Jag ska lägga golvabias textilplattor major square men funderar på hur jag ska tejpa dom smartast?
Tänkte börja längs en vägg och då dra två dubbelhäftande tejp remsor, en längst in mot väggen och en i skarven mot nästa rad med plattor. Men ska jag också dra en remsa rakt ut från väggen i varje skarv? Blir kanske krångligt med en massa dubbelhäftande tejp som man får undvika att trampa på?
Skulle man kunna tejpa runt kanterna på varje platta istället för på golvet?
Nån som har koll på bästa metoden?
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte bättre att du följer deras läggningsanvisning och inte börjar längs en vägg utan i mitten av rummet?
[länk]
Tycker det låter krångligt att börja i mitten, andra tillverkare säger att man ska börja längs en vägg (om den är rak). Anvisningen säger heller inget om tejpning
 
J
Att börja på mitten är för att du inte ska få en remsa på 1 cm på slutet mot nästa vägg , samma läggningssätt som klinkergolv .
Det gäller att få till en linje på mitten som ligger så centrerat som möjligt , blir mycket mäta , men ska man ha det bra och lätt att lägga så är det nog ett måste
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Att börja på mitten är för att du inte ska få en remsa på 1 cm på slutet mot nästa vägg , samma läggningssätt som klinkergolv .
Det gäller att få till en linje på mitten som ligger så centrerat som möjligt , blir mycket mäta , men ska man ha det bra och lätt att lägga så är det nog ett måste
Men oavsett om jag börjar i mitten eller mot en vägg måste jag ju mäta så att det inte blir en 1cm remsa kvar som du skriver. Däremot om jag börjar i mitten måste jag kontrollera åt två håll istället för ett om jag börjar mot en vägg. Men det här med tejpningen då? Ingen som vet vilken variant som är bäst?
 
J
Det med att mäta in , tror du inte vill ha några småbitar , sen det med att tejpa , inte lagt några mattor så , men har för mig att för en del år sen så var det tejpat på alla sidor . Kan tänka mig att det kan lyfta i en skarv om det inte fästes upp , och det blir en kant att sparka på ,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.