Hej,
Vi funderar över hur vi skulle kunna få till en bättre planlösning på plan 2 i vårat 30-talshus.

Det vi skulle vilja ha ut av det är ett lite större sovrum för oss vuxna, samt 2 sovrum som har ungefär samma storlek till barnen. Och gärna ett litet extra rum som ett litet litet kontor.

Någon som har några idéer hur man kan göra på bästa sätt? Toalett vill i också ha kvar där uppe, dusch skulle också vara en dröm. våningen är på ca 65m2.
 
  • Ritning av plan 2 i ett hus med sovrum, toalett, balkong och garderober markerade, i sökandet efter en bättre planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är planlösningen på bilden i skala? Tycker det ser mindre ut än 65m2?
Murstocken ställer ju till det lite men jag har gjort ett utkast. Hur hög är väggen vid kattvinden? Tänker att man kan ha dusch längst in i ett smalt badrum. Är det lågt tak till höger i bilden?

Kan detta vara något?

Ritning med planlösning som visar rum och murstock, potentiellt under 65m2, med märkt WC och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag tog inspiration från ett annat ombyggnadsförslag jag gjort tidigare, till ett 20-talshus, där balkongen byggdes om till en riktig utbyggnad för ett mindre badrum. Jag var lite osäker på storleksförhållandena men jag har använt garderoben som ett 60 cm-mått och att trappan är 90 cm bred.
Ritning av ombyggnad för 20-talshus med badrum, garderober, skrivbordshörna och murstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritade skisser av ombyggnadsförslag för 20-talshus inklusive planritningar och fasadritningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
Tack för förslagen.. har inte kommit vidare från planeringsstadiet ännu så tacksam för fler förslag om hur vi smartas inreder denna våning, vi har inget emot att riva väggar och flytta toalett..
 
Lägg gärna upp lite mer uppgifter på huset i fråga. Och inte bara våningen som ska ändras utan hela köret
 
Original planlösning på huset..
 
  • Arkitektritningar som visar planlösningar och fasader för ett tvåvåningshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Nuvarande planlösning på Entréplan..
 
  • Ritning över entréplan med vardagsrum, kök, matplats, hall, WC och entré. Skala 1:100.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Var tar man sig upp till loftet? Använder ni det?
 
L Lärospånet skrev:
Var tar man sig upp till loftet? Använder ni det?
Vid den röda pilen är det en dörr och där är det en trapp/stege upp till vinden.. Används ej i dagsläget till något vettigt.. Takhöjden är tyvärr inte den bästa, jag som är 195 cm lång kan bra precis gå rak i mitten utan att slå huvet i takstolarna, är även oisolerat där..
 
  • Ritning av husplan med röd pil som visar dörr och trapp till oisolerad vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Kan tillägga att vi inte vet vilka väggar som är bärande, så vet någon det så är vi tacksam över info..
 
L
Det bärande bör väl främst vara hjärtväggen vid murstocken (den som på bilderna går horisontellt vid murstocken) men om vi får in @justusandersson så kan han säkert säga hur det ligger till med den saken.
 
L
Ser att ni har badrum på bv rakt nedanför toan däruppe, plus att köket på bv ligger i närheten av badrummet, så jag förmodar att ni helst ser att toan däruppe (med eventuell dusch) förblir i den regionen.
 
  • Gilla
LiLoLej
  • Laddar…
L
Vad är det för ungefärlig kvadrat på det nedre rummet på ritningen? Det med sned vägg. Snedtaket på dess högra sida hur låg höjd ger det längst ut vid höger yttervägg?
 
L Lärospånet skrev:
Vad är det för ungefärlig kvadrat på det nedre rummet på ritningen? Det med sned vägg. Snedtaket på dess högra sida hur låg höjd ger det längst ut vid höger yttervägg?
Längst in vid väggen är takhöjden 1,15cm, 50 cm från väggen är den 1,90cm.

Rummet är ca 7,5m2 om jag räknat rätt..
 
  • Ritning av rum med måttangivelser, pil som markerar takhöjd längst in och balkong, toalett, garderober noterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Ser att ni har badrum på bv rakt nedanför toan däruppe, plus att köket på bv ligger i närheten av badrummet, så jag förmodar att ni helst ser att toan däruppe (med eventuell dusch) förblir i den regionen.
Finns fler ställen att få upp nytt vatten och avlopp, dock så helst kvar i den regionen..
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.