hej det är så att jag jobbar på ett kontors jobb som jag verkligen har tröttnat på och jag vill byta jobb så snabbt som möjligt. Jag är en kille som gillar att röra på mig och arbeta med händerna så jag kolla runt på yrken på nätet och då hittade jag VVS montör som intresserade mig väldigt mycket efter att jag såg några videos på youtube hur dom arbetade. Jag vill utbilda mig till det men jag har ett negativ tankesätt jag tror inte på mig själv på grund av min tuffa barndom och jag har inte nån som stöttar mig. Så jag undrar är utbildningen svår? Är det många som misslyckar? Är branschprovet svårt?

Tacksam för svar
 
Jag kan egentligen ingenting om den utbildningen men av det du skriver tycker jag att du ska köra på. Är du motiverad och vill så kommer inget stoppa dig, låt inget stoppa dig!

Lycka till!
 
  • Gilla
Snickar´n och 3 till
  • Laddar…
Kör på! Har inte heller mkt att ge dig mer än att jag gjorde en liknande resa för ca 6 år sedan, gick från butiksmedarbetare på ett av landets största kedja av butiker till att börja jobba som ordningsvakt på heltid på sjukhus.

Livsglädjen kommer tillbaka när man jobbar med sådant man vill, och pengar är verkligen inte allt här i världen.
 
  • Gilla
Adaaan100
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Kör på! Har inte heller mkt att ge dig mer än att jag gjorde en liknande resa för ca 6 år sedan, gick från butiksmedarbetare på ett av landets största kedja av butiker till att börja jobba som ordningsvakt på heltid på sjukhus.

Livsglädjen kommer tillbaka när man jobbar med sådant man vill, och pengar är verkligen inte allt här i världen.

Fast VVS-arna tjänar rätt skapligt. :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J Behörig Installatör skrev:
Fast VVS-arna tjänar rätt skapligt. :)
Jo verkligen, men det får inte vara "allt".
Mängder med folk som blir saker pga. lön, många är inte så bra på sitt jobb då glöden eller viljan inte finns där
 
  • Gilla
Adaaan100
  • Laddar…
Kan du bygga ihop möbler från IKEA så klarar du att bli VVS montör. De flest jobb uppfattas ofta som krångligare än vad dom faktiskt är.
Kör på om du tycker det känns som ett roligt jobb.
 
  • Gilla
Adaaan100
  • Laddar…
Jag har läst på nätet att det är väldigt svårt att jobba som lärling inom VVS. Stämmer det?
 
Jag är inte VVS:are men kan inte tänka mig att det skulle vara onormalt svårt. Det mesta är ganska basic, och att som lärling skulle det vara extra svårt, är det för någon dum kultur eller krångel med komplexa system?
 
Vill man så kan man!! jag har alltid varit ute och jobbat, provade att flytta in på kontor, det vart några månader! Inte min grej, dagarna vart oändligt långa, och inga övervakningar, boooring, tur att vi alla är olika.

Tänkte du säga upp dig och börja plugga? Eller köra nån distans utb parallellt?
 
Jag gjorde något liknande som @ekaa88 .
Var butikschef inom detaljhandeln med ok lön med gillande inte jobbet och arbetstiderna.
Så jag valde att hoppa på byggingenjörsutbildningen. Jobbade lite parallellt med studierna.
För nästan ett år sedan fick jag mitt nuvarande jobb. Som konsult på ett av de större konsultföretagen i Sverige.
Nu jobbar jag med fastighetsautomation och det är förbaskat kul.
Visst tjänar jag inte lika mycket som innan studierna men jag är ledig under storhelger och kan styra min arbetstid, vilket är för mig väldigt uppskattat (har barn).
Jag ångrar inte en sekund att jag tog beslutet och bytte arbete.
Som jag ser det har jag iaf ca 30 år kvar att arbeta och vill trivas under dessa år.

Så kör på och följ magkänslan!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Intressant tråd...kapar den lite utifrån frågeställningen.
Går det öht att bli snickare, vvsare, elektriker eller liknande när man nått vuxen ålder?
 
O OTTO_75 skrev:
Intressant tråd...kapar den lite utifrån frågeställningen.
Går det öht att bli snickare, vvsare, elektriker eller liknande när man nått vuxen ålder?
Vad stoppar dig.?? Trump kunde väl President också! Vill man så kan man!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Jag gjorde något liknande som @ekaa88 .
Var butikschef inom detaljhandeln med ok lön med gillande inte jobbet och arbetstiderna.
Tycker att man skall följa sin övertygelse och försöka hitta ett jobb som passar ens kynne.
Så jag vill absolut inte kritisera eller säga något negativt till/om Fgo eller Adaaan100, tvärt om!
Vissa människor passar för, och finner sig till rätta i chefsjobb, andra inte.
Så att vissa duktiga hantverkare blir befordrade till gruppchefer eller liknande är inte alltid av godo.
Alla passar och trivs helt enkelt inte i en sådan roll. Som man sa förr: Skomakare, bliv vid din läst!
 
5
O OTTO_75 skrev:
Intressant tråd...kapar den lite utifrån frågeställningen.
Går det öht att bli snickare, vvsare, elektriker eller liknande när man nått vuxen ålder?
Absolut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.