mathiash77 skrev:
Allt handlar om risker och % eller promille.
- Vilka genetiska risker för cancer har du?
- Hur ser dina levnadsvanor ut?
- Röker du?
- Alkohol konsumtion?

[länk]

Allt detta tillsammans med riskerna med asbest ger risken för DIG att få cancer. Större risk ju mer man utsätter sig för men det är ju fortfarande bara en risk.

Så om DU vill utsätta dig och dina nära och kära för ökade cancer risker står för dig.
Ja, det är ju det här som är det tragikomiska i kråksången!

Rök gärna ett paket cigaretter om dagen om du vill.
Sup varje helg, och ta en öl någon vardagkväll om det känns bra.
Ät processad mat fullproppat med ämnen som inte är bra för dig men ligger under livsmedelsverkets gränsvärden.
Svetsa utan fruskluftsmask då det bara är på hobbynivå.
Slanga soppa ur skotern, det är bara att spotta ut det du får i munnen.

Men jäklar om du får i dig en asbestfiber. Då är nästan het klart att du får cancer. Och alla runt dig dör med!

Helt klart är ju inte asbest nyttigt, det säger jag inte emot. Många har fått sätta livet till pga asbestrelaterade sjukdomar, men man kan fö av mycket här i livet.
 
  • Gilla
Robblund
  • Laddar…
Staffans2000
mathiash77 skrev:
Allt handlar om risker och % eller promille.
Precis min mening också. Dessutom är säkert slumpen en avgörande faktor också.
Problemet är att vissa risker är vi beredda att ta, medan andra försöker vi undvika med alla medel. Kosta vad det kosta vill! Ett exempel som då och då kommer upp här är småbarnsföräldrar (mestadels mammor) som har råkat se några insekter e.dy i barnets sovrum. -Hur skall de utrotas! Tipsen strömmar in på allehanda gifter som skall spridas i gunstlingens sovrum och kommentarer som, åh, så äckligt, jag lider med dig.... Här finns det ingen konsekvensanalys överhuvudtaget. Om barnet åker ut med badvattnet eller inte, är en sekundär fråga. Det viktiga är att "sanera" rummet. Att de små spindlarna eller vad det nu var, är helt ofarliga saknar betydelse. Samma fiktiva småbarnsförälder ger knytet fabriksprocessad barnmat när de åker bil till simbassängen där den numera något äldre (de växer fort i den åldern) guldklimpen plaskar omkring medans föräldern leker med mobilen. på hemvägen äter de snabbmat -för det är så praktiskt för en jäktad småbarnsmamma. Etc...
I detta halvrealistiska exempel tas det ingen hänsyn till Cancerfondens farolista. Men när det gäller Asbest, drabbas folk av en modebaserad nationell internetskapad masshysteri som helt saknar proportioner.
Med detta menar jag inte att lämpliga försiktighetsåtgärder inte skall vidtagas, utan de skall stå i proportion till andra faror vi ständigt utsätter oss för. Att låta "saneringskostnaden" tar hela renoveringsbudgeten är alltså en mycket dålig prioritering.

Staffan
 
L
F filkalle skrev:
Hej!
Vi har asbest i tre linoleummattor och i kaklet i vår lägenhet från 1952. Vi har hört av oss till asbestsanerare som skriver att ett omfattande saneringsjobb behöver göras som kostar ca 70 papp.

Beskrivning:
”Har man asbest i kakel, fog, fix så behöver man knacka bort kaklet samt slipa väggen ner till betongväggen.
Ang mattan så om det är asbest i mattan eller limmet måste golven slipas helt rena ner till underlaget/betongen också.”

Sen att man inte kan bo där under tiden och att plastring och efterventilering krävs. Hela renoveringsbudgeten skulle försvinna för oss, så vi funderar på att:

1. låta linoleummattorna ligga (trots att de eventuellt är skeva). Kaklet måste dock rivas..
2. riva allt själva utan dessa försiktighetsåtgärder annat än ansiktsmask.

Vad föreslår ni?
Frågor till TS: ligger mattorna på masonit? Isf är asbesten endast i mattorna eller även i lim mot masoniten? Sitter de hårt på masonit så bryter man bort masoniten med matta och allt snarare än att slita mattan från masoniten först.

Kaklet - sitter det direkt mot stenvägg eller kanske på platta? I mitt fall kunde jag slita ut kakel i stort sett helt på hela underskivor (masonit) - men det är ju inte jättevanligt.
 
Om man gör så gott man kan med bra mask. Skyddsklädder ,hyr en bra damsugare,samt luftrenare med hepa filter.
Va noga att torka av och plasta in rummet så noga man kan. Så anser jag att det bara är och köra.så hade jag gjort.
Skillnad på att riva 1 rum eller jobba med det dagligen i form av asbestsanerare. Förstår att dom vill ha mycket mer säkerhet då dom utsätter sig för asbest hela sina arbetsdagar.

Håller med dom som drar parallelen.röker super kanske lider av stor övervikt. Men fan om du får i dig 2 asbestfibrer...
Då är det kört;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.