Jag ska byta fönster i mitt hus från 1970 och i sovrummen så är altandörr och fönster moterade karm mot karm. I vardagsrummet är det ett fönsterparti på 4 meter där 4 fönster är monterade karm mot karm.

I ritningarna står det att det är en balk över fönsterna men jag blev osäker efter att ha läst här på forumet om det befintliga fönsterpartiet kan ha en bärande funktion. På ritningen står det BP vid någon symbol, säger det er något om det är bärande?

Arkitektritning av ett hus med dimensioner och markeringar för fönster och dörrar, noteringar på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal ritning med beräkningar och schematiska skisser av en balk över ett fönsterparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Fabrikat på huset ?
Troligtvis går karmarna ända upp och bär den ovanliggande tvärbalken , normalt mått mellan takstolar 90 - 120 cm och
fönsterpartierna är inte så breda så karmarna står mot dom .lite tänka före är nog bra , går kanske att se från utsidan om karmar och takstolar möts
 
Hjältevadshus är det. Ska se om jag kan bryta bort panelen på utsidan och kolla lite.
 
J
Om du syftar upp mot takstolarna hur karmarna sitter så syns det nog om dom är mittför , troligtvis ligger en balk över allt ovanför mellan karmar och takstolar för att hålla ihop vägg/glasparti på längden
 
troligen bärande , bp = bärande pelare det står att p=550 kp

t
 
I sovrum och allrum står det istället SP. Vad kan det vara för skillnad?
 
H
B Boblobb skrev:
I sovrum och allrum står det istället SP. Vad kan det vara för skillnad?
"stödpelare / stödregel" ?
 
tommib
Jag gissar också på bärande funktion eftersom man besvärat sig med att räkna ut belastningen på dessa. Det står längst ner på beräkningssidan att det finns mer information om B,C och D på sidan 6. Vad står det där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.