Den 19 oktober i år fick jag tillträde till mitt första egna ägandes hus. Jag ska säga att jag var relativt tveksam till att gå in i det här projektet. Min tveksamhet berodde dels på att huset är i behov av omfattande renovering och att det är relativt stort. Det var också ett dödsbo, färre möjligheter att få frågor besvarade.

Det är två våningar, bottenplan är på cirka 100 m2 med en övervåning/vind på runt 85 m2. Det finns också ett större uthus (runt 90 m2) som hör till. 4500 m2 tomt, eller vildvuxen äng beroende på hur optimistiskt man ser det. Huset är förmodligen från runt 1820-1850, helt löst baserat på besiktningsmannens gissningar och mina egna tankar utifrån golv, detaljer etc. En del i huset är original/äldre, men en hel del är hobbyrenoverat av tidigare ägare. Mycket annorlunda färgsättning invändigt vilket kommer bli tydligt på bilderna som kommer att komma framöver. Timmerstomme och relativt många originalfönster med fantastiskt blåst glas. Lite kallt är huset dock, får man ändå säga.

Som skrivet ovan, det här mitt första hus som jag äger, jag har noll erfarenhet när det kommer till renoveringar. Fördelarna är att huset var billigt. 680k närmre bestämt. Jag kommer försöka göra inlägg här kring hur renoveringen fortgår, mest för att själv kunna gå tillbaka och läsa men också för att jag själv plöjt den här typen av trådar både före och efter mitt husköp. Jag kommer också att vara tydlig med kostnader och budget, även om det alltid finns speciella och unika omständigheter tycker jag själv att det är väldigt intressant att se vad andra betalat för sin takomläggning, badrum mm.

Jag flyttade in den 11 december, jag har bosatt mig på övre plan då tanken är att bottenvåningen ska bli klar först. Tyvärr är kök och badrum på nedre plan vilket har skapat bekymmer kring uppvärmning. Ja just det, direktverkande el… Just nu är jag i valet och kvalet om jag ska impulsköpa en luftvärmepump i avvaktan på vattenburen värme/jordvärme eller härda ut med kyla OCH enorma elkostnader. Det finns två murstockar och flera spisar, men ingen kan titta på dem förrän tidigast i februari och jag vill inte elda utan att veta att det är ok. Någon som har någon hjälpsam tanke, pump eller ej?
 
  • Gilla
a.o.f och 4 till
  • Laddar…
Planen är att renoveringen ska löpa över ungefär 5 år:

2019:
-Omläggning av tak samt rikta tak.
-Lösa problemet med att halva huset har sättningsskador: förstärka mur etc.
-Ta upp alla golv på undervåning och se till att torpargrunden är acceptabel (finns ingen lucka, så det blir intressant) och för guds skull, ISOLERING.
-Lägga nytt golv på bottenplan då det gamla generellt är rätt dåligt och också utbytt till laminat här och var...
-Påbörja renovering av fönster.

Och ja, se till att ytterdörren går att låsa. Tack och lov för larm…

2020:
-Nytt badrum bottenplan (nuvarande badrum är i princip plastmatta på trä). Detta behöver ske ASAP 2020, då det behöver vara i linje med att golven blir lagda 2019. Någon månad utan badrum är nog vad jag maximalt klarar av.
-innerväggar bottenplan samt innertak där det behövs.
-Bli klar med fönsterrenovering innan fasaden ska bytas ut.
-Fasad, ta en rejäl funderare på tilläggsisolering eller inte. Det finns mycket spridda åsikter kring det i förhållande till timmerhus har jag noterat.
-Kök, inte lika paniskt som badrum då matlagning ändå inte är min starkaste gren. En kokplatta kommer man långt med.

2021:
-Trädgård, sådant som behöver tid att växa och möjligen också få till ett grusat underlag för odlingslådor.
-Mindre tvättstuga/tvättmaskinsutrymme
Resten av 2021 behöver nog både jag och ekonomin återhämta oss innan det är dags för vinden/övervåningen.

2022:
Övervåning:
-Flytta lite på ett par väggar för mer funktionella sovrum och möjlighet att få till ett badrum.
-Ta upp golv mycket försiktigt och lägga tillbaka golvet när underarbetet är gjort.
-Innerväggar och innertak.
-Trädgård mer eller mindre klart, eventuellt ett växthus.

2023:
-Badrum övervåning, om det inte blir åt helvete för dyrt då får det stanna vid ett badrum på nedre botten.
-Terrass/uteplats/altan, inte helt klar över det än men något blir det. Finns ju tid att fundera.
-Pool, nedgrävd. Huset ligger ca 2 mil från närmsta vattendrag, så någon form av kompensation för det behöver det bli.



Så, jag har en budget och ett ungefärligt maxtak för vad jag totalt är beredd att ha lagt på mitt hus, inräknat inköpspris för huset. Fetmarkerade punkter i planeringen är det jag lejer ut övrigt är eget och vänners arbete. Någon som vill gissa på max-vad-allt-får-kosta innan jag lägger ut den? Ska tillägga att jag inte kommer köra på billigast tänkbara, men heller inte smeg-kylar och italiensk marmor...
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 3 till
  • Laddar…
Värmepump: Beror lite på när du tror att du kan göra det stora jobbet, men om det är oklart skulle jag helt klart satsa 15–20 tkr på en llvp.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Värmepump: Beror lite på när du tror att du kan göra det stora jobbet, men om det är oklart skulle jag helt klart satsa 15–20 tkr på en llvp.
Tack, jag lutar ditåt också. Blir det jordvärme lär inte det bli aktuellt förrän om flera år.
 
  • Gilla
Giraffens
  • Laddar…
Håller på att få bort någon form av sprucket gipsmaterial på innerväggar och förstår inte riktigt vad som finns bakom yttersta lagret. Jag hade förväntat mig timmer eller plank, men här ser jag tegel på en vägg med två bredare brädor emellan och på andra väggen plank, timmer, nån slags murbruk (möjligen också stenar). Så, min fråga är: hur mycket vågar jag skala av på väggen som inte är tegel? Känns som att murbruk/putsen är det som håller den innerväggen uppe? Tacksam för hjälp, om det är möjligt att ge någon input på den spartanska informationen :).
 
  • Skalad vägg visar lager av sprucket gipsmaterial med underliggande trä och murbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg med delvis borttaget gipsmaterial som avslöjar underliggande tegelstenar och träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Giraffens
  • Laddar…
Som vanligt med LLVP så är planlösningen kritisk till huruvida det är ngn bra idé eller inte.
Äldre hus brukar sällan ha en öppen planlösning lämplig för LLVP.
Utan mkt god värmespridning i huset så är LLVP långt ifrån optimalt, och kommer inte att ge ngn nämnvärd besparing. I den mån det öht blir ngn payoff-tid så blir den lång.
Om det är förutsättningarna så är direktel överlägset mest lämpligt. 20 kkr betalar många extra kWh.
Med direktel så bestämmer du rum för rum exakt vilken temperatur som önskas. Alla rum som inte används kan hållas svala, och snabbt och enkelt värmas upp när de ska arbetas i.
Gissar att med en långdragen helrenovering så kommer endast vissa delar/rum av huset att användas för "normalt boende"?

Timmerhus påstås vara hyfsat varma av anhängarna, trots att vetenskapliga tester visar på en högst medioker isoleringsförmåga (massivträ). Oavsett, så är nog inte väggarna det mest kritiska för värmebehovet.
Det brukar finnas åtskilliga punkter att gå igenom i äldre hus som är relativt snabba och enkla och kan påverka inomhusklimatet en hel del.
1. Drag. (Primärt fönster & dörrar och golv- & taklister)
2. Isolering tak och vindsbjälklag. (Kan ibland finnas enkla förbättringar om det t ex saknas helt och hållet här och där, eller påfyllnad om gammal spånisolering sjunkit ihop.)
3. Ventilation. (Är väl inte helt vanligt att det är för mkt, men det är ju ändå ngt som man behöver kolla upp för att veta vad som finns och hur det fungerar. På vintern i ett uppvärmt hus är ju självdrag genom skorstenar mkt effektivt, även om man inte eldar. Spjäll, i den mån de finns, är inte gjorda för att vara hermetiskt tillslutna även om de är stängda, och om skorstenen är gammal och sliten så kanske det ökar luftutdraget ytterligare.)
4. Fönster. ("relativt många originalfönster med fantastiskt blåst glas". Betyder det att det bara är enkelglas? Isf så finns det mkt att hämta genom en extra ruta. Jag kommer aldrig någonsin under några som helst omständigheter rekommendera utbyte av gamla fina fönster, utan tänker detta som en temporär energibesparingsåtgärd under renoveringsfasen tills uppvärmningsfrågan är löst, och övriga bitar börjar komma på plats.)

Det här kommer att bli intressant att följa!
Lycka till!
PS Glöm inte bilder. Underlättar väsentligt för specifika tips och råd.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Som vanligt med LLVP så är planlösningen kritisk till huruvida det är ngn bra idé eller inte.
Äldre hus brukar sällan ha en öppen planlösning lämplig för LLVP.
Utan mkt god värmespridning i huset så är LLVP långt ifrån optimalt, och kommer inte att ge ngn nämnvärd besparing. I den mån det öht blir ngn payoff-tid så blir den lång.
Om det är förutsättningarna så är direktel överlägset mest lämpligt. 20 kkr betalar många extra kWh.
Med direktel så bestämmer du rum för rum exakt vilken temperatur som önskas. Alla rum som inte används kan hållas svala, och snabbt och enkelt värmas upp när de ska arbetas i.
Gissar att med en långdragen helrenovering så kommer endast vissa delar/rum av huset att användas för "normalt boende"?

Timmerhus påstås vara hyfsat varma av anhängarna, trots att vetenskapliga tester visar på en högst medioker isoleringsförmåga (massivträ). Oavsett, så är nog inte väggarna det mest kritiska för värmebehovet.
Det brukar finnas åtskilliga punkter att gå igenom i äldre hus som är relativt snabba och enkla och kan påverka inomhusklimatet en hel del.
1. Drag. (Primärt fönster & dörrar och golv- & taklister)
2. Isolering tak och vindsbjälklag. (Kan ibland finnas enkla förbättringar om det t ex saknas helt och hållet här och där, eller påfyllnad om gammal spånisolering sjunkit ihop.)
3. Ventilation. (Är väl inte helt vanligt att det är för mkt, men det är ju ändå ngt som man behöver kolla upp för att veta vad som finns och hur det fungerar. På vintern i ett uppvärmt hus är ju självdrag genom skorstenar mkt effektivt, även om man inte eldar. Spjäll, i den mån de finns, är inte gjorda för att vara hermetiskt tillslutna även om de är stängda, och om skorstenen är gammal och sliten så kanske det ökar luftutdraget ytterligare.)
4. Fönster. ("relativt många originalfönster med fantastiskt blåst glas". Betyder det att det bara är enkelglas? Isf så finns det mkt att hämta genom en extra ruta. Jag kommer aldrig någonsin under några som helst omständigheter rekommendera utbyte av gamla fina fönster, utan tänker detta som en temporär energibesparingsåtgärd under renoveringsfasen tills uppvärmningsfrågan är löst, och övriga bitar börjar komma på plats.)

Det här kommer att bli intressant att följa!
Lycka till!
PS Glöm inte bilder. Underlättar väsentligt för specifika tips och råd.

Tack för din input! Jag har faktiskt beställt en luftvärmepump och får den installerad i början av januari. Jag tror det kommer fungera skapligt denna och nästa vinter då jag har delar av huset avstängt, precis som du antog. Övervåningen, det jag främst använder idag, är nästan helt öppen. Elräkningen för november då jag hade låg värme i hela huset var på 2800 nu när jag kör fullt pådrag där jag vistas vågar jag mig inte ens på en gissning så det borde ändå hända nåt med uppvärmningskostnader i och med luftvärmepumpen. Ska också lägga till att det kommer bli ett fristående gästhus så småningom, där jag tänker att pumpen kan fungera bra om det inte blir tillräckligt för huvudbyggnaden.

Det är enkelglas med innerfönster. Ett par fönster är utbytta till fönster utan spröjs och med nyproducerat glas, men då också enkelglas. Bifogar bild på mitt kommande vår/sommar projekt med skrapning och fixande!

Jag ska absolut lägga upp bilder, internet fungerar inte riktigt optimalt ännu, men här kommer några miniatyrer på utsida.
Gult hus med rött tak och glasveranda, omgivet av grönska; kommande renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gult trähus med enkelfönster och orenoverad fasad mot en bakgrund av träd och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exteriör av ett hus med en röd dörr flankerad av fönster med gul omramning, i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
brfbo och 8 till
  • Laddar…
Joru, nog verkar det intressant alltid med att renovera ett hus och i synnerhet när det är ett hus med okänt ursprung, tveksamma byggmetoder och renoverat av "händiga" amatörer.
Kan se ut hur som helst och brukar också göra det.
Du skriver timmerstomme men hittar tegel och annat i väggarna, fönstren är handblåsta och golvet skall brytas upp inifrån för förbättring och själv skriver du att du aldrig har renoverat.
Eftersom jag har en lång erfarenhet av dylika projekt så råder jag dig till att innan du sätter igång med alltför storslagna projekt så kontakta en välrenommerad snickare och gör upp en plan på vad som bör göras och ungefärliga kostnader.
Ofta är det besvärligt att behöva betala för arbeten som egentligen inte syns, som att gå till en psykolog ungefär, men det kan löna sig flerfalt i slutänden när de rätta åtgärderna har satts in och onödiga utgifter sparats.

Ett exempel: Du bryter upp golven och finner sönderruttnade golvbjälkar som inte märks eftersom golvet består av stampad jord. Allt måste bort, nya bjälklag in, isolering på plats och nytt golv ovanpå plus att under det nya golvet skall en godtagbar ventilation ordnas.
Massor av arbete, digra kostnader och ändå tveksamt om det blir tillfredställande.
För att vara lite extra elak så skulle jag nog råda till att se över vad det skulle kosta att bygga ett liknande hus efter det att det befintliga har rivits, visst, lite atmosfär går ju bort men, ett hus har ett sista förbrukningsdatum vilket kan vara svårt att acceptera.
I alla fall, om du nu väljer att fortsätta ditt projekt så kommer säkert detta forum att besvara alla dina spörsmål och även heja uppmuntrande när så behövs. Gott Slut och Gott Nytt önskas.
 
  • Gilla
Erik9005
  • Laddar…
O OveRa skrev:
Joru, nog verkar det intressant alltid med att renovera ett hus och i synnerhet när det är ett hus med okänt ursprung, tveksamma byggmetoder och renoverat av "händiga" amatörer.
Kan se ut hur som helst och brukar också göra det.
Du skriver timmerstomme men hittar tegel och annat i väggarna, fönstren är handblåsta och golvet skall brytas upp inifrån för förbättring och själv skriver du att du aldrig har renoverat.
Eftersom jag har en lång erfarenhet av dylika projekt så råder jag dig till att innan du sätter igång med alltför storslagna projekt så kontakta en välrenommerad snickare och gör upp en plan på vad som bör göras och ungefärliga kostnader.
Ofta är det besvärligt att behöva betala för arbeten som egentligen inte syns, som att gå till en psykolog ungefär, men det kan löna sig flerfalt i slutänden när de rätta åtgärderna har satts in och onödiga utgifter sparats.

Ett exempel: Du bryter upp golven och finner sönderruttnade golvbjälkar som inte märks eftersom golvet består av stampad jord. Allt måste bort, nya bjälklag in, isolering på plats och nytt golv ovanpå plus att under det nya golvet skall en godtagbar ventilation ordnas.
Massor av arbete, digra kostnader och ändå tveksamt om det blir tillfredställande.
För att vara lite extra elak så skulle jag nog råda till att se över vad det skulle kosta att bygga ett liknande hus efter det att det befintliga har rivits, visst, lite atmosfär går ju bort men, ett hus har ett sista förbrukningsdatum vilket kan vara svårt att acceptera.
I alla fall, om du nu väljer att fortsätta ditt projekt så kommer säkert detta forum att besvara alla dina spörsmål och även heja uppmuntrande när så behövs. Gott Slut och Gott Nytt önskas.

Well, jag jobbar i och för sig som terapeut, så är helt med kring vikten av underarbete :).

Jag räknar väldigt pessimistiskt och tänker att det kommer bli dyrt, men visst-det kan alltid bli värre än tänkt.

Är det helt ovanligt med en vägg i tegel? Ytterväggarna är ju timmer, men mellan rummen verkar det vara väldigt blandat.

Det finns flera skäl att jag kör på en totalrenovering och inte ett nybygge. Huset är intressant invändigt, det är inte allt för mycket jag vill ändra-mer förbättra det som finns. Jag är också intresserad, av äldre hus, byggnadsvård men också av det konkreta jobbet. Men, jag tänker att jag möjligen bör starta med att bryta upp ett av golven, i ett rum som står avstängt för att se vad som finns under. Självklart har jag en budget som inte är helt obegränsad. Jag vill inte köra på och lägga om tak i vår för 300 k om det blir för kostsamt att göra resten.

Tack! Där alltid bra med feedback, kritik och förnuft. Framför allt när man själv ser sitt projekt helt rosenskimrande genom munblåst glas ;)
 
  • Gilla
korpet och 1 till
  • Laddar…
Var i Sverige är huset beläget?
 
I Västra Götaland!
 
Okej, i behov av konkreta råd om nån känner sig manad. Mitt hus har en utbyggnad fr tidigt 1900-tal. I den är det badrum, inte regelrätt byggt. Det är också ett litet rum med elcentral och varmvattenberedare. Den är i dåligt skick, bifogar lite bilder. Jag känner att jag har tre alt för utbyggnaden.

  1. Renovera, ett mindre badrum på 6m2 och slå ut en vägg för att lägga till 14 m2 på kök.
  2. Riva den, bygga ny yttervägg och istället bygga litet badrum i närbeliggande hall.
  3. Riva den, bygga nytt. Samma användning av yta som nr 1.
Jag har en byggfirma som kommer efter nyår för att ge offert på tak, grund mm och tänkte höra om deras åsikt. Men skulle färna vilja få input. Onödigt att lägga om taket på den delen om jag i slutändan river.

Slitet badrum med badkar och skadad svartmålad vägg, ett behov av renovering syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dåligt skick i en äldre badrumsutbyggnad med synlig skada och avskalning på svartmålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övergången mellan ett trägolv och ett rutigt svartvitt klinkergolv med en metalltröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dåligt underhållen hörna med synliga rör och slitage intill en svartvit rutig golvbeläggning i ett gammalt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bygging_1919 och 1 till
  • Laddar…
Svårt att veta när man inte har helhetsbilden, men jag gissar att tillbyggnaden är ca 2,5*8 och badrummet är i den bakre delen (och groventré från framsidan). Spontant känns det som en rätt bra lösning, även om man i ett nyare hus kanske skulle försöka få nedervåningens toalett åtkomlig från hallen.

Nåväl, jag vill slå ett slag för en vettig plats att ha tvättmaskin o.dyl. på. Och då bör man kanske lägga på någon löpmeter på badrummet för att få plats med det. Kanske göra det 5–6 meter långt och ha kvar en groventré på 5–8 kvm.

Det hjälper ju inte viljan att utöka köket, men den kanske inte är det viktigaste i det hela. Är frågan om att vara utan badrum så kort tid som möjligt skulle jag helt klart försöka renovera snarare än riva och bygga nytt.

En planritning skulle göra det lite lättare att ha en åsikt.
 
  • Gilla
Carrick och 1 till
  • Laddar…
Ritning av en bostadsvåning som visar kök, badrum, toalett och allrum med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns två ingångar till badrummet idag, från en hall som också har trapp till övervåning samt fr groventre. Jag har någon lös tanke att i framtid bygga en tvättmaskinssektion i utrymmet i hallen m trapp, något med vik/skjutdörrar. Men, du kan ha en poäng, som synes är inte köket pyttelitet, så det måste inte bli större. Tog bild fr dator, därav blänk!

Det är ingen panik, jag bor själv och kan nog lösa toa kreativt om det handlar om nån mån.
 
  • Gilla
Giraffens
  • Laddar…
Spännande många rum! Eller svårdisponerat om man så vill. :D

Om man håller sig till att tillbygget är värt att rädda (vilket kanske inte alls är fallet, men annars kommer jag spåra ur med förslag om trappflytt och vem vet vad), så tänker jag att nedanstående är ett relativt enkelt ombyggnadsprojekt där du faktiskt kan ha kvar toan under ombyggnaden. Om än inte duschen.
Ritning av en våningsplanslayout med badrum, tvättstuga och toalett markerat för ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.