Hej,

jag och min familj tittar på en flytt till Åland och undersöker marknaden. Vi skulle gärna bygga eget och är nyfikna på finska husleverantörer. Vad har folk för erfarenheter? Vet ni något om vilka som är bra/mindre bra och vilka aktörer som tillhör vilka prissegment?

Allt från egna byggen till lösa rykten på stan är välkommet! :)
 
Jag känner inte till de finska tillverkarna men de svenskösterbottniska brukar rangordnas såhär:

Nykvist Element
Simons Element
Heikius Hus.

Nykvist Element är ett litet företag som allmänt anses ha överlägset bäst kvalitet på sin lilla produktionsvolym.
Heikius har oftast lägst pris på sin massproduktion men kvaliteten deras tycks vara i proportion till priset.
Simons är mittemellan.

Sedan är det upp till var och en vad man prioriterar. Själv skulle jag hellre välja ett enkelt hus på 90 kvadratmeter toppkvalitet än en 250 kvadratmeters lyxvilla av sämre kvalitet men alla har vi olika prioriteringar
 
Hej och välkommen till forumet!

Man får inte flytta till Åland och bygga sig ett hus bara sådär, man måste ha hembygdsrätt. Det får du ansöka om när du bott där i 5år, är finsk medborgare och behärskar svenska språket. En lägenhet får du köpa men inte ett hus.

För att svara på din fråga så verkar Kannustalo ha de nöjdaste kunderna varje år i alla undersökningar. Det är ju ett bra tecken på förhållandet mellan kvalité/pris :)
 
Jag tog för givet att någon i familjen antingen har hembygdsrätt sedan tidigare eller har ärvd jord på Åland.

Det lär enligt ryktet gå att få köpa tomt och bygga hus utan hembygdsrätt (möjligen genom något dispensförfarande) men endast på byggplanerat område inom Mariehamns stad.
 
Hej, och tack för svar!

Nyqvist Element var nytt för mig, och även Kannustalo. Ska genast undersöka dessa närmare. Hur hittar man kundnöjdhetsstatistik? Simons har vi kikat en del på men inte fastnat alls för deras hus. Heikius har ett par (för oss) högintressanta hus och verkar bra överlag prismässigt men de verkar köra krypgrund, vilket jag är tveksam till.

Angående att köpa/bygga på Åland stämmer det att inte vem som helst kan köpa/bygga där. Man kan dock som utböling söka (och normalt få beviljat) jordförvärvstillstånd, vilket möjliggör köp av detaljplanerad egnahemstomt för permanentboende. För större tomter utanför detaljplan krävs dock hembygdsrätt.
 
Det finns också representanter för flera svenska husleverantörer på Åland, bl.a Anebyhus, Myresjöhus och Trivselhus, vilket gör det enkelt att bygga med nåt av dem. Vi har byggt ett Myresjöhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.