Någon som är kunnig på åtgärder gällande påväxt på vind i radhus?
Antar att detta är någon form av mögel?
Är det samma på bild 1 och 2 eller är dom större fläckarna något annat?

Vid besiktningen fanns ingen anmärkning ang taket förutom en tidigare läcka från yttertaket som bedömdes vara gammal och nu torr.

Vad bör jag ta till för åtgärder?
 
Redigerat:
Att bilderna visar mögelpåväxt som resultatet av kondensfukt är det nog ingen tvekan om. Jag har svårt att se någon större skillnad mellan bilderna. Vad som är lämpliga åtgärder beror mycket på hur huset är byggt. En sektionsritning är en bra start. Isoleringsmängder, förekomst av ångspärr samt takmaterial är viktig information också. Byggnadsår är alltid intressant.
 
J justusandersson skrev:
Att bilderna visar mögelpåväxt som resultatet av kondensfukt är det nog ingen tvekan om. Jag har svårt att se någon större skillnad mellan bilderna. Vad som är lämpliga åtgärder beror mycket på hur huset är byggt. En sektionsritning är en bra start. Isoleringsmängder, förekomst av ångspärr samt takmaterial är viktig information också. Byggnadsår är alltid intressant.
Vad menar du med svårt att se skillnad? På ena bilden är ju två stora fläckar på takstolen med den andra små små prickar på råaponden. Är båda vitmögel?
Vet inte om ångspärr finns. Huset är från 66 och vinden delas med den ena grannen. Kan ny frånluftsfläkt i badrummet vara en lösning? Nuvarande är manuell och gammal. Saknas också fläkt i tvättstugan.
 
Det finns två huvudorsaker till fukt på vinden. Den ena är läckande tak och den andra är kondens. Jag tycker att bägge bilderna visar kondensfukt som gett upphov till mögel. Att mönstren är lite olika spelar mindre roll.

Om huset är byggt 1966 så består ångspärren troligen av asfaltpapp. Det brukar kallas ångbroms idag. Plastfolie fanns inte då. Bjälklagsisoleringen kan vara kutterspån/sågspån eller mineralull. Eftersom problemen inte började 1966 utan först på senare tid måste man söka förklaringen i någon typ av förändring i förhållandena. En murstock som har slutat användas, tilläggsisolering av vindsbjälklaget eller ett annat material på takets utsida. En ny frånluftsfläkt i badrummet har nog bara marginell betydelse.
 
Hur gammalt är taket? Är det också från 1966? I så fall finns det ingen anledning alls till oro, enligt mig är den där påväxten så pass lindrig att den i princip är obefintlig.
 
T TVRS skrev:
Hur gammalt är taket? Är det också från 1966? I så fall finns det ingen anledning alls till oro, enligt mig är den där påväxten så pass lindrig att den i princip är obefintlig.
Taket består av panel med papp som lades om för ca 10 år sedan. Vet inte hur det såg ut när huset byggdes. Ok låter ju skönt att höra. Bara att bevaka? Värt att spraya på något framåt våren för att döda påväxten?
 
Vad är det på träet som ser ut som gula kristaller?
 
Cheesen
D Daniel Kron skrev:
Vad är det på träet som ser ut som gula kristaller?
Kåda, ser ut som om det vart varmt.
 
Visst är påväxten lindrig, men det har garanterat inte sett ut så sedan 1966. Därför är det en signal om att förhållandena relativt nyligen har ändrats till det sämre. Tar man reda på vad som orsakat försämringen nu och åtgärdar det så slipper man många problem senare.
 
Det som är intressant att veta är om angreppet är "aktivt", alltså att möglet växer, eller om det är något gammalt. Det finns ju många faktorer som påverkar klimatet på en vind och därför är det svårt att peka i någon som helst riktning. Bara för att det finns mögel, så behöver det inte betyda att det blir värre. Mögel växer ju bara under rätt förutsättningar.


Jag skulle sitta lugnt i båten, investera i en trådlös hygrometer så du kan övervaka luftfuktigheten på vinden. Om du googlar på mögeldiagram så ser du hur mögel påverkas av luftfuktighet och temperatur.

Att mäta är att veta. :)
 
Det är ett mycket gott råd att övervaka fuktigheten med en trådlös hygrometer, gärna med flera givare. Däremot tror jag inte alls att en vind som är byggd 1966 och där inga förhållanden har ändrats utsätts för tillfälliga mögelangrepp. Orsaken kan däremot givetvis ha försvunnit igen, t.ex om taket stod utan tegelpannor några månader en vinter.
 
J justusandersson skrev:
Det är ett mycket gott råd att övervaka fuktigheten med en trådlös hygrometer, gärna med flera givare. Däremot tror jag inte alls att en vind som är byggd 1966 och där inga förhållanden har ändrats utsätts för tillfälliga mögelangrepp. Orsaken kan däremot givetvis ha försvunnit igen, t.ex om taket stod utan tegelpannor några månader en vinter.
Nej det är klart att något har ändrats sedan dess och även levnadsförhållanden i huset har väl ändrats. Finns exempelvis spår av en läcka på ca 1x1m vid taket som enligt besiktnigsman bedöms vara sedan förr takomläggningen. Taket har bara papp, inget tegel.
 
T TVRS skrev:
Det som är intressant att veta är om angreppet är "aktivt", alltså att möglet växer, eller om det är något gammalt. Det finns ju många faktorer som påverkar klimatet på en vind och därför är det svårt att peka i någon som helst riktning. Bara för att det finns mögel, så behöver det inte betyda att det blir värre. Mögel växer ju bara under rätt förutsättningar.


Jag skulle sitta lugnt i båten, investera i en trådlös hygrometer så du kan övervaka luftfuktigheten på vinden. Om du googlar på mögeldiagram så ser du hur mögel påverkas av luftfuktighet och temperatur.

Att mäta är att veta. :)
Kan du rekommendera någon hyfsad hygrometer som inte är allt för dyr?
 
Jag köpte min på Conrad för typ 4år sen, betalade runt 500kr för den. Kollade deras hemsida nyss och tydligen säljer dom inte den modellen längre. Men jag har varit nöjd med den, visserligen vet jag inte hur bra kalibrerad den är, men man får ju åtgå ifrån att det stämmer hyfsat.
 
Ahhh denna förbannade påväxt, suck. Har samma påväxt på min råspont och har läst spaltmeter av info, pratat med ingenjörer och experter på gamla hus. för att hitta en lösning. Huset är från 30-talet utan någon plast. Det enda jag kommer fram till: den finns tyvärr ingen universallösning utan allt beror på huset, konstruktion, ev förändringar, var huset ligger, hur ser terrängen ut etc...

Som tidigare nämnts så finns det en/flera orsaker till påväxten:
- Varm fuktig luft tränger upp på vinden
- Murstock som inte används längre
- För tjock isolering
- typ av isolering / felaktig typ av isolering
- För mycket ventilation av vind
- För lite ventilation av vind
- Läckage från tak
- Huset används på ett annat sätt än tidigare
- Förändrat väder mellan åren
- bristfällig ventilation av bostaden
...

I ditt fall (givet att besiktiningen inte hittade detta tidigare) KAN det bero på att huset används annorlunda nu. Observera KAN!

På min vind har jag 6 st sensorer av denna typ:
https://m.clasohlson.com/se/Temperaturgivare-hygrometer-Telldus/36-6987

Dessa, och andra billiga, sensorer är inte exakta. Däremot använder jag dem för att mäta trender för att se om de åtgärder jag testar funkar.
Mina sensorer är kopplade till en Telldus hub så jag kan läsa av dem remote samt historik sparas.
Har även ringat in områdena med en penna för att se om påväxten ökar.

Du kan spruta Jape antimögel på det för att döda påväxten tillfälligt. Dock måste orsaken till problemet fixas, annars kommer påväxten tillbaka


Enklaste lösningen på dessa problem är att sätta in en avfuktare avsedd för vind. Jag vill inte detta utan jag vill verkligen hitta orsaken till problemet.

Vi har fixat ventilationen av inomhusluften i vårt hus (den var kass innan). Tveksam om detta hjälper problemet på vår vind, tror det behövs fler åtgärder...

Lycka till!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.