Så jag slet ut allt från toaletten idag för att börja renovera men blev direkt fundersam på nästa steg. Huset är är byggt 1960 och antingen så flytspacklar jag bara och kör på, eller så borde man kanske riva upp golvet när man ändå är igång och även byta avloppsrören.

Rivstartat badrumsgolv med synliga rör och avlopp i äldre hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppet toaletten
Gammalt avloppsrör i betong synligt i renoverat badrumsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla rostiga avloppsrör öppning i ett rivet badrumsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avlopp Handfat
Rostig avloppsröranslutning mot spånskivegolv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt rostigt avloppsrör sett ovanifrån med synlig skada, omgivet av spånskivor på ett renoverat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är långt ifrån erfaren med sånt här, vad skulle ni rekommendera? är det värt att riva upp golvet för att byta rören?
 
Byt rören hela vägen ut ur rummet så slipper du bryta upp golvet senare när rören har nått slutet på sin livslängd och du behöver byta dem då de gått hål.
 
  • Gilla
Dotlha och 2 till
  • Laddar…
Ju mer du kan byta av gamla gjutjärnsrören ju bättre är det, minimum allt i badrummet.
 
  • Gilla
Dotlha
  • Laddar…
Tack för svaren. Det låter som väldigt vettiga rekommendationer (det var nog det jag ville höra också, kommer kännas mycket bättre att få det gjort ordentligt). Bara att börja riva upp golvet då och se hur det ser ut därunder, återkommer med fler frågor eller funderingar om jag kör fast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.