Behöver lite råd från er!

Vi vill måla vår övervåning i någon färg. MEN vi vet inte var vi ska börjar. (Se bild) Trappan vill vi ha ljust, så vill inte måla väggarna vid trappan. Men väggtrappan fortsätter upp i övervåningen. Det blir väl konstigt att börja måla vid lysknappen? Eller ovanför dörren..? Nää.. Hur kan man göra för att det inte ser konstigt ut?

Tacksam för alla råd!
 
  • Övervåning med vitmålade väggar och trätrapp, ljusknapp på väggen, och dörröppning till ett annat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enda jag tror skulle kunna funka är att byta färg i linje med skarven mellan golv och trappa. Kanske du kan sätta nån list eller så på väggen för att dela av mellan det vita och färgen och inte bara få en skarv som direkt går från vitt till färg.
 
  • Gilla
Fel av Åke och 2 till
  • Laddar…
Kanske en synvilla men har ni snedtak så sätt övergången där det börjar?
Utsikt från ett rum med vitmålad vägg och trägolv mot en öppen dörr som leder till ett annat ljust rum med trägolv och en planta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Snappahaneklanen skrev:
Det enda jag tror skulle kunna funka är att byta färg i linje med skarven mellan golv och trappa. Kanske du kan sätta nån list eller så på väggen för att dela av mellan det vita och färgen och inte bara få en skarv som direkt går från vitt till färg.
Tack för input! Funderade också på det men var lite osäker. Vad för list skulle funka?
 
O olofh skrev:
Kanske en synvilla men har ni snedtak så sätt övergången där det börjar?
[bild]
Där är det inte snedtak. Snedtaket är på andra sidan tyvärr
 
D deeply89 skrev:
Där är det inte snedtak. Snedtaket är på andra sidan tyvärr
Ok. Men följer man golvlisten ut i trappen så ser det ut som annat väggmaterial. Men men, synvilla. Hade bog också brutit innan lampknappen men utan list
 
Jag hade också lagt skarven på väggen, mellan golv och trappa. Det tror jag ser bäst ut.
 
  • Gilla
deeply89 och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Ok. Men följer man golvlisten ut i trappen så ser det ut som annat väggmaterial. Men men, synvilla. Hade bog också brutit innan lampknappen men utan list
Aha. Kan nog bero på att trappan svänger neråt, och har en panel. Ingen rak trappa :)
Tack, det verka nog bli så. Finns nog ingen bättre lösning. Få se om det blir bäst med list eller ej..
 
Håller med om att byta i skarven mellan golv och trappa. Sätt en foglist typ 8x21 mm som målas in med endera väggfärgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.