Vi har ett stort utgrävd utrymme i källare som vi tänker på att bygga til ett rum. Utrymmen har 2 m tak höjd och har stenmur men jord och stenar på marken.
Vad/hur kan man göra för att fixa marken och ha golvvärme på slutat?

Krossa stenar till små och platta med en vibrator
mark armering
isolerings skivor (cellplast) eller EPS

Har prata med några byggare några säger att gjuta med armering och cell plast men andra säger att med EPS behöver inte armeringen. Kommer har att fråga och bygga min kunskap så jag kan bestämma själv vad är bäst.

Tack på förhand.

Kan förklara mer om det behövs.
 
  • Gilla
Shaifullah Saidajan
  • Laddar…
J
Paul1040 Paul1040 skrev:
Krossa stenar till små och platta med en vibrator
Inte så säker på de andra du frågar om , men det med vibrator och stenmurar är inte bra , dom kan skaka loss eller förflytta sig
 
  • Gilla
Paul1040
  • Laddar…
Lägger upp en bild som kan förklara bättre antagligen.
Jag har lagt byggplast på marken/jord/stenar mot fukten. Det är en lite kant som är byggt vid väggen.
 
  • Byggplast utlagd på mark för fuktskydd med liten kant vid tegelväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Kanten nertill går nog rakt ut till utsidan , det är ett fundament för att ställa väggen på och den ligger bara på lite tillplattat underlag kross/sand/lera/morän , gräver man intill den kan det gå om det är stumt under , hur långt ut från väggen går kanten , den ser ut att vara formsatt , men det går inte att på distans säga något om det
 
J jojo123 skrev:
Kanten nertill går nog rakt ut till utsidan , det är ett fundament för att ställa väggen på och den ligger bara på lite tillplattat underlag kross/sand/lera/morän , gräver man intill den kan det gå om det är stumt under , hur långt ut från väggen går kanten , den ser ut att vara formsatt , men det går inte att på distans säga något om det
Jag tänker inte gräva, men skulle det gå att gjuta tycker du?
Jag ska visst prata med någon utredare också.
 
J
Det går att gjuta ett golv där , t.o.m. gräva ur lite , du är nu nere på , hur långt under fundamentet är du ?
 
J jojo123 skrev:
Det går att gjuta ett golv där , t.o.m. gräva ur lite , du är nu nere på , hur långt under fundamentet är du ?
Jag har inte mätt men det är som det ser ut i bilden, fundamentet är ungefär 30 cm eller något sånt.
 
J
På vilken nivå har du tänkt att golvet ska ha som översta del ,
 
J jojo123 skrev:
På vilken nivå har du tänkt att golvet ska ha som översta del ,
På vänster sida är fundamentet lägre, till denna höjd har jag tänkt. Det blir inte så hög men ändå bra.
 
Fick veta från ex husägare nyss att när han byggde i 1987 då besiktningsman sa att inte bygga någonsin i det här utgrävt plats. Varför kan det vara så? Exhusäggare visste inte heller men antog att det kan bero på lån han hade för visst boutrymme (jag förstår inte det)
 
J
Det har jag inte en aning om varför , kan vara något som du säger , vet du vad bygglovet säger om att göra större med hjälp av källaren , ingen markradon då , lecablocken är fria från det
 
J jojo123 skrev:
Det har jag inte en aning om varför , kan vara något som du säger , vet du vad bygglovet säger om att göra större med hjälp av källaren , ingen markradon då , lecablocken är fria från det
Jag har inte någon bygglov för arbete jag tänker på göra, har inte kollat på gamla bygglov.
Markradon i lecablocken, vad menar du?
Jag har inte mätt radon, kan kolla upp det om det behövs.
 
J
Ingen radon i lecan , det var frågan om det finns i marken/grunden , men det ska ha framgått i tidigare dokument , det med bygglov är väl lite sådär , tänker mera vad som står i det gamla . I en del fall så får det inte göras några rum i outgrävda utrymmen , men det är ingen som vet bara det görs på rätt sätt , Ett nytt gjutet golv där ska ankras i fundamentet på ett visst sätt för att hålla ihop väggar och golv , men är inte något större problem
 
  • Gilla
Paul1040
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.