Hej allihop, vi har haft solceller snart ett år och genomgår nu den första vintern.
Solcellerna producerar ingenting när det är snö på dem, förmodligen blir det kanske inte så mycket utan heller på grund av solens läge men, jag har pratat med några förståsigpåare som envisas med att det går att stänga av dem och på så sätt få en viss värme i dem som smälter bort snön, en annan påstår att det går att backa in ström i dem och på så sätt få en kortvarig uppvärmning som smälter snön.
På något sätt låter det både rimligt och märkligt men, det kanske finns någon genial lösning eftersom cellerna ligger inbyggda i takpannorna och lockar inte till några äventyr med snöspaden eller sopborste.
 
  • Gilla
Johannes Lindfors
  • Laddar…
Du får ut väldigt lite vintertid pga korta soltimmar och lågt solstånd. Jag skulle inte riskera något för att smälta bort snön. Du förlorar all garanti om du mixtra med elen. Dessutom tror jag inte att någon av dina metoder funkar.
 
Att stänga av dem gör dem visserligen varmare efter som ingen energi tas ut som el. Men 20% av inget blir inte mycket värme det. Jag skulle inte testa att köra energi baklänges utan mycket på fötterna. Jag är skeptisk till att det hjälper ändå.
 
D Daniel 109 skrev:
Att stänga av dem gör dem visserligen varmare efter som ingen energi tas ut som el.
Förlåt men detta tror jag inte på. Man tar ju inte ut värmeenergi från cellerna i vanliga fall. Jag tror tvärtom, om cellerna är på flyter en ström genom dom som alstrar förlustvärme. Den uteblir om du stänger av.
 
Var skulle den energin komma ifrån?
Men visst du kan kortsluta dem om de hellre vill det. Det funkar också.
 
D Daniel 109 skrev:
Att stänga av dem gör dem visserligen varmare efter som ingen energi tas ut som el. Men 20% av inget blir inte mycket värme det. Jag skulle inte testa att köra energi baklänges utan mycket på fötterna. Jag är skeptisk till att det hjälper ändå.
Varför skulle de bli varmare när man stänger av dem? Egen logik?
 
M
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Varför skulle de bli varmare när man stänger av dem? Egen logik?
När panelerna skapar el så omvandlar de en del av solenergin till elektrisk energi. Om du då stänger av panelerna så kommer de fortfarande att träffas av lika mycket solenergi men den del som tidigare blev till el blir nu till värme.

Dock så gissar jag att i verkligheten så är skillnaden noll eftersom i princip inget av solljuset träffar panelen och därför är det inget av energin som blir till el.
 
  • Gilla
Lasnis
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
M

När panelerna skapar el så omvandlar de en del av solenergin till elektrisk energi. Om du då stänger av panelerna så kommer de fortfarande att träffas av lika mycket solenergi men den del som tidigare blev till el blir nu till värme.
.
Det är helt fel. Men den logiken skulle ju strömmen som flyter när solen skiner, i praktiken kyla ned panelerna. Nej, när strm flyter i något material blir det förlustvärme.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är helt fel. Men den logiken skulle ju strömmen som flyter när solen skiner, i praktiken kyla ned panelerna. Nej, när strm flyter i något material blir det förlustvärme.
Exakt. Genom att du tar enerig från solljuset, omvandlar det till el och leder bort elen från panelen så kyler du samtidigt panelen. Det följer av termodynmikens första huvudsats. Motivera gärna varför jag har fel så kan du plocka upp ett nobelpris på vägen. :p(y)
 
Janus82 Janus82 skrev:
Exakt. Genom att du tar enerig från solljuset, omvandlar det till el och leder bort elen från panelen så kyler du samtidigt panelen. Det följer av termodynmikens första huvudsats. Motivera gärna varför jag har fel så kan du plocka upp ett nobelpris på vägen. :p(y)
Visst. Och om du drar ut ström ur bilbatteriet så kyler du det med, eller?
Termodynamikens första huvudsats säger att energimängden i ett slutet system är konstant. Här har vi inget slutet system utan solen tilllför energi hela tiden. Om nu 20% av solstrålning onvandlas till el, vad tror du resterande 80% tar vägen?
Du kan läsa här:
Heat Generation in PV Modules | PVEducation
 
Vi tar det stegvis så får vi se hur långt vi kommer innan vi blir oense.;)

Om panelen är avstängd så kommer allt solljus som träffar och absorberas av panelen att bli till värme.

När man startar panelen så leder man bort energi från den i form av elektrisk energi. Det gör att det är en mindre mängd energi kvar som kan omvandlas till värme. Alltså blir panelen kallare när du har den igång.

Självklart kommer du få förluster i ledningarna där en viss del av elen blir till värme men om du har panelen avstängd hade den energin blivit värme direkt. Poängen är att oavsett förlusterna så avleder du energi från panelen till en annan plats och då finns det en mindre mängd energi kvar som kan bli värme

Resultatet blir alltså:
Avstängd panel Allt solljus -> Värme
Startad panel Solljus -> Värme + El + Värmeförluster i elledningarna.
Eftersom du startar med samma mängd solljus i bägge fallen så blir det mindre värme kvar i det senare fallet.
 
  • Gilla
Johannes Lindfors och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.