Fotografen Fotografen skrev:
Varför inte spränga dem? Sprängdeg eller pentyl?
Rent "hypotetiskt" så
en 3.5" hårddisk
några hundra gram sprängdeg
en sprängpatron
ca 1 meter krutsturbin
en bra grop

jag tror inte ens Saida får fram nått från den disken ....
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jo, men har du skrivit några för Försvarsmakten?

Ett av syftena med reglementet kan vara att det aldrig ska uppstå några diskussioner om att återanvända diskar osv. Vad finns det annars för anledning att inte fysiskt destruera dem?

Försvarsmakten har många spännande sidor. Utan att säga för mycket har jag en kompis som förut jobbade på den icke uniformsbärande delen. Han beskrev en hel del praktiker som kan betraktas som totalt over the top men jag misstänker att det fanns anledning till dem. Ett exempel är extensiv användning av fiberoptik till periferiutrustning.

Det finns fler än FM men gäller det riktigt känsligt data så kan man börja fundera på hur man vet att man kan lita på programvaran? är den pålitlig per hd modell och fw version.

Förstör man disken fysiskt så råder det ingen som helst osäkerhet om vilka diskar som har förstörts

Det har varit skäl till krav för fysisk destruktion på minst en organisation jag har jobbat med
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
tommib
Jo, det var lite det jag menade. Man kan inte som RapidSledge påstå att det är trams med fysisk destruktion bara för att man själv inte har utarbetat sådana rutiner.

En skärbrännare är väldigt svår att bygga in en backdoor i. Likaså termit, eller en disktugg. Eftersom kostnaden för hårddiskar är i stort sett försumbar så blir ekvationen enkel.

Att jag använde FM som exempel är för att jag som sagt har en kompis som arbetar där som berättat lite om deras praktiker.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tänker lite: Vem skulle få för sig att läsa ut datat ur mina diskar om jag gör disken + skiva oläsbar?
Det går inte att göra den oläsbar, det går alltid att återställa även om den är i småbitar.
 
Det går definitivt att göra disken oläsbar. Att göra så att man behöver en förmögenhet för att läsa ut något är riktigt lätt. Det är inte så svårt att radera en disk som många verkar tro. Efter en överskrivning är det inte rimmligt att få ut något alls. Man kan köra fler om man vill. Men visst kan man tugga disken om det känns bättre.
 
J
D Daniel 109 skrev:
Det går definitivt att göra disken oläsbar.
Inte riktigt säker på det du säger Enligt vad jag hört finns det ett företag i Norge som plockar ut data från HD som spikar slagits igenom , tillplattade med slägga eller har varit i en brand , dom tar fram data även om det raderats , många ggr så kanske det blir i fragmenterad form , klart smakar det så kostar det , inget är gratis eller billigt i dessa operationer som det kallas
 
Nja, riktigt så duktiga är de inte. Men visst är skivorna hyfsat hela och inte raderade så går det ju, men det är kostnader som är rejält höga. Inget som någon ens tänker på att lägga på en hittad disk.

Är datan raderad så klarar de det inte. Och då menar jag överskriven, inte bara raderad i filsystemet.
 
A
J jojo123 skrev:
Inte riktigt säker på det du säger Enligt vad jag hört finns det ett företag i Norge som plockar ut data från HD som spikar slagits igenom , tillplattade med slägga eller har varit i en brand , dom tar fram data även om det raderats , många ggr så kanske det blir i fragmenterad form , klart smakar det så kostar det , inget är gratis eller billigt i dessa operationer som det kallas
Det är en överskattad tjänst. Vi brukade referera kunder dit. Tyvärr väldigt sällan de lyckas.
 
TeroM TeroM skrev:
Tittade på en Israelisk laptop en gång i tiden. På den var det utmärkt var pipan skulle peka för att förstöra innehållet med ett skott ...
Jag har hört, men inte läst i någon order, att man måste sätta minst två skott genom en RA145 om man ville förstöra den.
 
tommib
Vad skulle vitsen vara med att skjuta en Ra145? Det är en helt analog radioapparat utan något intressant (i det avseendet) inuti.
 
Jag skrev tidigare om att man ju kunde kasta in hårddisken i en tillräckligt varm ugn så försvinner allt läsbart från disken.
Hur varm ugn måste man ha innan magnetmediet går åt fanders? Är det högre temperaturer än vad plastmaterial, lödtenn och halvledare klarar av?
Jag har en fungerade gammal IDE-disk om 40 GB som jag kan offra: den är alive and kicking i en dator nära mig. Det skulle vara intressant att tjonga in den i köksugnen i tillräcklig hög temperatur, sätta tillbaks den i datorn och se om det finns läsbara spår kvar.
 
tommib tommib skrev:
Vad skulle vitsen vara med att skjuta en Ra145? Det är en helt analog radioapparat utan något intressant (i det avseendet) inuti.
Nja, det är nog mer en skröna om dess hållbarhet. Självklart kan ju Fi lyssna på vår öppna trafik utan att använda just de apparaterna. Troligtvis RA180 också.
 
J jojo123 skrev:
Inte riktigt säker på det du säger Enligt vad jag hört finns det ett företag i Norge som plockar ut data från HD som spikar slagits igenom , tillplattade med slägga eller har varit i en brand , dom tar fram data även om det raderats , många ggr så kanske det blir i fragmenterad form , klart smakar det så kostar det , inget är gratis eller billigt i dessa operationer som det kallas
Det på det företaget jag tänkte
 
Mjölsered Mjölsered skrev:
Det går inte att göra den oläsbar, det går alltid att återställa även om den är i småbitar.
Vad jag menade var att disken inte gick att läsa utan omfattande insats.
För det scenario jag kan tänka mig där någon vill läsa min data är att någon hittade min slängda disk och roar sig med att kolla vad som är på den.
 
Mikael_L
Ja för vanliga privatpersoners diskar med en lite salig blandning av relativt harmlösa semesterbilder, några enstaka dokument, installerade program och spel, kanske lite nedladdad mp3 eller film , kanske lite porrsurfande eller vad hemskt det nu kan vara som ligger där så räcker ju en enda överskrivning mycket bra (alltså inte vanlig radering av filerna eller formatering).
Större intresse än så finns det ju inte över innehållet, inte värre skada än så uppstår heller.


Men har man använt samma dator till jobbrelaterat innehåll kan det ju komma i ett annat läge, men helt klart mycket beroende på vad man arbetar med.
Där kan man överväga både flera överskrivningar efter varandra eller fysiskt förstöra disken.


Och företag och myndigheter och organisationer med extremt säkerhetsklassat material har nog som regel redan utarbetade rutiner och personal med bra medvetenhet om det hela att det inte borde vara några problem där, det är bara att följa riktlinjerna.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.