M mickeforsberg skrev:
Skönt! Jag har skrubbat brädorna i taket med mögel-fri från Jape. Insåg sen att det kanske främst var till en annan sorts mögel, men den kanske duger ändå.

Tog bort den vita isoleringen mest för att kolla, syns ingenting där... men det är ju inte helt säkert att jag kollar på just en utav brädorna som angripits, även om de flesta var angripna.

Är detta cellplast? Varför har man bevarat denna spröda isolering när man ändå var där uppe och lade till glasull, tro? Vad jag förstår är den även brandfarlig. Men det hade man kanske inte så bra koll på när glasullen lades till.
Det är antagligen karbamidskum!
En tidig "släkting" till polyuretanskum.
 
Needas Needas skrev:
Det är antagligen karbamidskum!
En tidig "släkting" till polyuretanskum.
Ah ja, det ser ut att stämma ja! Bör jag ta bort detta lager och ersätta med bättre variant?
 
M mickeforsberg skrev:
Ah ja, det ser ut att stämma ja! Bör jag ta bort detta lager och ersätta med bättre variant?
Det har sett sina bästa dagar om man säger så! :)
 
Needas Needas skrev:
Det har sett sina bästa dagar om man säger så! :)
Det är uppfattat! :) Bara ta bort det eller isolera med glasull i dess ställe? Kan väl vara 30cm glasull än så länge under parketten, utan att ha mätt mer noggrant än med ögat.
 
M mickeforsberg skrev:
Det är uppfattat! :) Bara ta bort det eller isolera med glasull i dess ställe? Kan väl vara 30cm glasull än så länge under parketten, utan att ha mätt mer noggrant än med ögat.
Jag skulle fyllt på med motsvarande mängd glas eller stenull. (y)
 
  • Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
Det har väl mer el mindre framkommit redan, men bara för att förtydliga, bjälklaget ser helt friskt ut. Inget mögel el synliga spår av fuktskador.
Kanske kommer du att se det på ovansidan av takbrädorna när du river bort skumeländet.

Vore kul om du återmatar med vad det var som orsakat fuktskadan i taket, om du hittar några spår.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det har väl mer el mindre framkommit redan, men bara för att förtydliga, bjälklaget ser helt friskt ut. Inget mögel el synliga spår av fuktskador.
Kanske kommer du att se det på ovansidan av takbrädorna när du river bort skumeländet.

Vore kul om du återmatar med vad det var som orsakat fuktskadan i taket, om du hittar några spår.
Det ska jag absolut göra! Det kommer väl ta ett tag innan vi tar oss an att byta all den isoleringen då andra projekt står i vägen.
Däremot så fortsatte jag projektet med att renovera vardagsrummet, däribland ingick att riva den vägg som man ser på en utav mina tidigare bilder med tegelvalvet (charmig tegelimitation). Vi rev först taket i det mindre angränsande rummet då fuktskadan såg ut att ha gått mellan dessa rum. Mycket riktigt så är fuktskadan utspridd över det utrymmet också, men på fläckarna verkar det ha stannat över de två rummen.

Hur som helst, när vi började riva i väggen fann vi dessa två rör. De går upp på vinden under isoleringen enligt bilderna och stannar där. I källaren kan jag inte se något mer än att i f.d. pannrummet så går två rör ner som kapats vid taket.
Kanske kan fuktskadan haft med dessa rör att göra en gång i tiden? De ligger ju rätt så nära centrum av de mest fuktutsatta delarna. Kanske är det så att de gick till ett expansionskärl så som din teori tidigare? Eller så har de helt enkelt bara avverkats efter att plan 1 tr revs... av någon annan anledning. :thinking:

Skulle jag finna något annat så återkommer jag!
 
  • Rivna väggsegment som avslöjar gamla isolerade rör i en husrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla rostiga rör på vinden omgivna av isolering, misstänkta för fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla avkapade rör upptäckta bakom en vägg under husrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla svarta rör som sticker upp från golvet, omringade av isoleringsmaterial och träspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Staffans2000
Det är typiska värmerör. De kapades säkert när övervåningen flög sin väg.
 
Svårt att bedöma från bilderna, men det ser inte ut som att det varit fuktigt runt rören där de kommer upp i varje fall. Vilket iofs inte hindrar att det kan ha runnit längs med dem i trossbotten på var sida om T-kopplingarna...

Men oavsett om de var orsaken eller inte så har Staffan2000 säkert rätt i att de kapades med övervån när de inte fyllde ngt syfte längre.
 
I vilket fall som helst så behöver man inte tvätta eller sanera sånt där. Det blev påväxt när det var en aningen fuktigt och sen dog det ut. Det svarta på virket är inte mer sporer än vad det finns omkring oss i luften helt naturligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.