mitt första hus var byggt 1947 och hade Oceanpapp som ”diffusionsspärr”. Nästa hade plast som spärr och nån vindduk på utsidan av isoleringen. Nu är det dags att sätta igen en hopplöst otät skjutport i verkstan med isolerad vägg och en rejält tät dörr. Vad skall jag sätta på i sida respektive utsida av isoleringen. Tänkt ordning utifrån är
Stående panel
Liggande reglar
Stående läkt för luftning
Vindspärr
Isolering/Reglas 120
Diffutionsspärr
OSB
Gips

Tips om vindskydd och diffspärr samt övriga tankar mottages tacksamt
 
Papp funkar som vindspärr, men duken är mycketvtrevligare att jobba med. På insidan är en plast att rekomendera.
 
  • Gilla
Skärkarln
  • Laddar…
Undvik plasten så blir det nog bra. Tänk annars på vad som kan hända om du vill ha har kallare inne på sommaren än vad det är ute. Då kommer kondensen att stanna på insidan av väggen mot plasten, om du nu tänker köra någon form av AC. Använd istället en ångbroms eller varför inte ett fuktbuffrande material eller både och.
 
Bjor Bjor skrev:
Tänk annars på vad som kan hända om du vill ha har kallare inne på sommaren än vad det är ute
Vem kyler ner verkstaden/garaget med AC?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vem kyler ner verkstaden/garaget med AC?
Nej i Sverige är det nog inte särskilt vanligt och de som väl gör det kan nog räkna de få dagarna per år på ena handens fingrar.

Att få kondensproblem utanför plasten (i väggen alltså) i Sverige är ett icke problem om vi inte pratar kylrum eller liknande. Kyler man ett rum så kyler man (väl) aldrig under 20 grader. Det är extremt ovanligt att ens ha en enda timme med en daggpunkt utomhus över 20 grader i Sverige. Det händer på någon enstaka plats någon gång per år i södra Sverige.
 
V vectrex skrev:
Att få kondensproblem utanför plasten (i väggen alltså) i Sverige är ett icke problem om vi inte pratar kylrum eller liknande.
Det påminner mig om mina resor i Florida. Där satte de ångspärren utanför isoleringen.
Och isolerade främst för att slippa få in värmen i bostaden.

Ack ja, känns lite orättvist så här i vinterns dimbankar :worried:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vem kyler ner verkstaden/garaget med AC?
Jag gjorde det i somras :) Men å andra sidan är det första gången sedan vi flyttade in för fem år sedan.

Ontopic: jag hade kört på vindduk och plast på insidan.
 
Tack för edra synpunkter. Skulle jag bygga ett nytt hus idag skulle jag nog läsa på noga om diffspärr och isolering. Eftersom det nu rör sig om några få kvm så kör jag på konceptet i övriga byggnaden, plast, ”gullfiber” och vindduk. Det senare var ju ett rejält lyft över den bångstyriga vindpappen! Mitt syfte med bygget är ju att hålla varmt på vintern, att bli av med den läckande skjutporten så jag får stå ut med sommarvärmen utan AC
 
Sen att inte kall ställa garaget, då vandrar fukten åt båda hållen, inte samtidigt då förstås. Då brukar dom avråda från plast, men det är oftast i sommarstugor.
 
Bjor Bjor skrev:
Sen att inte kall ställa garaget, då vandrar fukten åt båda hållen, inte samtidigt då förstås. Då brukar dom avråda från plast, men det är oftast i sommarstugor.
Mina verktyg och maskiner skall aldrig behöva frysa
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vem kyler ner verkstaden/garaget med AC?
klart man kyler garaget, hur skönt som helst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.