Hej!
Jag ska tilläggsisolera på vinden i mitt gamla timmerhus från 1860, sitter ett öppet exp kärl på vinden, det kommer sannolikt att frysa sönder med en kallare vind.
Har gamla radiatorer på två våningar, och pannrum i källaren. Eldar i Eryl kombipanna utan ack tank, med ved höst och vår, med flis på vinter.

1. Hur ränkar jag ut storlek/antal liter, på slutet exp kärl till källlaren?
vilka parametrar ska tas hänsym till?

2. Var ska det lämpligen kopplas in mer exakt i pannrummet, på vilken ledning?

Mvh
Johan
 
J
Vad tros du volymen på allt är ca 8 % av totalen kan var lämplig om du inte har tank/ar , men tänk till ska du ha tank/ar så är det 10 % som är bäst vid vedeldning , svårt med att pyrelda , kan bli tjära och annat i panna och skorsten .
Påkoppling är bäst på den kalla sidan , där finns inga ventiler eller annat som kan förhindra en exspansion och kärlet mår bättre av lägre temperatur
 
J jojo123 skrev:
Vad tros du volymen på allt är ca 8 % av totalen kan var lämplig om du inte har tank/ar , men tänk till ska du ha tank/ar så är det 10 % som är bäst vid vedeldning , svårt med att pyrelda , kan bli tjära och annat i panna och skorsten .
Påkoppling är bäst på den kalla sidan , där finns inga ventiler eller annat som kan förhindra en exspansion och kärlet mår bättre av lägre temperatur
Tack för svar!
Har inga planer på att skaffa ack tankar, kör ju mest med flis med förugn och termostat, panntempen pendlar mellan 70-80 grader utan tjärbildning

Kalla sidan? är det på returledningen en bit innan cirkulationspumpen och shunten?
 
Se till att ha rn däkerhetsventil på snläggnibgen också. Det får inte finnas någon ventil mellsn panna och säkerhetsventil. Till expansionskärlet är det däremot ingen dum ide med en ventil, görna en för avtappning också. Men absolut inte ett krav.
 
J
J johan5588 skrev:
Kalla sidan? är det på returledningen en bit innan cirkulationspumpen och shunten?
Ja det går bra att koppla på var som helst på kalla sidan , lämpligt en bit ifrån pump och shunt , det är alltid rörmässigt öppet på den sidan mot element och panna
 
  • Gilla
johan5588
  • Laddar…
Krilleman
Expensionskärl är det aldrig fel att sätta en för stort. Så räkna på 10% och handla därefter.

Tex: Blir din uträkning på 10% av totala systemvolymen 22 liter, köp ett 25L kärl.

Som redan nämnts ovan så får inte säkerhetsventilen kunna stängas av från värmekällan. Men expensionskärlet är det bra att kunna stängas av för service/byte. Kulventil med avtappning ser ut som på bilden. Men du kan absolut använda dig av en vanlig kulventil och T-rör med kikventil. Funktionen blir den samma. Avtappningen ska självklart sitta mot det slutna expensionskärlet.

Dessutom är det bra att med enkelhet kunna demontera rörsnutten mellan kulventilen och expensionskärlet. Tex monteras detta rör med klämringskopplingar. Gänga aldrig ventilen direkt på kärlet.

Kulventil med avtappning för att kunna stänga av och serva expansionskärl i värmeanläggningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johan5588
  • Laddar…
En grundläggande fråga:
Det är alltså bara 1st röranslutning som åtgår till expansionskärlet på kalla sidan?. Vid ev. överfyllt system rinner väl vattnet ner på golvet i pannrummet.?

Fixar jag att koppla in det nya slutna och ta bort det gamla öppna om jag är normalhändig?
 
J
Eftersom du har ett öppet nu , så har du troligen inte någon säkerhetsventil ,( kanske du har en på pannan ändå ) det ska finnas , den kan sättas var som helst på ett rör där det är lämpligt , ut från den brukar man leda ett rör mot golvet i närheten av en golvbrunn , det kan droppa lite i bland från den , men inte normalt , Kärlet kan kopplas in var som helst sa jag förut , bara kapa ett rör sätta dit ett T-stycke och ansluta kärlet gärna då med en ventil före , då kan man stänga utan att tappa ur för mycket vatten . och den ställs öppen och vredet tas bort och hängs bredvid
 
  • Gilla
johan5588
  • Laddar…
Det ska inte droppa från säkerhetsventilen, om man inte överfyllt systemet. Men den kan inte sitta var som helst. Den får inte sitta så att det finns en ventil mellan någon värmekälla och överhettningsventilen. Den bör även sitta över pannan så att man inte tömmer pannan på vatten vid kokning. På pannans hetvattenrör är lämpligt. Expansionskärlet kan sitta var som helst i systemet. Men det är ingen nackdel om det är på kalla sidan. Sitter tummen där den ska så klarar du det.
 
Nu börjar det bli dags för detta vvs jobb, nu är värmen här för att stanna tror jag så att jag inte behöver elda mer för stödvärme trots lågtryck ute.

Steg 1 blir att kolla upp om och var jag kan sätta en säkethetsventil:
https://www.rinkabyror.se/artikel/tempbegransare-syr-5067/

Eller förresten måste jag ha en sådan ventil?? hm varför står det kommunalt vatten, jag har iaf enskilt
 
Det är övertrycksventilen man brukar benämna säkerhetsventil.

Enligt den allmänna tolkningen av BBR ska man ha en temperaturbegränsningsventil på vedpannor. Det finns dock andra än SYR.
 
Nu måste vi nog reda ut begreppen, jag kan ha blandat ihop dom.
Vad köper jag köp in vid byte från öppet exp kärl på vinden till slutet exp kärl i källaren?

1. exp kärl 80L, art nr 5970, Rinkaby rör
2 .Ventilpaket: Innehåller samlingsrör, säkerhetsventil 1,5kg, manometer och utluftningsventil, artnr: 9031
3. Behövs även en typ syr ventil på pannan???? eller räcker det med säkerhetsventilen ovan?
 
Det räcker för bytet. Enligt dagens regler ska en vedpanna ha nödkylningsventil. Men det har inget med typen av expansionskärl att göra.
 
  • Gilla
johan5588
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det räcker för bytet. Enligt dagens regler ska en vedpanna ha nödkylningsventil. Men det har inget med typen av expansionskärl att göra.
Min panninstallation är från år 2001, antar att regeln om nödkylningsventil tillkommit senare? Kanske oväsentligt men jag har eldat i 50 år utan nödkylningsventil
 
Jag vet inte när den kom. Det kan diskuteras om det är motiverat. Det har oavsett vilket ingen koppling till typen av expansionskärl.
 
  • Gilla
johan5588
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.