Hej,

Vi har haft sönder en gammal strömbrytare och behöver byta den, även två av våra andra strömbrytare är lite kärva att använda så jag tänkte byta ut alla på en gång. Vi bor i ett hus byggt 1969, och våra brytare är "original" från 1969. Jag sprang in på Jula 4 minuter innan stängning igår och hann titta på och testa några brytare lite snabbt, men behöver nu lite input och åsikter från er.

Vad är skillnaderna på Julas egna brytare (av fabrikat Anslut) och ELKO's (modell RS)? Jag vill ha möjlighet att kunna stoppa in en fjäder i strömbrytaren för att använda tryckknappen som dimmer. Kan man göra det på Julas Anslut-brytare? Jag gillar utseendet av Julas Anslut samt ELKO RS

Julas "Anslut" (29:- för en enpolsbrytare):
https://www.jula.se/catalog/el-och-...onsmateriel/strombrytare/strombrytare-400811/

Elko RS (79:- för en enpolsbrytare):
https://www.jula.se/catalog/el-och-...onsmateriel/strombrytare/strombrytare-008072/

Vi behöver totalt:
8x enpolsbrytare
2x dubbelknapp (med två knappar alltså)
2x trappbrytare (för en korridor)
3x trippelbrytare? (tre brytare till en lampa i vårt trapphus, varav en skall vara med två knappar..)
 
Du har haft dina brytare sen -69, de har alltså varit av bra kvalité och säkert kostat en slant en gång i tiden.

Jag skulle då inte köpa det billigaste skräpet som kanske börjar spricka och gå sönder efter en kort period.

Elko rs är bra och håller över tid, även schneider är ok, kanske renova i ett äldre hus.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
O
Mitt tips är att gå in på elbutik.se och klicka ihop din order. De har flera kvalitetsmärken att välja från. Du hamnar över den fraktfria gränsen och prylarna skickas hem till dig.

Edit: Här är ett exempel med Eljo Exxact Primo. OM jag tolkar din beskrivning rätt så borde det här vara vad du behöver:

8 x enpolsbrytare = 8 x Trapp/1-pol
2 x dubbelknapp (med två knappar alltså) = 2 x Dubbeltrapp
2 x trappbrytare (för en korridor) = 2 x Trapp/1-pol
3 x trippelbrytare? (tre brytare till en lampa i vårt trapphus, varav en skall vara med två knappar..) = 1 x Trapp/1-pol + 1 x Korsomkopplare + 1 x Dubbeltrapp

Du behöver alltså:
11 x Trapp/1-pol, 43 kr/st (473 kr)
3 x Dubbeltrapp, 115 kr/st (345 kr)
1 x Korsomkopplare, 90 kr/st (90 kr)
15 x Enfacksram, 19 kr/st (285 kr)
Totalt 1190 kr.

Samma sak fast med Elko RS:

11 x Trapp/1-pol, 70 kr/st (770 kr)
3 x Dubbeltrapp, 164 kr/st (492 kr)
1 x Korsomkopplare, 117 kr/st (117 kr)
Totalt 1379 kr.
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag instämmer helt i att kolla på elbutik.se eller någon annan av näthandlarna. Köp Elko (RS är min favorit men Plus är också helt ok) eller Schneider så får du kvalitetsprylar som håller i 30-40 år utan vidare. Köp absolut inte Anslut eller något från Biltema. Det är värt att betala för kvalitet här.

Bara för att kolla, du vet att en fjäder bakom strömbrytaren inte magiskt omvandlar den till dimmer, eller hur? Det krävs en faktisk dimmer någonstans i kretsen. Har du redan sådana eller ska du köpa det också?
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Tack för era informativa svar!
alm82 Andreas La Motte skrev:
Du har ha...
Det har du faktiskt helt rätt i. Jag backar på Julas brytare och siktar in mig på kvalitet.

O Steamboy skrev:
Mitt tips är att...
Elbutik.se var en ny trevlig bekantskap! Tack för tipset. Jag har nu bestämt mig för antingen Eljo/Schneider Exxact eller ELKO RS, då de passar bäst i utseendet i vårt hus. Vet du om det alltid står tryckt "Schneider" på deras ramar? Det är ju lite trist tycker jag.. Jag föredrar rent och snyggt!

tommib tommib skrev:
Jag instämmer helt..
Tack för kontrollfrågan, och JA, jag har koll på att jag måste komplettera med t.ex. en dosdimmer. Jag kommer nog inte stoppa in så många dimmers i dagsläget men vill ha möjlighet att göra det i efterhand om behovet uppstår. Eller är det generellt bättre att ha en klassisk "tryck-och-snurrdimmer" (visst heter de så på fackspråk..)?
I köket har jag en Dubbeltrapp-brytare kopplad till en belysningsskena (Global Trac 3-fas) där två faser används, och dessa vill jag kunna dimmra individuellt, så där antar jag att jag inte har något annat alternativ än att fortsätta med en Dubbletrapp och komplettera med 2st dimmers (alt. en dimmer med två kanaler)?

Jag hittade även denna tråden som kan vara till bra hjälp när man behöver få reda på hur olika brytare skall användas och vad deras facknamn är:
https://www.byggahus.se/forum/threads/2-pol-kron-trapp-d-trapp-eller-kors-vaelja-raett-typ.77600/
 
tommib
A arowe17 skrev:
Vet du om det alltid står tryckt "Schneider" på deras ramar?
Det står på enfacksramarna. En fet designmiss i mitt tycke (liksom hela serien iofs... RS for Life). På flerfacksramarna finns ingen logga eftersom det inte går att förutse om de monteras horisontellt eller vertikalt.

A arowe17 skrev:
Eller är det generellt bättre att ha en klassisk "tryck-och-snurrdimmer" (visst heter de så på fackspråk..)?
Ren smaksak. En fördel med dosdimmers är att man kan välja lite mer intelligenta saker som Plejd,

A arowe17 skrev:
I köket har jag en Dubbeltrapp-brytare kopplad till en belysningsskena (Global Trac 3-fas) där två faser används, och dessa vill jag kunna dimmra individuellt, så där antar jag att jag inte har något annat alternativ än att fortsätta med en Dubbletrapp och komplettera med 2st dimmers (alt. en dimmer med två kanaler)?
Tänder du från flera ställen? Annars klarar du dig med en kronbrytare. Med push-dim kan du byta alla brytarna till kron om du vill men det kräver lite ändring i kabeldragningen. Du behöver två dimmers, eller en krondimmer. Där får du dock vara uppmärksam på maxbelastningen som ofta är väldigt låg (typ 100 VA per kanal, mindre med LED)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Smaken är som baken. Jag har aldrig gillat Ekos RS, men anslutningarna är överlägsna. Det med namnet... jadu, det undrade jag med när de kom. Ställde även frågan, ”det är ju inte direkt Dolce Gabbana”? Man tyckte dock det var normalt. Det är inget man lägger märke till, man vänjer sig.
 
BigR
Jag har bytt gamla brytare till Anslut och Scheider Exxact. Ett par Elko RS hade förra ägaren installerat. Känslan på Schneider är överlägsen. Jag valde schneider till alla nya brytare inomhus. Anslut använder jag i garage och till altanbelysning eftersom dom inte används lika ofta, men dom känns bra när man trycker på dom. Sedan är det också en designfråga, nya brytare ska matcha gamla installationer även eluttag.
 
tommib tommib skrev:
Det står på enfacksramarna. En fet designmiss i mitt tycke (liksom hela serien iofs... RS for Life). På flerfacksramarna finns ingen logga eftersom det inte går att förutse om de monteras horisontellt eller vertikalt.


Ren smaksak. En fördel med dosdimmers är att man kan välja lite mer intelligenta saker som Plejd,


Tänder du från flera ställen? Annars klarar du dig med en kronbrytare. Med push-dim kan du byta alla brytarna till kron om du vill men det kräver lite ändring i kabeldragningen. Du behöver två dimmers, eller en krondimmer. Där får du dock vara uppmärksam på maxbelastningen som ofta är väldigt låg (typ 100 VA per kanal, mindre med LED)
Ja, det hade helt klart varit snyggare utan deras logga...

Nej i köket tänder jag endast från ett ställe. De två olika faserna är belastade med 60W (5x 12W) resp. 2W (2x 1W), båda LED.

Vill man ha "snabbanslutning" eller "skruvanslutning"? Skruv känns ju spontant säkrare, men sen har jag ju använt Waco-klips med snabbanslutning när jag drog om elen till alla elementen, och det har ju funkat bra.
 
tommib
60 W LED är inte nödvändigtvis ok om maxlasten är 100 VA. LED är en rätt elak last som vanligen är kapacitiv. Kolla på dimmern du tänker dig vad manualen säger.

Om du bara har tändning från ett ställe räcker det bra med en kronbrytare. De oftast billigare än dubbeltrapp.

Snabbplintar, om de är välgjorda, är paradoxalt nog säkrare än skruvanslutningar som kan börja glappa med tiden. Med det sagt gillar jag också skruv bättre. Det ska dock vara bra kvalitet med en bricka/platta eller hissklämma mot ledaren, inte bara lägga direkt under skruv.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
O
tommib tommib skrev:
En fet designmiss i mitt tycke (liksom hela serien iofs... RS for Life)
Jag håller med. Har alltid använd Eljo Trend i alla tidigare boenden, men när jag köpte nytt gammalt hus så blev det Exxact istället. Utseendemässigt upplever jag dem som klumpigare. Troligtvis beroende på att Trend har en konkavt rundad ram som ger en illusion av att de är mindre och plattare än de egentligen är. Den fyrkantiga designen på Exxact gör att de upplevs som både tjockare och mer utstickande. När jag ändå gnäller vill jag säga att jag upplever plasten som tunnare och sladdrigare i Exxact än den var på Trend samt att de är mycket känsligare för ojämna väggar. Så här i efterhand hade jag lagt mer tid på att titta och klämma på andra apparatserier snarare än "volvohandla" och hålla fast vid samma gamla märke bara för att det är vad jag haft tidigare.
 
tommib tommib skrev:
60 W LED är inte nödvändigtvis ok om maxlasten är 100 VA. LED är en rätt elak last som vanligen är kapacitiv. Kolla på dimmern du tänker dig vad manualen säger.

Om du bara har tändning från ett ställe räcker det bra med en kronbrytare. De oftast billigare än dubbeltrapp.

Snabbplintar, om de är välgjorda, är paradoxalt nog säkrare än skruvanslutningar som kan börja glappa med tiden. Med det sagt gillar jag också skruv bättre. Det ska dock vara bra kvalitet med en bricka/platta eller hissklämma mot ledaren, inte bara lägga direkt under skruv.
Ok, då ska jag läsa på lite om dimmers (dels dosdimmrar samt vanliga vriddimmers).
Vad menas med "4-200VA bakkantsstyrd LED-lampa" respektive "4-40VA framkantsstyrd LED-lampa"? Är det olika sätt att koppla på? T.ex. på denna: https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-led-universaldimmer-4-400w/va?category_id=15236
 
O Steamboy skrev:
Jag håller med. Har alltid använd Eljo Trend i alla tidigare boenden, men när jag köpte nytt gammalt hus så blev det Exxact istället. Utseendemässigt upplever jag dem som klumpigare. Troligtvis beroende på att Trend har en konkavt rundad ram som ger en illusion av att de är mindre och plattare än de egentligen är. Den fyrkantiga designen på Exxact gör att de upplevs som både tjockare och mer utstickande. När jag ändå gnäller vill jag säga att jag upplever plasten som tunnare och sladdrigare i Exxact än den var på Trend samt att de är mycket känsligare för ojämna väggar. Så här i efterhand hade jag lagt mer tid på att titta och klämma på andra apparatserier snarare än "volvohandla" och hålla fast vid samma gamla märke bara för att det är vad jag haft tidigare.
Jag håller med. Min syster och hennes man bytte alla brytare och vägguttag till Exxact i deras 60-talskåk, och de upplevs som ganska stora och klumpiga. Visst är det så att Eljo Trend är på väg bort på sikt?
 
A arowe17 skrev:
Ok, då ska jag läsa på lite om dimmers (dels dosdimmrar samt vanliga vriddimmers).
Vad menas med "4-200VA bakkantsstyrd LED-lampa" respektive "4-40VA framkantsstyrd LED-lampa"? Är det olika sätt att koppla på? T.ex. på denna: [länk]

4-200 VA är effekten som dimmern klarar av (skenbar effekt)
Fram och bakkantsstyrd dimning är hur dimmern "klipper" sinusvågen, antingen i början på perioden eller i bakkanten (slutet) på den.
Olika ljuskällor kan vara känsliga för detta.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
tommib
Som etompau skriver ovan så är det två sätt att dimma. Vissa ljuskällor fungerar bättre med ena eller andra sättet. Detta är ett av problemen med LED-lampor, du vet aldrig riktigt hur de kommer reagera på dimning. Alla dimmers går inte heller att ställa in utan är fasta antingen bakkant eller framkant. Just t.ex. Plejd går att ställa in på endera sättet.

Som du märker tål din exempeldimmer endast 40 VA last i framkantsläge.

Du måste läsa på och eventuellt också testa så att dina LED-ljuskällor och den tänkta dimmern är kompatibla.

Trend är tyvärr utgående så jag skulle avråda från att köpa den. Jag gillar Elko RS som sagt och den är inte på väg bort i nuläget.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.