Hej!

Jag i planeringsstadiet till min ombyggnad av en komplementsbyggnad för förvaring och övernattningsmöjligheter (sovloft) på ovanvåningen.
Har fått en offert/konstruktion på takstolar som jag gillar (typ Ramverkstakstol).
Den föreslagna takstolsdesignen är fribärande (spännvidd 5,36 m) och takstolarna är beräknade att sitta med CC 900 mm. Blir billigare med enbaRt takstolar på cc900 än takstol på cc1200 och varannan mellanbjälkar på cc1200 (så golvet får cc600).

Finns golvbrädor som är tillräckligt styva/tjocka för att sättas med CC 900? När jag kollar runt verkar de flesta vilja att man sätter dem med cc 600. Handlar det bara om att det blir lite mer svajj i dem med cc900 eller är det risk att de går av på mitten (så man ramlar igenom golvet)?

Tack på förhand o gott nytt år.
 
Det handlar mest om att det blir så mycket svaj att det blir obehagligt. Om du använder dig av någon form av spontade golvbrädor så måste du upp i en tjocklek på 35 mm för att uppnå samma känsla som 23 mm tjocka ger vid 600 mm avstånd mellan bjälkarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.