Hej

Vi håller på att renovera fasaden på vårt hus som är byggt någon gång runt förra sekelskiftet. Det har stående spontad panel högst upp och liggande längst ner. Nu är det så att de satt eternitplattor ovanpå alltihop när vi flyttade in och alla foder, knutar och lister var därför bortplockade. Knutarna och fodren vet vi ungefär hur vi ska få till men gränsen mellan den stående och liggande panelen är värre. Det är ett mellanrum på ca 2-3dm mellan de olika paneltyperna med en ligande bräda emellan. Sedan har det suttit 2 lister (1 på varje sida).

Nu till min fråga, är det någon som vet hur sådana lister kan konstrueras? Jag har sett många gamla hus som har väldigt snygga dekorlister men jag fattar inte hur de ska sättas upp.

/ b e j e
 
Snyggt! Dessutom har du flyttat ut fönstren, som man ska :)
 
Tackar, ser snyggt ut. Jag har dock sett en del gamla hus där det sitter något som liknar en profilerad hålkälslist under droppnäsan. Det är en sådan lösning jag tänkte försöka mig på. Ska nog knalla in på biblioteket och se om jag kan hitta någon litteratur i ämnet...

/ b e j e
 
AndersG skrev:
Snyggt! Dessutom har du flyttat ut fönstren, som man ska :)
8) En annan gillar inte heller gluggar. ;D
 
beje skrev:
Tackar, ser snyggt ut. Jag har dock sett en del gamla hus där det sitter något som liknar en profilerad hålkälslist under droppnäsan.
:-[ Tackar! :D
Min tanke var också att montera en sådan. Upptäckte dock att den bara syns ur barns ögon. :-/ Tror inte att de bryr sig. ;D
Fast, på det blivande tornet måste jag sätta något i den stilen. ;)
 
Säg inte det... Vår grabb på 8 år kan vara mycket kritisk om det vi gör inte blir bra ;D

Vår list kommer ju hamna en bra bit upp eftersom gränsen liger ett par decimeter ovanför fönstren. Kul att du ska bygga torn förresten, vi har också tänkt tanken men har väl inte riktigt kommit till skott än. Pengar är väl det största problemet... :-/

/ b e j e
 
Dom här listerna bygger man upp med flera olika bräder och profilerade lister till den höjd och det djup man vill ha. Överst ligger en bräda med fall utåt så klart så att snö och vatten får lite hjälp ut från fasaden.

Kanske huset längst upp till vänster här kan ge lite inspiration:
http://www.veckebosag.se/miljobilder.asp
 
Kanon, det tackar jag för...

/ b e j e
 
Jag knallade över till ett sågverk, inte långt från där vi bor och det fanns tydligen lister som är gjorda för detta ändamålet. Det är i princip en bröstlist där den övre delen är vinklad istället för rak. En sådan får det bli...

/ b e j e
 
Hmm... en tanke bara. Immobil, jag ser att du inte satt någon plåt på någon av listerna. Behövs inte det?
 
beje skrev:
Immobil, jag ser att du inte satt någon plåt på någon av listerna. Behövs inte det?
8) Tycker inte det ser snyggt ut. :p
Dessutom räknar jag med att de ska hålla länge, eftersom jag ytbehandlar dom enligt konstens alla regler. ;)
 
Det här är ju ett gammalt hus vad jag förstår som läcker en del värme och därmed håller fasaden torr. Dessutom finns det säkert ett rejält taksprång som skyddar fasaden.

Den översta biten av listen är ju dessutom en vanlig planka som skyddar de profilerade bitarna under den. Lätt och billig att byta om det skulle behövas. Gamla konstruktioner är alltid väldigt fiffiga.
 
Hej,
Jag har samma problem med midja från stående till liggande panel nu när jag ska byta panel, jag vill bli av med plåtarna runt om hela fasaden och sätta som en fallande list istället. Länkarna är gamla och fungerar ej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.