäller det ? Då kan vi chansa vidare.
 
tommib
Fråga elfirman hur mycket de tar per timme och vad de tar för bilen. Räkna med att det tillkommer 1-2 timmar tid som inte spenderas hos dig.

Ev material tillkommer. Räkna med att det är betydligt dyrare än på bygghandeln.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
De elektrikerna jag har anlitat i min stad elwab har skött sig de är varken dyrare eller billigare än någon annan de har dock inte tagit ut en extra bil avgift när de åkt på att säkringarna gått.

Däremot vvsare är de som jag är mest misstänksam mot. Då de tar ut fulla utgifter med bil. Kommer hem och dricker kaffe eller tittar till och fakturerar för påbörjade timmar utan att ha utfört något jobb. Skriver upp dagar som helger där vi kunde bevisa att de aldrig vart där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.