jag ser massor av olika köks inredningar där man påstår att luckorna är av massivträ men utan spegel
hur lyckas man med det, jag kan tänka mej att har man bra trä o lite tur så kan det gå att göra som vanliga speglar o en del slår sig inte men jag har svårt att tro att det går att göra med ett helt kök,
hur gör man?
 
Större toleranser i kombination med stabilare inomhusklimat är nog svaret. Gör luckor 5-7mm smalare än skåpet.
Parluckor på smala skåp förbättrar också.

Kanske gradreglar (eller naror som jag fått veta att det heter på Österbottniska) på baksidan av luckan. Det förhindrar massivträ ifrån att kupa sig.

Det finns treskiktsskivor. Teoretiskt skall fuktrörelsen vara låst i sådana.

Praktiskt är jag tveksam. Jag avråder från massivträ om det inte finns en tanke att det skall se lite buckligt ut.

Mvh Findus
 
Torrt virke, smala stavar i limfogen och en tät liksidig ytbehandling så fungerar det.
Protte
 
Cheesen
A aunnr1 skrev:
jag ser massor av olika köks inredningar där man påstår att luckorna är av massivträ men utan spegel
hur lyckas man med det, jag kan tänka mej att har man bra trä o lite tur så kan det gå att göra som vanliga speglar o en del slår sig inte men jag har svårt att tro att det går att göra med ett helt kök,
hur gör man?
Björkluckorna I massiv björk vi hade i bostadsrätten funkade klockrent förutom högskåpet som slog sig. Hade det gått hade jag delat det skåpet. Hemligheten att det funkade var att virket var rejält snickeritorrt, sågat och torkat på logen i nära 15 år. Torkat i snickeriet nära två år till.
Bänkskivan däremot slog sig nå kopiöst. Den var inte lika torr.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Björkluckorna I massiv björk vi hade i bostadsrätten funkade klockrent förutom högskåpet som slog sig. Hade det gått hade jag delat det skåpet. Hemligheten att det funkade var att virket var rejält snickeritorrt, sågat och torkat på logen i nära 15 år. Torkat i snickeriet nära två år till.
Bänkskivan däremot slog sig nå kopiöst. Den var inte lika torr.

Hade du ytbehandlat undersidan lika som översidan?

Protte
 
Cheesen
findus42 findus42 skrev:
.

Det finns treskiktsskivor. Teoretiskt skall fuktrörelsen vara låst i sådana.



Mvh Findus
Risken att man får torrsprickor är däremot väldigt stor med treskiktsskivor.
Har några exempel härhemma, bland annat en bricka som är bortom räddning.
 
ja det största problemet är ju fullhöjds luckor,
kupning brukar ju gå ganska bra med att vända virket rätt o använda smala stavar men det hjälper inte mot skevning,, tror jag
Den variant som jag funderat på är att göra tre tunna limfogslager o laminera ihop dessa, sen kan man ju fanera dessa om man vill det hade nog funkat men det skulle vara så väldigt tidsödande men borde ge ganska formstabila luckor.
Jag har funderat på släta luckor tidigare men det har alltid blivit speglar.
Men det går ju att göra men hur.
Jag tackar för svaren o hoppas på fler ideer på hur man kan lösa detta,

o ytterligare ett problem jag vill inte bara göra släta luckor utan även kupade, både inåt o utåt (kallar man det konkav o konvex om dom är bara svängda på ena ledden?) men dom kupade luckorna hade jag ändå räknat med att göra i laminerade limfogs skivor.
 
Min gissning är att treskiktsskivor är det vanligaste. Så har det varit på de luckor jag sett och kunnat avgöra hur de är gjorda. Vi har sådana i vårt kök (Smedstorp) från 2003 och jag har inte sett några problem. Vi har dock inga fullhöjdsluckor utan de största är väl ca 600 x 1200 mm.
 
Cheesen
prototypen prototypen skrev:
Hade du ytbehandlat undersidan lika som översidan?

Protte
Ja, misstänker att boven i dramat är mozaiken som är infälld i skivan.
 
Ja det kanske är så att det blir trelagers metoden som man får använda om man vil ha släta träluckor.
Då får man nog fundera om det är värt jobbet...

Sen har jag tittat efter gångjärn o lådutdrags skenor, har använt blum tidigare men nu tänkta jag eventuellt göra halvinfällda luckor,
om man nu kallar dom så, luckor med en fals så som man gjorde luckor förut.
Men jag hittar inga lämpliga gångjärn av blum, har sökt runt lite o hittat ett märke som beslagsbutiken har av märket (salice)
men jag har aldrig använt dessa, någon som har nån erfarenhet av dessa.

Man kan naturligtvis använda vanliga pinn gångjarn som man alltid använt tidigare o det är inget dårligt alternativ men jag gillar ändå dom modena gångjänen bättre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.