Varför finns det två modeller 2500 och 4500 till typ samma priser? När är den ena bättre än den andra? Måste finnas en bra anledning.
 
Vermilion Kenny Lundbäck skrev:
Varför finns det två modeller 2500 och 4500 till typ samma priser? När är den ena bättre än den andra? Måste finnas en bra anledning.
2500 är för träskivor och fibergips, 4500 för gips.
 
Bättre och bättre - 2500 är som Robert-san01 skriver med högre vridmoment (7/18Nm) till för träskivor och trallskruv medans 4500'an är främst för gips med lägre vridmoment (5/14Nm.)
 
Då vill jag åter slå ett slag för Hilti.
Klarar av bygge efter bygge med 1000 tals skruv om dagen utan att varken dra snett eller olika skruvdjup etc.
Har använt den till allt möjligt som gips, trall, spån, plyfa osv.
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Vermilion Kenny Lundbäck skrev:
Varför finns det två modeller 2500 och 4500 till typ samma priser? När är den ena bättre än den andra? Måste finnas en bra anledning.
Jag har berört detta i inlägg #3. Jag valde 2500 för mångsidigheten. Har inte testat på gips eller OSB/plyfa än. Den kommer att klara det, men 4500 är någon bråkdel av en sekund snabbare per skruv under själva skruvningsmomentet. Om man teoretiserar lite; antag att det tar en sekund att flytta maskinen från en nyss skruvad position till nästa, blir förflyttningstiden ca 1 minut. Samma för båda maskinerna. En gipsskruv har ca 10 gängor. Skruvningen för en 2500 rpm maskin tar då ca 0,24 s. En 4500 rpm maskin gör skruvmomentet på ca 0,13 s. Totalt per skiva blir skillnaden ca 6 s eller 10% snabbare. Sen ska gipset hanteras och knäckas också. Där är det ingen skillnad. Mångsidigheten med den starkare, men något långsammare maskinen avgjorde mitt val.
 
  • Gilla
Vermilion
  • Laddar…
P
Makita.. Har visserligen en med sladd då den införskaffades innan batteridrivna blev prishumana... Klarar alla typer av skivor. Man får anpassa djupet bara..

Festool tycker jag är lite som iPhone.. Överprisade och de som har dom är som en sekt och man måste ha samma för de är ju "bäst". Sorry folk. Bli nu dock inte allt för sura. Ta ett andetag extra ...
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jag har berört detta i inlägg #3. Jag valde 2500 för mångsidigheten. Har inte testat på gips eller OSB/plyfa än. Den kommer att klara det, men 4500 är någon bråkdel av en sekund snabbare per skruv under själva skruvningsmomentet. Om man teoretiserar lite; antag att det tar en sekund att flytta maskinen från en nyss skruvad position till nästa, blir förflyttningstiden ca 1 minut. Samma för båda maskinerna. En gipsskruv har ca 10 gängor. Skruvningen för en 2500 rpm maskin tar då ca 0,24 s. En 4500 rpm maskin gör skruvmomentet på ca 0,13 s. Totalt per skiva blir skillnaden ca 6 s eller 10% snabbare. Sen ska gipset hanteras och knäckas också. Där är det ingen skillnad. Mångsidigheten med den starkare, men något långsammare maskinen avgjorde mitt val.
Tyvärr är verkligheten inte teoretisk. Det funkar att dra gips med en 2500 men det går inte lika smidigt och enkelt. Trolig för att man inte kan trycka på fullt pga den långsammare skruvhastigheten.

Jag resonerade likadant och köpte 2500. Slutade med att det blev en 4500 också
 
Om jag ska endast ha en maskin så låter det som att det tveklöst blir 2500. Att ha en maskin för endast en enda sak till den summan känns näst intill korkat :) Okej om man endast skruvar gips hela dagarna och inget annat eller äger en firma som gör det ofta så kan jag förstå 4500.

Jag tittade först på Makitan men många verkar anse att den har problem och det är så klart inget jag vill ha. Festool verkar ha en väldigt bra uppsättning maskiner och jag tror att i framtiden kan det bli fler Festool maskiner så att investera i laddare och batteri från det märket är nog ingen dum ide.

Någon som känner till vart jag kan köpa en 2500 till ett bra pris?
 
slacker slacker skrev:
Är det DeWalt du redan har batterier så kan du ju komma lindrigt undan med att fortsätta på samma lösning:

DeWalt DCF6201 utan batterier 1795:-
DeWalt DCF6201-XJ Skruvmagasin för 795:-

Ingen uppfattning alls om kvalitet eller funktion från min sida på just DeWalt.
Verkar vara en helt okej maskin till betydligt lägre pris än Festool.
 
Har både Makita och Dewalt. Använder Makita till 55 mm trallskruv/golvspån. Kört ca 4000 skruv senaste månaden (maskinen är 10 år gammal nu). Missat ca 5 skruv av dessa, inget strul alls. MEN om man missar en skruv så måste den plockas bort innan nästa försök. Annars är risken stor att man kör sönder nosen, bytte nos på min för ca 5 år sedan, ser bra ut fortfarande.

Dewalt en smidig och bra maskin, men stödet för skruvbandet är sämre. Det innebär att då man skruvar 55 mm skruv nedåt så låser sig bandet ibland. Därför behöll jag Makita för att skruva golvspån o trall.
 
Har kört min Makita i många år, kanske upp mot 20000st gipsskruv och 10000st 45mm spånskiveskruv.
Kompisen lånade den till sin verkstad och körde upp ca 10000st gipsskruv.
Efter att sonen 10år "hjälpte" till och skruva böt jag bits första gången, annars inga problem alls.

Det är dock ingen maskin som är speciellt förlåtande, det gäller att trycka rakt så man inte för på någon sidokraft framme vid nosen, då viker skruven omkull direkt om man kör korta gipsskruv.
Det skiljer också mycket mellan olika skruv, Essve är mer förlåtande än VSB, Byggmax gav många svordomar....
Att motorn går hela tiden är inget stort problem då den inte ens skulle hinna varva ner innan nästa skruv om man får in tempot.
Det tar "nästan" lika lång tid att sätta dit ett nytt band som att skruva i 50st skruv :)

Gissar dock att Hilti-maskinen är mycket mer förlåtande och gillas mer av alla som har provat båda, kanske lite samma med Festool också.
 
Köpte en begagnad Hilti av en snickare som avvecklade firman när vi skulle bygga hus. Såg riktigt sliten ut, men den har aldrig krånglat. Den har skruvat spån på väggar och golv samt gipsat väggarna i 150m2 hushos oss, sedan lika mycket hos grannarna.
Nu senast har vi byggt tre st fritidshus med den med spån i väggar och golv utan bekymmer. Ena kompisen avverkade tre olika nya batteridrivna makita innan han lånade min Hilti istället.

Summan av kardemumman, köp en Hilti. ;)
 
  • Gilla
nodden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.