Hej.

Jag har en fundering angående att bygga en kostnadseffektiv villa med 4 raka väggar. Min teori är att det bör vara billigast att bygga ett fritidshus från Lundqvist Trävaru men att den byggs i villastandard där isolering verkar vara den största skillnaden?

Lundqvist Trävaru verkar även kunna leverera villablock men jag skulle vilja jämföra skillnaden mellan dessa.

* Villablocken byggs upp till 8m och fritidshusblock är fast 1.2m
* Villablocken är färdigisolerad 2 av 3 lager och för fritidshusblock isolerar man stommen efter stomresning + ev. tilläggsisolering. (45+145+45 jämfört med 195+45)
* Villablocken har vindduk och fritidshusblocken har vindpapp
* Villablocken har ångspärr och fritidshusen har inte detta.

Min slutsats är att om man bygger en villa med dessa fritidshusblock så får man två nackdelar som inte går att göra så mycket åt. Du får vindpapp istället för vindduk och det blir många köldbryggor mellan varje fritidshusblock. Det sistnämnda bör ju dock gå att lösa med att isolera i två lager 195 + 45.

Detta är dock inget projekt jag i nuläget skulle våga ge mig på då det kanske är en jättedum idé av mig. Ni som är kunniga i detta forum, vad tycker ni om denna idé? Är det någon som har byggt en villa på detta forum med fritidshusblock? För det verkar ju som att prislappen för detta är bra mycket lägre än vad andra leverantörer med arkitektritade hus kan leverera.

PS.
Jag har även sett en villaleverantör för länge sedan som leverar liknande mindre block ämnade för villor. Så det bör ju gå i praktiken. Minns dock inte vad denna leverantör hette.
 
  • Gilla
Loppan78
  • Laddar…
Då kan man lika gärna bygga i lösvirke tycker jag. Eller t.ex. lösvirke med lättbalk väggar. Me dx det låter som du inte är en erfaren byggare så skulle jag föreslå att du beställer ett minst stomrest och vädertätt hus av en byggfirma
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tack för svar. Det stämmer. Jag har noll praktisk erfarenhet av bygge och ägnar just nu tid till att läsa om detta ämne och förhoppningsvis bli lite klokare :)

Intressant med lättbalk. Inget jag har stött på tidigare men man lär sig något nytt varje dag. Verkar kunna bygga hus med lite köldbryggor och mindre material. Annars har jag har tidigare stött på villavarms vägg som består av trästomme - cellplast - spikregel som skall eliminera köldbryggor vilket jag finner intressant.

Min uppfattning är att ett hus helt färdigt utomhus är ca hälften av totala tiden. Precis som du föreslår så är min tanke att köpa ett hus helt färdigt utomhus så tar jag över därifrån. Tillbaka till Lundqvist Trävaru så offererar dom ca 100k för väderskyddat som jag kanske skulle kunna ta över efter men nästa steg ca 150k för att lägga takpannor och göra allt färdigt utomhus. Fördelen med detta är att man får 10 års garanti med på köpet. Jämfört med husleverantörer så tycker jag att Lundqvist kan leverera för en mycket lägre peng i alla fall.

Om man sedan ska jämföra med att ge en byggfirma i uppdrag så blir det ju saker som tillkommer som byggström och hyra av barack antar jag. Kanske 1000 mantimmar ute på plats. En viss fördel ser jag ju ändå med en viss del prefabricerat. Av slump när du nämnde lättbalk så stötte jag på lättbygg.se som levererar ett koncept lite av ett Ikea-hus. Alla trädelar verkar levereras färdigkapat och en byggfirma kan stomresa på 3 dagar. Kan detta vara ett prisvärt koncept att köpa deras stomme och ge en byggfirma i uppdrag?
 
Jag hade kontakt med sjömarkens hus tidigt i mitt stadie. (Bygger lättbalkshus med XN Villan nu.) Sjömarkenshus sålde färdiga byggsatser för stommen.

Lundqvist trävaru är prisvärda men håll flera trådar öppna. Och välj ett så färdigt hus du har råd med. Det är extremt lätt att ta sig vatten över huvudet!

Våra byggare kör utan barack, dom korta pauser de tar behövs inte en barack till. Är väl tillgång till WC som skulle uppskattas mest
 
R robban1989 skrev:
Tack för svar. Det stämmer. Jag har noll praktisk erfarenhet av bygge och ägnar just nu tid till att läsa om detta ämne och förhoppningsvis bli lite klokare :)

Intressant med lättbalk. Inget jag har stött på tidigare men man lär sig något nytt varje dag. Verkar kunna bygga hus med lite köldbryggor och mindre material. Annars har jag har tidigare stött på villavarms vägg som består av trästomme - cellplast - spikregel som skall eliminera köldbryggor vilket jag finner intressant.

Min uppfattning är att ett hus helt färdigt utomhus är ca hälften av totala tiden. Precis som du föreslår så är min tanke att köpa ett hus helt färdigt utomhus så tar jag över därifrån. Tillbaka till Lundqvist Trävaru så offererar dom ca 100k för väderskyddat som jag kanske skulle kunna ta över efter men nästa steg ca 150k för att lägga takpannor och göra allt färdigt utomhus. Fördelen med detta är att man får 10 års garanti med på köpet. Jämfört med husleverantörer så tycker jag att Lundqvist kan leverera för en mycket lägre peng i alla fall.

Om man sedan ska jämföra med att ge en byggfirma i uppdrag så blir det ju saker som tillkommer som byggström och hyra av barack antar jag. Kanske 1000 mantimmar ute på plats. En viss fördel ser jag ju ändå med en viss del prefabricerat. Av slump när du nämnde lättbalk så stötte jag på lättbygg.se som levererar ett koncept lite av ett Ikea-hus. Alla trädelar verkar levereras färdigkapat och en byggfirma kan stomresa på 3 dagar. Kan detta vara ett prisvärt koncept att köpa deras stomme och ge en byggfirma i uppdrag?
Jag håller på att beställa från Lundqvist och kollade här. För oss är det fritidshus. Jag föreslår att du ringer dem,.de kan ordna vindduk istället för papp, tjockare regelbredd osv. Min erfarenhet är att de är ganska flexibla. Jag känner fler som rest modulus, och det är inte SÅ svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.