De flesta direktiv som kräver CE-märkning föreskriver inte provning. Lågspänningsdirektivet kräver t. Ex inte det. Radio-direktivet är ett undantag som kräver provning innan produkten sätts på marknaden inom EU.

Många importörer kräver däremot oberoende testning av produkter innan de tar in dem i sitt sortiment. Importören är ansvarig för sanningshalten i CE-ren för produkter tillverkade utanför EU. De kan förstås välja att lita på leverantörens utfästelser.
 
Betyder det att ESV är fel ute med att kräva provning i sina föreskrifter? Inte omöjligt alls...
 
Produkten ska inte bara uppfylla de sk direktiven utan också de harmoniserade europeiska standarder som ev är relaterade till den. Dessa är på en annan detaljnivå än direktiven. Dessa standarder kan mycket väl kräva olika typer av testning eller annat. Detta kan gälla allt från en lampa till en rutschkana för lekplatser eller en tryckavlastningsventil på ett raffinaderi.
 
För några år sedan när jag var i branchen så krävde inte vanliga elprodukter oberoende testning för CE-märkning eller försäljning. Däremot krävde vi det av våra leverantörer.

Var står det att det krävs oberoende tester numera? Reglerna kan absolut ha ändrats...

Edit: ska tillägga att vi inte importerade installationsmaterial utan bara elektrisk utrustning. Det kanske är fler regler för att utrustning ska få ingå i den fasta installationen?
 
Detta med Sonoff, köpte 2 sådana, en för dosa och en för uttag, funkade perfekt i knappt 1månad! Skärpt.

Hue är ok, provat, men sålde iväg allt, otroligt ikke färdigt produkt, med endast E27, och måste ha adaptrar, kan ej styra dosor mm, inte ens uttag! Mycket julbelysning mm vill man kunna styra tex.

CE-märk säger inte så mycket när grejorna kommer tex från Kina, de drar sig väl inte för nåt! Står väl CE på allt därifrån..och känns som att det är livsfarligt före man ens kopplat in det, som att piggarna från han kontakter blir kvar i uttaget när man drar ur dem..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Detta med Sonoff, köpte 2 sådana, en för dosa och en för uttag, funkade perfekt i knappt 1månad! Skärpt.

Hue är ok, provat, men sålde iväg allt, otroligt ikke färdigt produkt, med endast E27, och måste ha adaptrar, kan ej styra dosor mm, inte ens uttag! Mycket julbelysning mm vill man kunna styra tex.

CE-märk säger inte så mycket när grejorna kommer tex från Kina, de drar sig väl inte för nåt! Står väl CE på allt därifrån..och känns som att det är livsfarligt före man ens kopplat in det, som att piggarna från han kontakter blir kvar i uttaget när man drar ur dem..
Jag är extremt nöjd med hue. Bästa på marknaden enligt mig och många andra. Vad menar du med endast e27? Finns ju e27, E14, gu10 spot, mängder med färdiga lampor samt led-strips. Samt 2 olika kontroller och rörelsesensor.
Tex innr, Ikea och osram går att få in i hue gatewayen så där är strömbrytare lösta. Har 2st innr, 1 Ikea och 2 osram.

Lite de jag misstänkte också om ce märkning från kina.
 
Jag hade Philips Hue, för några år sedan, då fanns det endast E27, sen fick man ta adapter, vill kunna styra allt, inte bara lampor.

Men använder mest uttagsatyrda, för att styra fönsterlampor, vilket vi belyser hela huset, samt skönt att det lyser på morgonen när man vaknar, samt tänt när ungarna kommer hem från skolan.
 
Jag har 5st olika Sonoff, styr bl.a. poolpump, torktumlare och infravärmare.
Har haft enheterna ungefär 1,5 och det har fungerat väldigt stabilt, betydligt bättre än Tellstick och 433 och Z-wawe som vi har till resten av huset.
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Det blir ju lite av en tolkningsfråga om man får göra det själv... En strömbrytare får man ju byta själv om man har "tillräcklig kunskap" men inte en dimmer så frågan här är väl var denna skulle falla in men så länge den är CE märkt och kopplad korrekt (rätt skalade kablar utan skador, alla kardeler (trådar) under skruven och skruvar tillräckligt åtdragna) kan inte försäkringsbolaget ha något att klaga på.
Någon kriminell verksamhet kan det heller inte bli om inte någon blir skadad p.g.a. din koppling och det är ju högst osannolikt om det sitter i halltaket så koppla på du i lugn och ro skulle jag säga... :)

Och ja, Sonoff och Google Home är ju en superkombo!
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.