Noramasen Noramasen skrev:
Jag ska inte förstöra planeringen;). Men jag tycker att du ska ha i beaktning att underlagspapp beroende av vilken typ du lägger har en "öppentid" av max 3 mån. (dvs exponeringstid för solljus, med nedbrytning som följd). Samt att det även om leverantören hävdar att det är självklistrande kanter så rekommendera de ändå att klistra beroende på taklutning och temperatur. Med detta i beaktning så kan jag nog rekommendera att om lite taket får ett färdigt skick inom ganska snar tid beroende på fuktkvoten. Så är det att lägga provisoriskt med pressar, men med hjälp av medhållande reglar så att inte blåsten tar dom.
Okej, alltså att man ska vänta med duken för att det kan vara så svårt att få den ordentligt på plats när det är kallt och blött?
 
Jag kan nog säga att det säkraste oavsett, är att få på det färdiga ytskicket. Det finns alltid en osäkerhet med underlagspapp och det har med flera faktorer som spelar in. Ex. är det hinder på taket så utgör de också ett orosmoment pga. läckagerisk. Men är det enbart ett valmat tak minskar ju riskerna avsevärt. Nu kommer det att svänga i nederbörd och temperaturer, vilket medför att det blir större påkänningar på underlagspappen, speciellt ifall det inte klistrats ordentligt i skarvarna, och då kan vattnet lättare suga in kapillärt med större skador som följd. Naturligtvis så finns faran även om det ligger press på, men det blir i alla fall inget ogjort arbete med att pappa om. Och det är därför som jag anser likväl att du bör nog så fort som möjligt få på färdigt tak.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Hehe ja men då kan man säga att jag har två alternativ och att det förmodligen är bättre att få på pappen direkt, även om spånten är lite blöt, men att alternativ 2 inte är extremt mycket sämre. Alltså att dra på en ordentlig presenning med plankor som håller den på plats, och vänta tills varmare väder innan jag lägger pappen.
Har jag fått det rätt? :)
 
S Seet skrev:
Hehe ja men då kan man säga att jag har två alternativ och att det förmodligen är bättre att få på pappen direkt, även om spånten är lite blöt, men att alternativ 2 inte är extremt mycket sämre. Alltså att dra på en ordentlig presenning med plankor som håller den på plats, och vänta tills varmare väder innan jag lägger pappen.
Har jag fått det rätt? :)
Jag kan nog rösta på alt. 2. (y). Speciellt ifall virket har blivit så blött att det fått resningar mellan sponten, vilken det blir om det fått svälla alltför mycket av den tidigare läckan. Är det något som skett så absolut alt 2.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Staffans2000
Jag hade kört med underlagspappen direkt. Den håller dessutom betydligt längre än tre månader utan täckning. Jag vet, för jag har provat.

Staffan
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag hade kört med underlagspappen direkt. Den håller dessutom betydligt längre än tre månader utan täckning. Jag vet, för jag har provat.

Staffan
Beroende på egen erfarenhet med en papp som uttryckligen garanterar det, eller enbart på grund av att det gick bra just då med de betingelser som fanns vid det tillfället. Stor skillnad på ifall det var sommar som den klistrades och i detta läge som är rådande. Sedan kan det vara svårt att avgöra med tiden som faktor för garanti.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Om jag får upp pappen så kommer nog plåten på strax där efter. Ser ingen anledning att vänta med plåten iaf?
 
Den duk jag har ska vara självhäftande, men jag har extra klister i fall det inte fäster. Är det avsevärt svårare att lägga duk då det är kallt eller? Taket har skorsten och takkupa, men inget annat utstickande.
 
Staffans2000
Jag har bara lagt när det är ganska varmt ute. Så jag vet inte. Men! Det går alltid åt mer klister än man tror.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Det är UV ljuset som bryter ned pappen. 3 månader i maj, juni och juli är betydligt mycket mer UV ljus än Jan, feb och mars. En faktor på minst 10 i skillnad på mängd UV ljus.

Sen är det också sant att det är svårare att få klistret att fästa bra i minusgrader.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.