Har problem med möss i huset, och har satt ut ett gäng vanliga slagfällor ( såna för 9.90 kr/st i trä). Detta uppskattas mycket av mössen då dom slipper leta mat...fällhel**tet vägrar helt enkelt slå igen.
Vi är kvar i huset till tisdagkväll och orkar inte köra en hel massa mil imorrn till stan för att handla andra fällor - så nu behöver jag hjälp.
Hur trimmar man en vanlig skitmusfälla till att bli en killer av rang?
 
Jag brukar böja till blecket där pinnen stoppas in så det blir känsligare för beröring.
Funkar ok för mig i alla fall.

O sätt fast betet ordentligt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Använd typ seg godiskola, plockade mängder med möss när jag körde med dumle. Då får dom kämpa mer för att få loss det också, vilket ger resultat. Sen som föregående skrev, böj blecken så dom knappt går att ställa ner på golvet utan att de slår igen.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
7 fällor utplacerade igen, har böjt blecket och satt fast betet med små gummiband. Nu bara att vänta och se om kriget måste trappas upp.
Betet nu är päron och korv - vissa med lite jordnötssmör på.
När jag ligger här i soffan inser jag en sak...det här är ju nästan som att fiska. Spänningen om en fälla ska slå igen eller inte :)
 
Med vanliga fällor, ladda med en dutt kolasås.
 
Olsin Olsin skrev:
Dessa fällor: [länk]

Ladda dem med kolasås.
Funkar inte dom jag har nu så blir det till att köpa andra. Orkar bara inte köra in till stan imorrn...
 
Sist jag hade en dödsraid mot mössen använde jag de vanliga billiga träfällorna, o de fungerade över förväntan.
Sju eller åtta möss på 1,5 dygn, alla möss på samma ställe.
Bytte inte ens betet, alla ville ha vältorkad salami. Så de fick dela på samma bit allihop.
Placerade även ut en giljotinfälla, men den slog aldrig igen.
 
Ifjol fick jag två direkt jag satt ut dom...sen lugnt resten av vintern. Men nu...måste ha nån supermus eller liknande. Skrattretande se 4 fällor placerade i stort sett bredvid varandra, länsade på mat. Om och om igen...sen att alla andra fällor i huset också länsas...musjäkel!
 
Den bästa musfällan som finns är katt.
Men ibland är det inte möjligt.
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
När jag var liten så satte vi tejp runt maten i fällen som gjorde det extra svårt för mössen att komma åt och större chans fällan gör sitt jobb. :)
 
O OTTO_75 skrev:
När jag ligger här i soffan inser jag en sak...det här är ju nästan som att fiska. Spänningen om en fälla ska slå igen eller inte :)
Då skulle du prova att försöka ta mullvadar...
 
Som nämnts tidigare, det är avgörande att fällan slår igen för nästan ingenting, och att betet sitter ordentligt fast. Använder också vanliga träslagfällor, och ofta får man justera om fällan när den är tom på mat...
Om fällan slår igen alltför lätt så finns alltid risken att den slår igen av ngt trivialt och sedan är det ju riskfritt för en passerande gnagare att tanka upp med lite färdkost...

Kan också konstatera att möss är trots allt betydligt enklare att fånga än råttor. Med de större råttfällorna har jag bara lyckats fånga 1 råtta. De är betydligt listigare än mössen.

Man behöver vara säker på vilket byte man jagar, eftersom fällorna är olika stora och inte fungerar på fel byte. Som om det inte vore nog så finns det också mellanting såsom stor skogsmus.

Katt är bra, men det är inte många katter som är tuffa/stora nog att de tar råttor. Dessutom så kan man inte sätta ut fällor där katten kan komma åt. Även med katter kan det ta lång tid (månader) innan de lyckas få ramm på just den gnagarjä...n som förpestar sinnestillvaron mest.

Se det som en uthållighetssport. Det kan ta lång tid innan man lyckas, men om man bara envist fortsätter och vid behov modifierar sin egen metodik så brukar det lösa sig till slut. Tänk som en råtta! :)
 
J
De gamla klassiska träfällorna är totalt värdelösa. Ska du använda dom så se till att knyta fast dom.

Hyrde tidigare ett hus på en gård med både djur och spannmålsförvarning. Från höst och fram till Jul tog jag det året det var som värst i snitt 2 möss per dag.
Testade flera olika fällor och beten, och just träfällorna var sämst, oavsett bete. Inte alltid mössen dör direkt i dessa och hoppar runt med fällan. Inte kul att behöva leta efter en sån bland isoleringen på vinden.
En gång klämdes musen bara fast lite lätt, och sprang iväg med hela fällan. Slamrade rejält från vinden ett par dagar innan jag lyckades hitta den. Sen dess knyter jag alltid fast fällan.

De jag tyckte fungerade bäst var SuperCat med färdigt bete.
https://www.granngarden.se/musfalla-supercat-gra-2-pack/p/1148643
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Då skulle du prova att försöka ta mullvadar...
Jag löste vårt mullvadsproblem förra året.
Vi hade löjligt mycket högar på gräsmattan hela tiden. Klassiska klämfällor o någon nyare variant av klämfälla sattes ideligen ut.
Någon enstaka mullvad togs, men högarna bestod.
Vi plockade någon med spade när den höll på att gräva upp en hög.
Jag stod blixtstilla med hagelbrakare o väntade ut någon stackare.
Ofta var det så att när jag, ibland efter ett par timmars vakande med Berettan i högsta hugg, tröttnade o gick in så var det en ny hög när jag tittade ut igen efter att bössan placerats i skåpet.:mad:

Till slut gav jag upp o köpte den där ”nya” fantastiska mullvadsfällan jag hade hört om som skjuter ihjäl dem med en slaktpatron.

Mullvadsfälla med slaktpatroner, klämfällor och tillbehör för bekämpning av mullvadar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.gardsman.se/tradgard/sk...unition/sorkfalla-kpl-med-skott-och-olja.html

Jag hade dragit mig för det eftersom den trots allt är ganska dyr, o jag är lite för snål för att chansa. Den kan ju trots allt vara värdelös.

Men....
Det är den bästa fälla jag haft!
Från den dagen jag köpte den för mina surt förvärvade slantar så har jag inte haft en enda mullvad, inte en enda hög på gräsmattan.
Jag behövde inte ens packa upp den, så bra är den! :crysmile::crysmile:

Nu sitter jag nästan o hoppas på att det kan titta förbi i alla fall någon enstaka mullvad så jag åtminstone kan testa den. På riktigt.;)
 
  • Gilla
  • Haha
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.