Har tidigare skrivit om element som jag drar vidare i huset från tidigare element som finns i ett förråd.

Jag drog ett till vardagsrummet hade lite krångel men fick igång allt.

Har nu dragit ett ytterligare men har problem med att varken det nya eller det i vardagsrummet blir varma De gamla som fanns sen tidigare funkar bra.

Förstår verkligen inte varför. Det är bra tryck och returen är öppen. När jag tömmer vatten i ventilen så fylls det på med nytt varmt vatten men ingen självcirkulation. Någon idé? Den andra bilden visar koppling från det gamla och vidare.
 
  • Element med röranslutningar och termostatventil vid en vägg, problem med cirkulation beskrivs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparledningar anslutna till gammalt vitmålat element med termostatventil och returöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Hur ser det ut på dom nya
 
Den första bilden ovan är det första nya elementet och denna bild är det senaste elementet. De kommer från elementet på bild två ovan.
 
  • Den senaste installationen av ett vitt radiator-element med anslutande rör och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Ser ut som lite akutjobb
Under sexkantshatten på höger sida . foto 1 och 3 , sitter det en skruv som ska vara helt ute ,är den inne så kan det kanske vara så mycket att det blir stopp . fungerar det så låt det vara
 
Det är öppet i returen. Se bild 2 I första inlägget, längre upp på den slingan finns en förgrening där vattnet delar sig åt två håll. Dels till elementen vi ser på bilderna och dels till de två gamla elementen i garage och förråd. Det verkar som om vattnet väljer den andra sidan och inte alls flödar åt de nya elementen. Om man tänker på det sättet, går det att tvinga vattnet åt andra hållet också?
 
Kan det vara så att vattnet väljer en annan väg, den lättaste vägen?
 
  • Gilla
meckis
  • Laddar…
prova att strypa elementet som du utgår ifrån, kan vara för högt tryckfall till de nya. speciellt i gamla hus där man har grova rör funkar det sällan att dra nya element med smalt pexrör. resten av systemet måste strypas in då så man tvingar vattnet att komma till alla förbrukare.
 
M meckis skrev:
prova att strypa elementet som du utgår ifrån, kan vara för högt tryckfall till de nya. speciellt i gamla hus där man har grova rör funkar det sällan att dra nya element med smalt pexrör. resten av systemet måste strypas in då så man tvingar vattnet att komma till alla förbrukare.
Okej, huset har ett gammalt uppvärmningssystem och det stämmer att rören förgrenar sig med tjocka rör som leder till en gammal fläkt som blir uppvärmd av vattnet. Jag ska strypa den och se vad som händer
 
Se bilderna, det gamla systemet är till vänster. 1 1/4" rör utan kulventil så kan inte stänga av dem och testa :(
 
  • Isolerade vattenrör utan kulventil och synliga skador på isoleringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt 1 1/4 tums rör utan kulventil, vit färgstänk, omgiven av isolering och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Vatten har inte ont i ryggen och går alltid lättaste vägen , i dom tjocka rören går det lättare och då finns inget till dom smala , du måste på något sätt stänga/strypa flödet på den tjocka delen eller vrida ner på dom andra elementen , det kan vara så att när det första var i drift så orkade vattnet runt . men inte med 2 efter varandra , kan gå att få fart på det med att öka farten på
cirk-pumpen . Men det är inte bra att ha för hög fart heller , kan börja susa och vina i elementen ( ventilerna )
 
Vad skulle det kunna kosta om en hantverkare satte i en ventil? Röret är så stort och det känns svårt att kapa och sätta dit en ventil. Gänga kan jag inte och klämkoppling är väl ovanligt i den storleken?
 
J
Kan du inte bar skruva till lite på dom andra elementen och prova , behövs inte så mycket om det är flera , ta och prova med att stänga några stycken och känn om dom blir varma , då vet vad det är som gör att flödet inte blir bra eller inget att .
Det med att sätta en ventil bara så där är inte bra , och det är svarta rör med gänga , lite knepigare än om det var koppar
 
Jag har testat allt men måste få stopp på flödet till det gamla systemet Jag har köpt förminskning till 1 " och sedan propp men jag vet inte hur jag ska skruva loss röret. Det sitter ordentligt. Har ni några tips på hur man får loss det?
 
Går dom grova rören 1 1/4 bara till fläkten? Finns ingen/inga ventiler vid fläkten?
Bild på fläkt?

För att lossa rören vid t-rören behöver du kunna vrida rören, d.v.s. om det inte redan finns en delbar koppling så måste du kapa röret först.

Ser ut som det kan vara lin+linolja i skarven. Det kan lossas med hjälp av värme. Möjligen kan en skaplig värmepicka funka, annars gasolbrännare eller svetslåga.

Koppling du länka är avsedd för dina stålrör 42,4 mm (dn32/G32/R32) , så den funkar perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.