W
Att knacka/borra ur en blyad gjurtjärnsmuff är inte svårt. Det tar bara lite tid och ansträngning.
 
Krilleman
Två kanter på muffarna skvallrar om att dessa är sandgjutna, dessa brukar ha väldigt varierande godstjocklek.

Och vissa kvalitéer på gjutjärnsrör går faktiskt bättre att kapa med vanligt metallblad på tigersågen!

Nackdelen med att försöka få loss röret ur muffen är att man riskerar att skada själva muffen. Då står man utan lämplig lätt åtgärd för att komma vidare. Så förstavalet är att försöka kapa.
 
  • Gilla
Ahlba
  • Laddar…
Staffans2000
Kapa med vinkelslip går utmärkt. Eftersom röret är blydiktat kan du som sagts borra ut en del bly OCH smälta loss resten med en svets. Under blyet är röret tätat med lin om jag inte missminner mig. Men var överlag försiktig så att du inte fipplar ner eventuella rörskärvor i avloppet.
 
  • Gilla
WarHawk
  • Laddar…
Krilleman
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Eftersom röret är blydiktat kan du som sagts borra ut en del bly OCH smälta loss resten med en svets. Under blyet är röret tätat med lin om jag inte missminner mig.
Det behöver ju inte vara 100% att det är blyat. Man använde även cement och kitt ibland. Och drevningen brukar vara av någon typ av linaktigt. Om det verkligen är lin vet inte jag heller.
 
Staffans2000
Krilleman Krilleman skrev:
Man använde även cement och kitt ibland
Det visste jag inte.

Har själv bara sett blyvarianten och den smälte vi med svetsen. Själv är jag så gammal (nåja) så jag har blydiktat rör själv. De vertikala var enkla, där var det bara att hälla i smält bly i skarven, fram med diktdonen av olika form och hamra in blyet så det blev stabilt. på de horisontella rören lindade vi ett asbestrep runt röret som en snara och hällde i blyet i överkant. Som alternativ fanns det koniska plastringar, men det var inte alltid de fungerade, så tennsoldatsgjutsatsen fanns alltid i bilen.
 
Tack för all input. Ska ge mig på detta efter nyårshelgen! Återkommer med resultat :)
 
Dags för en liten uppdatering.

Bilderna visar samma rör uppåt. Tyvärr är det gjutjärn sannolikt hela vägen upp genom mellanbjälklaget till strax under köksgolvet där jag uppifrån kan se att det är plaströr. Ser ut som att det krävs ganska omfattande rivning för att komma åt att byta hela sträckan. Kan inte komma åt uppifrån utan att riva delar av köket. Är runt 40-50 cm från där röret försvinner upp det "övre innertaket" bestående av vass/puts (nedreglad träplanel underst) till köksgolvet.

Inga tecken till läckage i rördelen som kommer ner från mellanbjälklaget. Skulle ni bytt den synligt dåliga, lättåtkomliga rördelen bara? Tror det är svårt att komma åt anslutningen mellan plast och gjutjärn umder köksgolvet nerifrån. Ett annat alternativ är ju så klart att vänta och se om det håller ihop tills det är dags att göra om köket, vilket ligger flera år framåt i tiden, och sedan byta allt när jag kan komma åt både uppifrån och nerifrån.
 
  • Gjutjärnsrör som leder uppåt, omgivet av träbjälklag och synligt genom öppning i tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt gjutjärnsrör sett genom en trång öppning mellan träbjälkar och isolering, möjlig renoveringsutmaning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om de inte läcker i undertaket, och du måste riva halva kåken för att byta den delen. Byt så långt du kommer åt och som du säger, när du renoverar köket om några år, byt resten då.

Jag har också bytt mitt gjutjärnsavlopp i nästan hela kåken, men lämnat en bit till badrummet på ovanvåningen, då jag måste riva golvet i ett sovrum samt hela badrummet för att byta de. De ligger i planen längre fram, när jag gör i ordning badrummet så tar jag sista biten gjutjärn också.
 
Sådär, dröjde lite, men nu är det fixat. Fernco nedtill och JET upptill. Tack för alla råd.
 
  • Installation av röranslutning med Fernco-koppling nedtill och JET-del upptill i ett hörn av ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörinstallation längs en vägg med verktyg och byggmaterial på golvet, med Fernco-koppling nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ynnoj85 och 1 till
  • Laddar…
Lite klammer på det så är du i hamn.

//AA
 
Bra att du kom ihåg att montera rensluckan!
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Krilleman
Fast enligt normen ska rensröret vara minst 400mm i underkant på luckan.

Tanken med detta är att man ska kunna få in en vanlig hink under när man rensar. ;)

Och som någon redan nämnt, klammer saknas!

Diagram över rörinstallation med markerad minsta höjd på 400mm för rensröret enligt norm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000
Då är det bara till att riva ut allt igen. Försäkringsbolaget kommer annars inte att ersätta dig för kommande svartmögelangrepp.

Gör om, gör rätt!

Staffan stolle
 
Efter lite modifieringar...
 
  • Ett modifierat avloppsrör i hörnet av ett rum med plankväggar och tegelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Rörmokarguden ler i himmelen! :giggle:
 
  • Gilla
Eklundh och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.