Hej,
Har hittat ett fint brädgolv under ett par lager golvmatta i vardagsrummet. Det ser ut att vara fernissat i någon rödaktig nyans, går det att måla över detta utan att ta bort fernissan?
Hur ska jag gå tillväga i så fall? Vilken färg bör jag använda?

Mvh
Andreas
 
J
Måla ? bäst är väl att sllpa det och lacka , brukar bli snyggt
 
Nja, jag vill nog ha golvet i en ljusgrå färg. Och kan jag då slippa att slipa bort fernissan innan så skulle det ju underlätta.
 
Har precis målat ett brädgolv med linoljefärg. Blev riktigt fint tycker jag men kan ju inte säga något om hållbarhet och slitstyrka än.

Jag ruggade upp lacken lite lätt med handslipmaskin men vet inte om det behövdes egentligen.
 
Härligt! Var ditt golv också fernissat tidigare?

Marojo Marojo skrev:
Har precis målat ett brädgolv med linoljefärg. Blev riktigt fint tycker jag men kan ju inte säga något om hållbarhet och slitstyrka än.

Jag ruggade upp lacken lite lätt med handslipmaskin men vet inte om det behövdes egentligen.
 
A Anaxes skrev:
Härligt! Var ditt golv också fernissat tidigare?
Nej, lackat. Enligt Gysinge byggnadsvård så kan golv med linoljefernissa målas direkt utan slipning. Lackade golv ska enligt dem slipas till trärent men vårt golv var inte tillräckligt fint för att det skulle kännas värt att anlita en firma för slipning så jag körde lite med vanlig slipmaskin bara och hoppas att det blir okej ändå.
 
Ok, tack för svar!
Någon annan som har erfarenhet av att måla över fernissa?

Marojo Marojo skrev:
Nej, lackat. Enligt Gysinge byggnadsvård så kan golv med linoljefernissa målas direkt utan slipning. Lackade golv ska enligt dem slipas till trärent men vårt golv var inte tillräckligt fint för att det skulle kännas värt att anlita en firma för slipning så jag körde lite med vanlig slipmaskin bara och hoppas att det blir okej ändå.
 
Om du inte får svar här så fråga i forumdelen Byggnadsvård istället
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.