Hej

Jag har renoverat ett hus från 1916 och satt friskluftsventiler och mekanisk frånluft som om det vore ”nybyggt”.

Fläkten är en isolerad kanslfläkt för kalla utrymmen från Östberg, IRE 125 B1, och det finns en ljuddämpare. Fläkten ligger på en hylla på vinden. Den är i formen av en ”låda”.

Styrning med en tyristor.

Jag har inte trimmat in frånluftddonen ännu(har ett tak kvar att måla).

Testade att starta fläkten och får ett brummande missljud, speciellt om jag styr ner varvtalet. Det försvinner om jag kopplar förbi tyristorn.

Det kan vara så att jag inte behöver varvtalsstyra men fläkten är om jag minns rätt ca 2x (99l/s)för stor men det är nominellt flöde jämfört med vad man får med hänsyn till motstånd i don och kanaler.

Man kan skymta ovandelen av fläkten på bilden nedan.

3 frågor:
Var kan man hyra en luftflödesmätare i trakterna av Göteborg?
Vilket luftflöde skall jag ha, total m2 ca 120, 4 sovrum och 2 badrum?
Tips på dämpare, tex https://www.ahlsell.se/10/verktyg--...vibrationsdampning/vibrationsdampare/3820575/
?

Ventilationsfläkt på hylla i träkledd vind, eluttag och kablar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Finns en stor risk att brummet kommer från tyristor styrningen.
Problemet med tyristorn är att den "klipper sönder" spänningen för att sänka den samma, detta ger ett brum på 100Hz (då vi har 50Hz i elnätet).
Känns det som att brummet har samma "frekvens" oavsett hastighet på fläkten så är det tyristorn som skapar.
Bästa lösningen då är att byta ut tyristorn mot en transformator.
Vibrationsdämpning kan lösa problemet men då måste du se till att ingen del av fläkten är fast ansluten till något.
 
  • Gilla
sb
  • Laddar…
Tack

Brummet ökar i intensitet men frekvensen kan vara den samma med minskat varvtal, fläkten ligger på en hylla av marin plywood och sitter fast i kanalerna dvs den hänger långt ifrån ”fritt”
Min ”plan” är att mäta luftflöde vid max varvtal, borde landa på ca 45l/s med hjälp av donen, om det inte orsakar förmycket brus.

Går det så kasserar jag styrningen och byter till en enkel brytare.
 
Kollade lite snabbt på fläktdiagrammet: Vid fullfart och 45 l/s ger fläkten nästan 300Pa i tryckökning.
300Pa är väldigt mycket att strypa bort i don och kanalsystem.
 
Jag kan tänka mig mer än 45 l/s, det är ju någon form av minimum, jag har totalt 6 frånluftsdon( 2 per badrum, 1 i förrådet och 1 i köket)

Annars är transformator är lösningen med andra ord, skall testa med ett par enkla gummifötter för några tior först( lär ju inte hjälpa).

Om jag vill strypa bort problemet, sätter man något på fläktens utlopp då, vad i så fall?

K
 
Den sista fläkten du skriver om CK125A passar mycket bättre för det du vill använda den till.
En vanlig kanalfläkt är lättare att strypa då den ger mindre tryck och har en bättre fläktkurva för att strypa in donen rätt.
Den fläkt du har (IRE125) är mer tänkt för köksfläktar eller om man har långa kanaler.

Om du väljer att byta till kanalfläkt montera då den med montageklammer för att undvika vibrationer i kanalsystem och enklare om man skall rensa fläkten.
https://www.luftbutiken.se/tillbehor-kanalflaktar/518-skarv-svep-stl-125.html
 
Tack
Jag har sådana klammer idag.
Om jag minns rätt så valde jag fläkten för att den är lämplig för kallla utrymmen och jag vill undvika kondens, den sitter på vinden, i princip utetemperatur.

18kr för ”vibrationsdämpare”, världsklass om det funkar :)

Förpackning av självhäftande vibrationsdämpare från Tarrox, används för att minska ljud och kondens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns en IRE125A1 som passat bättre, svagare fläkt samma utförande för övrigt.
Men nu har du det du har, så jag skulle föreslå en transformator.
Du kan testa att strypa genom att stoppa in stensulsskiva eller liknande "dött material" i kanalen för att strypa men, kommer bli ljud om du skall strypa bort 300Pa.

Se till att det du ställer fläkten på är "tungt" så det blir svårt för dem vibrationer som går igenom dämparna att fortplanta sig vidare.
 
  • Gilla
Pung86
  • Laddar…
Tack

Siktar på att mäta flödet vid max varv och sedan ta ett beslut samt palla upp fälten på några distanser( nu ligger den på en skiva( inte speciellt stumt) och det är lågt i tak på våning 2.
Såg att Ahlsell har spjäll man kan fälla in i kanalen.

Tack för tipsen

K
 
Med en EC kanalfläkt kan du styra varvtalet utan att du får problem med brum och vibrationer. Väljer du en fläkt som är överdimensionerad för ditt behov och sedan ställer ned den får du väldigt lite aggregatljud.
 
Absolut ett alternativ om jag byter fläkt!
 
För att avvibrera mellan aggregat och kanal behöver du en dukstos. Tänk även på att att det aggregatljud du har problem med även är luftburet ljud. För att dämpa detta räcker det inte med att avvibrera upplaget.
 
Jag har en ljuddämpare i kanalen. är ganska säker på att det är "stomljud" jag hör. ( det är lågt i tak och fläkten ligger precis ovanför trappan/stegen)

K
 
Då får köra uteslutningsmetoden. Börja vid aggregatet och koppla loss kanalen så det inte ligger mekaniskt an mot aggregatet, ca 10 cm. Tejpa sedan ihop med gaffa / silvertape. På så vis simulerar du något så när en dukstos.
Testa även att ”hålla upp” aggregatet från underlaget.

Försvinner inte bullret med denna åtgärd är det mest troligt flankljud från kanalerna orsakat av hög lufthastighet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.