Hej allesammans, ni som följt mitt äventyr inne på ekonomi och mäklar-delen kanske vet att jag köpte en bostadsrätt i september i år och tillträdde den i mitten av december efter många om och men.

I lägenheten finns ett jacuzzi-badkar. Det är gammalt men fick veta att det fungerade i alla fall. På väggen hänger en blandare som leder till både dusch och badkar. Första gången jag ska använda det funkar inte badkaret. Trycker på alla diverse knappar. När jag senare kollar under badkaret ser jag att elkabeln är avklippt. Blandaren funkar inte heller, utan den leder bara vatten till duschmunstycket. Det läcker också vatten ur rören som leder från badkarets avlopp till huvudavloppet som i vårt fall finns i väggen.
Efter en dusch är golvet dyblött.

Jag hör av mig till både mäklare och säljare och säljaren bedyrar att badrummet renoverats och inte använts på 4 månader och att de glömt koppla in både el och avlopp. Han säger att han kommer fixa en rörmokare.

Nu idag ska jag fylla badkaret för första gången till mitt barn som vill bada. Märker då hur det rinner vatten ur 2 olika rör från badkaret när jag fyller upp vatten cirka 10 cm (något jag inte märkt eftersom jag bara duschat innan). När jag släpper ut vattnet fullkomligt sprutar det vatten ur ett annat rör som ligger bakom ett par skåp. Märker att det är samma rör som tvättmaskinens avlopp är inkopplat i. Här har man tejpat med SILVERTEJP och det läcker som ett såll. Blir naturligtvis skitförbannad och kontaktar säljaren och undrar vad fan han hållt på med i badrummet. Renovering my ass. Han hävdar att han inte vet nåt om silvertejp och skyller på forman som "renoverat". Han hävdar också att föreningen godkänt alla rördragningar i badrummet. Jag sa att han kommer höra från min advokat sådär lagom amerikanskt.

Det kanske låter som ett litet problem men badkaret är ett jäkla åbäke som måste sågas itu för att få ut genom dörren. Jag är också orolig för att det har blivit vattenskador (tror inte ett skvatt på att badrummet renoverats eller att lägenheten stått tom så länge) från de som bott där innan. Har hört av mig till föreningen men vill egentligen bara ha nån slags ersättning för att jag inte kan använda badkaret och troligtvis måste dra om rören då jag inte ens kan duscha som det ser ut nu utan att det läcker vatten bakom skåpen.

Lägenheten är såld i befintligt skick, något jag säkert kommer åka dit på men bäst att fråga ändå. Dessa skador är svåra att upptäcka och jag har svårt att se att jag skulle kravlat under badkaret och under skåp på visningen. Har jag nån chans eller blir det på mig det ligger?

Bifogar lite bilder också.
 
  • Vit avloppsrör med synligt hål, indikerar läckage under badkaret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under en jacuzzi visar rör och avklippt elkabel, indikerar ouppkopplade installationer och möjlig vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Felaktigt reparerat avloppsrör under ett badkar, täckt med silvertejp och visar tecken på läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för renovering som påstås ha utförsts?
Hela rördragningen skriker hempul, avloppsröret som silvertejpats verkar bara ligga på backen, vattenledningsrören man ser på bild sitter ju inte fast i väggen.
Det verkar vara en del skruvhål i väggen också, hur täta är dom?
Den runda plastkåpan mellan väggen och vattenledningsröret. vad är det för något?
 
Det är ingen rörmokare som gjort den installationen!
Hålet i slangen ser ut som någon borrat. Varför vet nog ingen...
Finns det någonstans att ansluta elkabeln? Den kanske aldrig har varit inkopplad.

Dolda fel finns inte på samma sätt, när det gäller bostadsrätter, som med en villa. Och det är inte troligt att det skulle gå som dolt fel iaf.
 
A Andy78 skrev:
Vad är det för renovering som påstås ha utförsts?
Hela rördragningen skriker hempul, avloppsröret som silvertejpats verkar bara ligga på backen, vattenledningsrören man ser på bild sitter ju inte fast i väggen.
Det verkar vara en del skruvhål i väggen också, hur täta är dom?
Den runda plastkåpan mellan väggen och vattenledningsröret. vad är det för något?
De har installerat nya skåp längst ena långväggen samt installerat nytt handfat. Skruvhålen är också hemska, (och inte alls täta) , men de såg jag ju på visningen. Många är dock dolda med själhäftande krokar :/ ang kåpan så tror jag det är ett gammalt hål till avloppet som kan ha gått från badkaret som stod där innan. Men är osäker.
 
L lordi skrev:
Det är ingen rörmokare som gjort den installationen!
Hålet i slangen ser ut som någon borrat. Varför vet nog ingen...
Finns det någonstans att ansluta elkabeln? Den kanske aldrig har varit inkopplad.

Dolda fel finns inte på samma sätt, när det gäller bostadsrätter, som med en villa. Och det är inte troligt att det skulle gå som dolt fel iaf.
Det är det som är grejen, jag är osäker på om det ens finns någonstans att koppla in elen. Det finns en dosa längre upp men den sitter alldeles för nära vattnet för att man ska kunna koppla in nåt i där. Jordfelsbrytare finns inte och skulle man installera där skulle detvta hus i helvete. Kan heller inte se att den använts alls.
 
Nu blir det nog svår att få det till dolda fel, men är den såld med ett bubbelbadkar så ska det också fungera om ej annat anges, det tror jag att du skulle kunna få ersättning för.
 
  • Gilla
sune73
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Nu blir det nog svår att få det till dolda fel, men är den såld med ett bubbelbadkar så ska det också fungera om ej annat anges, det tror jag att du skulle kunna få ersättning för.
Ja det hade ju varit nåt iaf. Och då tänker jag väl att det innefattar att rören är täta och elen fackmannamässigt installerad? Jag tänker alltså att säljaren kan ju inte komma nu i efterhand, smälla på lite silvertejp och call it a day?
 
E Edda skrev:
Det är det som är grejen, jag är osäker på om det ens finns någonstans att koppla in elen. Det finns en dosa längre upp men den sitter alldeles för nära vattnet för att man ska kunna koppla in nåt i där. Jordfelsbrytare finns inte och skulle man installera där skulle detvta hus i helvete. Kan heller inte se att den använts alls.
Jordfelsbrytare är ett krav i detta fall. Troligen därför den inte blivit inkopplad.
Finns det ingen golvbrunn heller?

Om säljaren anlitat en firma, så bör han eller hon reklamera jobbet. Det måste ju vara garanti kvar i såfall.
Men troligen ljuger dom, och har i verkligheten pillat ihop detta själva.
Det återstår väl att stämma dem då, men det kan tyvärr kosta mer än det smakar.
Vad säger mäklaren?
Tråkigt läge.
 
L lordi skrev:
Jordfelsbrytare är ett krav i detta fall. Troligen därför den inte blivit inkopplad.
Finns det ingen golvbrunn heller?

Om säljaren anlitat en firma, så bör han eller hon reklamera jobbet. Det måste ju vara garanti kvar i såfall.
Men troligen ljuger dom, och har i verkligheten pillat ihop detta själva.
Det återstår väl att stämma dem då, men det kan tyvärr kosta mer än det smakar.
Tråkigt läge.
Nej precis, finns ingen golvbrunn utan avloppet finns i väggen och badkaret är kopplat dit med ett rör genom ett hål i väggen. Tror också på hemmapulning. Ska höra av mig till mäklaren imorgon samt min hemförsäkring och se vad alla inblandade har att säga.
 
E Edda skrev:
Nej precis, finns ingen golvbrunn utan avloppet finns i väggen och badkaret är kopplat dit med ett rör genom ett hål i väggen. Tror också på hemmapulning. Ska höra av mig till mäklaren imorgon samt min hemförsäkring och se vad alla inblandade har att säga.
Det bör finnas en golvbrunn i badrummet, speciellt om det finns en tvättmaskin där.
Enligt Säker Vattens branschregler är det ett krav, men de utgör ju ingen lag iofs.
Dessutom gäller kravet på jordfelsbrytare även för tvättmaskin.
 
L lordi skrev:
Det bör finnas en golvbrunn i badrummet, speciellt om det finns en tvättmaskin där.
Enligt Säker Vattens branschregler är det ett krav, men de utgör ju ingen lag iofs.
Dessutom gäller kravet på jordfelsbrytare även för tvättmaskin.
Är det verkligen ett krav på golvbrunn för tvättmaskin?
 
A Andy78 skrev:
Är det verkligen ett krav på golvbrunn för tvättmaskin?
Ska man följa säker vatten så är det det. Men det i sig är inget krav.
Det står följande:

3.8 Golvbrunn
Golvbrunnar tillverkade före 1990 samt golvbrunnar som är felaktigt monterade i bjälklaget ska bytas ut vid renovering.

Golvbrunn krävs i utrymmen:

  • med badkar eller duschplats
  • med duschkabin som saknar bräddavlopp
  • med tvättmaskin. Tvättmaskin kan placeras i kök utan golvbrunn om det finns vattentätt underlag på golvet kombinerat med vatten felsbrytare.
  • med avloppsenheter som saknar bräddavlopp eller annat översvämningsskydd
  • med varmvattenberedare eller annan teknisk utrustning som kan kräva avtappning
  • avsedda att rengöras med spolning, till exempel fläktrum, sop rum eller andra tekniska utrymmen

I BBR står det:

  1. Allmänt råd
    Tvättmaskiner och vattenvärmare bör placeras i utrymmen med golvbrunn. (BFS 2014:3).


























 
Vid köp av bostadsrätt så finns liknande skrivning om dolda fel i lagen. Det är köplagen som gäller, googla! den är lättläst. Den största skillnaden mot jordabalken som gäller vid fastighetsköp, är att för bostadsrätt har man två år på sig att reklamera, 10 år för fastigheter.

Men det innebär att du har ungefär samma undersökningsplikt vid köp av bostadsrätt. Detta tror jag faller under undersökningsplikten.
 
  • Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
Du har fått bra information av hempularen i inlägget ovan här. Köplagen ställer liknande krav på undersökning som de som gäller vid köp av fastighet. I ditt fall verkar det som att det fanns konstiga saker synligt i badrummet, och då bör du undersöka mer noga. I en bostadsrätt är det nog i badrummet som det kan finnas mest problem, men det kan även vara kök eller väggar som rivits som ger problem. Vad sa styrelsen i bostadsrättsföreningen när du kontaktade dem före köpet? Många föreningar försöker hålla koll på badrum och renoveringar, då felaktigheter akn ge problem även för de områden där föreningen har ansvar.

Du kan ju försöka att få säljaren att ta ansvar för att fixa så att badrummet blir användbart, men det är tveksamt du kan driva detta om säljaren inte ställer upp. I så fall är nog det bästa att fixa ett nytt fint badrum på egen bekostnad. Långsiktigt får du då ett fint och fungerande badrum.

Det du kortsiktigt kan göra är att kontakta ditt försäkringsbolag. Förmodligen kan du få ersättning för rådgivning av en jurist som är kunnig om bostäder, försäkringsbolaget kan nog ge tips om lämplig person. Du bör också göra en besiktning av badrummet, du kan säkert få tips om lämplig besiktningsperson. Efter besiktningen vet du mer om skicket för ditt badrum. Om det går att fixa till med nuvarande inredning bör du ta in kostnadsförslag. Du kan sedan försöka få säljaren att ersätta så mycket som möjligt av kostnaden. Du bör genomföra arbetet i egen regi, då är det du som vet vad som görs och som får eventuella garantier. Om säljaren gör jobbet finns risk att det inte blir bra gjort.
 
Redigerat:
  • Gilla
Edda
  • Laddar…
K klimt skrev:
Du har fått bra information av hempularen i inlägget ovan här. Köplagen ställer liknande krav på undersökning som de som gäller vid köp av fastighet. I ditt fall verkar det som att det fanns konstiga saker synligt i badrummet, och då bör du undersöka mer noga. I en bostadsrätt är det nog i badrummet som det kan finnas mest problem, men det kan även vara kök eller väggar som rivits som ger problem. Vad sa styrelsen i bostadsrättsföreningen när du kontaktade dem före köpet? Många föreningar försöker hålla koll på badrum och renoveringar, då felaktigheter akn ge problem även för de områden där föreningen har ansvar.

Du kan ju försöka att få säljaren att ta ansvar för att fixa så att badrummet blir användbart, men det är tveksamt du kan driva detta om säljaren inte ställer upp. I så fall är nog det bästa att fixa ett nytt fint badrum på egen bekostnad. Långsiktigt får du då ett fint och fungerande badrum.

Det du kortsiktigt kan göra är att kontakta ditt försäkringsbolag. Förmodligen kan du få ersättning för rådgivning av en jurist som är kunnig om bostäder, försäkringsbolaget kan nog ge tips om lämplig person. Du bör också göra en besiktning av badrummet, du kan säkert få tips om lämplig besiktningsperson. Efter besiktningen vet du mer om skicket för ditt badrum. Om det går att fixa till med nuvarande inredning bör du ta in kostnadsförslag. Du kan sedan försöka få säljaren att ersätta så mycket som möjligt av kostnaden. Du bör genomföra arbetet i egen regi, då är det du som vet vad som görs och som får eventuella garantier. Om säljaren gör jobbet finns risk att det inte blir bra gjort.
Det är samma brf där jag bott i tio år. De sa att köket blivit renoverat men inget om badrummet. Enligt säljaren har badrummet blivit godkänt av föreningens besiktningsman vilket jag fick höra när jag skulle skriva kontrakt. Har kontaktat brf men inte fått något svar än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.